Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: allergivänligtveganskt
Läst 1419 ggr
dogg
1

Nyligen glutenallergiker men villa inte ha E numme

Hej! Har precis fått veta att jag är glutenallergiker och älskar att baka och laga mat från grunden. Har sedan ung ålder undvikt vete då jag alltid blivit dålig men det har aldrig blivit av att testa mig förrän nu när det blev akut. Hur som helst vill jag ju inte bara ha glutenfritt utan nyttigt också. Gillar att använda kokosmjöl, mandelmjöl och bovetemjöl. Men om man tittar på glutenfria mixar av olika slag så är det massor av E nummer, vissa helt naturliga tillsatser men flera står det på att de har framställts med kemiska processer. Det känns inte roligt men  om man vill baka med så lite tillsatser som möjligt vilka är era bästa tips? Gillar tyvärr inte physsilumfrö mixen kommer inte på vad den heter i någon större mängd och har inte hittat något bra alternativ till t ex pannkakorå jag just i detta fall inte gillar nöt eller kokossmak på pannkakor? 

Hur rismjöl att jobba med och hur blir smaken?

En riktigt bra pajdeg har jag hittat i alla fall och goda köttbullar. Men vill kunna baka det mesta som faller en in och framförallt goda bröd och kanelbullar! Tacksam för alla bra tips!

parsley
1

Testa LCHF-varianterna och se om de är något för dig. Googla på LCHF och det du vill baka och se om du hittar några användbara recept. LCHF-bakat innehåller ofta en del sötningsmedel,  om resultatet ska bli en söt kaka, men det går säkert att ersätta med Socker, om man är mer bekväm med det.

tlover
0

Pannkakor har jag bara testat lite men plättar gör jag oftare.

Till plättar funkar bovetemjöl (mindre mängd än på receptet) eller mixade havregryn istället för mjöl.

Jag har testat det på pannkakor men dom blir inte så tunna, att blanda mixade havregryn och rismjöl har varit bäst hitills om jag minns rätt. Om inte jag gör det på mixad polenta.

l'm back

Karolina-H
2

En fråga till dig, är du glutenintolerant eller veteallegiker? Finns nämligen inget som heter glutenallergiker. Att vara intolerant och allergisk är två väldigt olika saker så är bra att veta vad det är du är.

Pannkakor blir bäst på majsmjöl, blir jätte bra resultat, sök efter det på nätet så hittar du bra recept. Jag tycker att rismjöl ger en viss bismak som jag inte gillar men testa och se vad du tycker. Rismjöl är det mjöl till kakor som jag tycker ger närmaste resultatet som med vetemjöl. Vill du baka bröd så rekommenderar jag att använda bovetemjöl eller Durramjöl, blir jätte saftigt och fina bröd av det.

Själv bakar jag dock mycket med de glutenfria mixerna, fungerar väldigt bra det med.

Codeavalone.blogg.se