Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: temadagarfrukt
Läst 931 ggr
Carmarino
5

Bananens dag den 4 mars

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det bananens dag. Brukar ni äta bananer? Använder ni dem i bakningen?

Hur vill ni ha era bananer? Själv vill jag att det ska vara en hel del fläckar på skalet, för då är de söta och goda. Tycker inte om när de är så sträva att hela gommen skrynklar ihop sig. Därför får bananerna på bilden ligga och mogna några dagar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2021-09-21 15:53 av Carmarino
Carmarino
4

De här chokladmuffinsen med bananer bakade jag för rätt länge sedan. De var väldigt saftiga och goda.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Galenidjur
1

hahah. själv tycker jag att de ska vara så gröna som möjligt.  Tycker både smaken och texturen är äcklig på fläckiga bananer 😂

Äter bananer en hel del , men bakar inte så mycket som jag skulle vilja.  Gillar dock banankaka väldigt mycket.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Carmarino
2

Tur att smaken är olika så att inte de stackars fläckiga bananerna blir liggande och ruttnar. 😃

Tant Grön
1

Omogna är bättre för magen, men gula med lite fläckar är godare, tycker jag. Banankaka var länge sedan jag bakade. 😛

Carmarino
2

Idag är det bananens dag.

Tant Grön
1

Skulle vilja göra dom här någon dag. 😍
https://www.coop.se/recept/karamelliserade-bananer

Carmarino
1

#6 Lycka till. Tummen upp

Visa gärna bilder här på resultatet när du gjort dem. 🙂

Tant Grön
1

Egentligen försöker jag ju gå ner i vikt, men dom här var verkligen frestande. Och bananer är ju nyttigt. 😃

Carmarino
2

Ja, bananerna är nyttiga. Är dock lite tveksam till övriga ingredienser. 😂

Soligajag1
1

Äter bananer som dem är , helst lite med prickar på , gröna är inte goda , tycker jag. Banan pannkaka är gott , min son har gjort det flera gånger . Måste prova det en dag .

HH 🙂

Carmarino
0

Carmarino
1

Det är bananens dag idag.

Soligajag1
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan !
Idag blir det en smoothie med banan , apelsin , mango , mandelmjölk och färsk ingefära som jag river ( lite ) .

HH 🙂

Carmarino
1

#13: Det passar ju perfekt på bananens dag. 👍

Soligajag1
1

#14:

Tack 😊

HH 🙂

Carmarino
1

Tarotstollan
2

Missat det också, men numera är banan ett måste att ha hemma och ta med mig när jag går ut. Det höjer blodsockret fort om det blir nödvändigt och det har räddat mig en gång redan.
Det är bra om bananerna är så grön det går men ändå ätbara, för då är det mindre Socker i dem påstås det av experterna.

Jag äter dem om de är lite fläckiga men om skalet blivit svart hamnar de oftast i soppåsen, tyvärr. Lite övermogna kan man ju baka banan kaka av och det är gott men som sagt, får vara försiktig med kakor och sötsaker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

#17: Så bra att de kan hjälpa dig om du får blodsockerfall. Tror det finns recept där bananerna är det enda sötningsmedlet i kakan, men jag är inte säker. Leta efter glutenfria recept, för då slipper du påverkan från mjölet också.

Carmarino
0

Carmarino
0

Bananens dag har bara funnits sedan 2016, men den började inte spridas förrän i slutet av 2017. Den instiftades av Daniel Guldstrand på Bananklubben.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bananens_dag

Ett ideellt initiativ med syfte att prida glädje, hopp och motivation på olika sätt.
Carmarino
1

Tarotstollan
2

Åt faktiskt en banan i går, då jag var låg.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

#22: Det var rätt länge sedan jag åt en banan. Köper oftast bara hem om det är extrapris och om jag vill ha banan just då.

Soligajag1
1

#22:

Jag tycker om bananerna när dem är gula , brukar göra en smoothie. Mums. 😀🥰👌

HH 🙂

Carmarino
0