Massa bak tills Lördag!
Då jag fyller år på måndag har vi ju ett "släktkalas" nu på lördag. Och eftersom jag inte tycker om vanliga tårtor med sylt o grädde i tänkte jag göra en massa tårtkakor istället. När jag räkna ihop dem jag ska göra, blev de totalt 9 stycken =O Men i alla recept står de grejer och ingredienser jag aldrig tidigare hört talas om. Skulle jag kunna få hjälp med de? Jag kommer lägga in en bild på de jag ska göra, o vad i receptet jag tycker är krångligt. Tror ni att ni kan hjälpa mig förstå då? Min mamma har aldrig tidigare hört talas om vissa grejer hon heller. Ps. Fyller 16 år, så rynka inte näsan om de e något som är en självklarhet ;) Tack i förhand
Klassisk morotskaka 1 tsk nyriven muskot 115 g mager (ca 17%) cream cheese Ang muskot, vi köpte 2 muskot nötter. Är de bara att riva dem? Eller är de någon form av skal man ska ta av? Cream cheese, vad är de? O var hittar man de? Coop har de inte
Västindisk kokostårta 1/2 tsk nyriven muskot 5msk kokosgrädde 5msk ananassylt muskot, samma som innan. kokosgrädde, de fanns bara kokosmjölk, ska man vispa den tills de blir grädde? Eller finns de något som heter kokosgrädde? ananassylt, va e de? O hur får man tag i de?
Glaserad honungskaka Malda frön från 8 hela kardemummakapslar Det fanns bara kardemumma kärnor. Hur många kärnor/frön är de i en kapsel?
Creme cheese är Philadelphiaost :) Kokosgrädde är en produkt kung markatta har det det kanske står på bakavdelningen
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
Aha! Ja boken är ju översatt till svenska, lite dåligt kanske? Tack så mycket! Får handla imorgon efter skolan, massa bak väntar till kvällen och halva lördagen ;)
Cream cheese finns i andra märken än philadelphia, men philadelphia är det största och mest kända, men boken håller sig nog märkesneutral. =) På samma sätt som kesella är kvarg, men det även finns andra märken på kvarg även om kesella är störst och mer välkänt än själva kvargbegreppet.
Kokosgrädde kallas även det vita översta i kokosmjölken, när den separerat och du ej skakar samman den.
Lycka till! =)