Platta och kompakta tårtbottnar
Varför blir mina tårtbottnar inte bra?
Den ena blev riktigt kompakt och platt.
Den andra blev bara platt men annars ganska bra.
Vad gör jag för fel?
Båda ville inte höja sig ens när de var i ugnen.
Verkligen jätte tacksam för svar!!
Ofta är det att man inte vispat ordentligt.
Faktiskt så går det att baka sockerkaka/tårtbottnar helt utan bakpulver om man är flitig med vispen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vill du ha en busenkel recept som allllttiiiddd har funkat för mig?:)
VildaVittra:
Okej jag har hört att man inte ska vispa för länge för då är det lätt att de sjunker ihop så jag är väldigt försiktig med vispningen….
Tack så mycket för tipset att vispa längre. Om man skulle säga en ungefärlig tid att stå och vispa hur länge skulle de va?
#4 Ett sätt är att vispa äggvitan till maräng för att sedan försiktigt vända ner övriga ingredienser. Men gör du på vanligt sätt så ska du vispa ägg och Socker tills det börjar bli vitt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
När man vänder ner mjölet hur gör man för att slippa klumpar då?
Har inte tidigare haft problem med tårtbottnar men idag vill allt retas med mig :P
#6 Man siktar ner det.
6 ägg 6matsked Socker 0,5-1matsked vanilj Socker 6 stora matskedar mjöl Bakpulver 1 nypa salt Vispa ägg gulor och Socker och vaniljsocker pösigt( typ tills de blir vitt) vispa till mjölet och bakpulvret. Vispa äggvitorna för sig hårda(så du kan vända skålen upp och ner utan att det ramlar ut) Och ta en slickepot och vänd ner äggvitorna försiktigt i smeten Lägg bakplåtspapper i plåten ( tårtbottensform) och grädda i ugnen på 200 grader den e klar när den har kommit upp och börjat få färg. Typ gyllenbrun. Öppna inte ugnen under tiden den bakas:)
Brukar dock ha de på 180 grader. Öppnar du ugnen medans den bakas så ramlar den ihop. På 180 grader tror ja de brukar typ ta en kvart
Jag brukar helt ärligt bara hälla bakpulvret. Det jag gör är en ungersk recept. Och där är vanilj Socker och bakpulver i portions förpackningarXD men du kan tänka såhär gällande resten av ingrädienserna. Så många ägg så många sked Socker och mjöl. Dvs om du vill göra av 3 ägg så e de samma recept men mängden av allt minskar till 3. Så så många ägg så många matskedar!:) enkelt och hålla koll på:)
I våra nålade trådar finns ett jättebra recept på tårtbottnar som jag alltid använder numera. Den blir väldigt luftig och hög, senaste tårtan jag gjorde var med två av denna tårtbotten. Den blev ca 20 cm hög och 26 cm i diameter, stor och maffigt hög helt enkelt. 🙂
Här kommer receptet, sätt gärna en krage på din bakform då bottnarna blir höga:
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 - 3 tsk bakpulver
Vispa ägg och Socker ljust och pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna och häll upp i formen. In i ugnen (175 grader) på nedersta falsen i ca 40 minuter. Gå mer på stickprov än tiden.
#12 Precis den jag tänkte tipsa om.
Det som Sis13 skrivit är receptet till runda "normalstora" formar på 24cm/diameter, om någon önskar så har jag även uträknat och klart till formar på 20, 26 & 28cm/diameter.
Om man har "mini-formar" på 12cm/diameter, som jag har två av, så fungerar det att använda receptet uträknat till en form på 20cm, dock måste man ha en krage iaf 5cm högre än formen då dom små oftast är låga och bottnarna blir 7 - 10 cm höga.
Om man använder det receptet och följer instruktionerna samt dom tips som står med i receptet jag sparat så har iaf jag aldrig misslyckats och dom jag tipsat om receptet har lyckats alldeles utmärkt!
Om du vill testa så gå efter receptet som Sis13 skrivit i #12 med någon pytteliten ändring i receptet då det ska vara lite vaniljsocker i & en mer exakt mängd bakpulver, sen så lägger jag till en utförligare "Gör så här"-beskrivning och även några väldigt bra tips:
Tårtbotten
5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
Beräknat till en form på 24cm/diameter.
Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.
Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan den delas/fylls. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när du delar, den smular även mindre då.
Förvaras bäst i rumstemperatur, täckt med plastfolie liggande i bakformen från att den svalnat till den ska fyllas dagen efter. Ska den förvaras i över 1 dag innan den fylls så låt svalna, plasta in väl och förvara i bakformen i kylen, ska den förvaras i flera dagar så plasta in väl när den svalnat och frys sedan in, den går då att förbereda ett bra tag i förväg.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen 1 - 3 timmar tills den stelnat till och blivit lite stabilare, det går bra det med.
2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med t ex frukt-saft eller annan valfri vätska som passar med smakerna i tårtan. Spraya med en liten blomspruta för ett riktigt jämnt resultat.
Särskilt viktigt att fukta om man fyller tårtan med mousser av olika slag, då dom inte tillför någon fukt till tårtbotten.
3.Använd en krage a formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa ca dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt om.
Om ni ibland har problem med att det fastnar i botten går detta förebygga genom att även klämma fast bakplåtspapper i botten av en springform och klippa runt om, eller klipp en rundel och lägg i en form utan löstagbara kanter.
4.Öppna absolut aldrig ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen i stort sett alltid ned helt. Undvik gärna att öppna ugnen dom första 30 min, om det sedan blir lite mkt färg runt 30-35min så ha ett bakplåtspapper eller aluminiumfolie redo, öppna så lite som möjligt, in med pappret/folien och stäng sedan direkt igen.
Annars är tårtbotten nästan jämt lätt rundad ovanpå och man kan då enkelt skära bort det hårdare, mörka/lite brända som kan bli, utan att man förlorar alls mycket höjd då man ändå vill ha plan botten och ovansida.
Om du testar så hoppas jag verkligen att du lyckas! Vill du ha måtten till dom andra form-storlekarna så skriv bara.
Lägg gärna upp en bild om du skulle använda receptet och skriv kort vad du tycker om det :) Alltid bra att veta hur recept fungerar för andra, men jag tycker absolut detta är det bästa jag testat!
/T