choklad-jordnötssmör kakor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet ni om detta eller liknande recept finns på svenska? Dom ser toppengoda ut!
Inga no-bake, men jag har recept på underbart goda peanut butter chocolate chip cookies. Det blir sega cookies ungefär som dom man kan köpa på subway.
/T
#1 det lät smaskens, det tar jag gärna recept på :-)
#2 Jag lägger in receptet ikväll eller imorgon när jag kommit hem igen :)
/T
Tassar! :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#3 tack, det uppskattas :-)
Sätter lite dreggel här 😂
#6 Haha! 🙂
1 DL chokladknappar
1-2 MSK jordnöttssmör
3,5 DL havregryn
1 TSK vaniljextrakt
4 TSK smör
1 DL farinsocker.. muscovadosocker kan nog va gott också?
0,5 DL mjölk (0,59 stod det på google 😃
säger som min lärare alltid sa till oss: Google is your friend 😉
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
#8 Tack 🌺 Är detta en översättning på receptet i videoklippet?
Ja, google är bra till mycket 🙂
yees det är det :)
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
Åh, verkade jättegott det där, trots att jag inte tycker om jordnötssmör. Vet någon vad man kan byta ut det mot? 🙂
#11 Det finns även hasselnötssmöt och mandelsmör på större supermarkets om du tror dig gilla det bättre? :) #5 Finns intresset för peanut butter chocolate chip cookies fortfarande kvar trots att receptet på det du egentligen letade efter dök upp? Är inte hemma ännu men om en sådär 14 - 16 timmar bör jag vara hemma med tillgång till min dator och alla recept igen. :)
/T
#12 jag väntar på dem!! 😃
#12 absolut, allt av intresse :-) Ta det när du har tid, ingen brådska.
#13 Jasså var det mina goda sega cookies som fick dig att dregla ner hela tråden? ;) #14 Okej då vet jag att jag ska fixa det när jag kommer åt!
/T
#12 Åhå, det har jag missat, får kika om det finns nästa gång jag storhandlar! Tack! 🙂
#15 Ja det lät ju så gott och jag var hungrig. Nu är jag hungrig igen men jag borde säkert äta istället för att dreggla
#16 Kolla på närmsta ICA Maxi! Avdelningen för bakning så står det bland jordnötssmör, bakchoklad och liknande. :) #17 Man ska ju inte äta kakor, eller slicka på datorskärmen när man är på ett forum för bakning, när man är hungrig! Du måste helt missuppfattat alltihop. Du bör äta mat, sen kakor. Men låt bli alla elektronikprylar! ;)
/T
#18 aha, tur att du sa 🤪
Hihi, vad Goa ni är :-)
#18 Ja, det ska jag göra! Får se om jag tar mig dit ut nästa vecka någon gång. Vart så sugen på att baka nu. 😃
#19 Ja, det där med elektronik ja, det bör du akta dig mest för!
Kakor kan gå bra istället för middag någon gång ibland, men inga datorer helst. Det gör nog väldans mycket ondare med ett gäng kretskort i magen än kakor! Skämtar
#20 Du slickar väl ändå inte på elektroniska prylar? Det är bara män som gillar sin elektronik lite väl mycket tror jag! ;)
#21 Ja men vad bra att du blev sugen på att baka, det är det ni här inne tycker om ju så om jag kan inspirera minsta lilla så är jag en jättenöjd Sajtvärd! I aim to please! Skrattar
Liknande ingredienser du kan använda istället för jordnötssmör är fyra av sorterna som Kung Markatta har.
Du kunde välja mellan Mandelsmör, Cashewnötssmör och Hasselnötssmör.
Man ser ju deras jordnötssmör först, som dom har American style, med salt och utan salt. Alla sorterna bör finnas inne på supermarkets typ Maxi!
Nu är jag f. ö hemma och har tillgång till min älskade speciella receptbank(min laptop som är alldeles superbra att värma magen med när man är som mig och har ojämn blodcirkulation! Fryser haha)
Jag hoppas att många av er testar detta receptet nu för dom blir så gudomligt goda, sega och smälter i munnen med den salta jordnötssmör-smaken och den stora mängden chokladbitar i.
Dock ska jag krångla lite med er och lägga receptet i n annan tråd.
(Jag måste ju få visa att jag bestämmer lite här här inne iaf? Hyschar )
Haha nej det är faktiskt en liten överraskning/muta för att jag är lite seg på att svara vissa dagar… Haha!
Jag kommer lägger en länk här så hittar ni receptet på Peanutbutter ChocolateChip cookies mitt framför nosen genom ett litet klick så fort tråden är uppe!
/T
Jag råkade ha väldigt dålig tajming och fick skyhög feber och har sovit hela helgen, men jag ska fixa upp receptet och det andra jag tänkte länka till där men ni får ha lite tålamod för just nu vill jag mest bara sova. Ta hand om er så länge!
/T
Ingen fara, krya på dig @-}--
Nu har jag iallafall testat receptet från youtubeklippet, men med lite modifikationer. Smeten vart mumsig så nu återstår det att se om det vill stelna någon gång. Tempererade aldrig chokladen så får väl se om det håller ihop eller bara blir sånt som smälter i handen på en gång. 🙂
#25 spännande, återkom med hur det vart sedan :-) Om jag har tid ska jag prova i helgen. Hoppas hoppas.
#26 Ptja, den ville aldrig stelna. Men gott vart det ändå! Har stoppat in det i frysen, så får det ligga där och vänta på att bli uppätet.
Använde kokosolja istället för smör, och jag höftade lite, så tror det var för mycket. Eftersom jag hade i rätt mycket choklad också så misstänker jag att när jag smälte den vid ganska hög temperatur så kan de ha gjort att den heller inte riktigt ville stelna bra. Och ja, att jag hade för mycket fett såklart.
Kan rekommendera att använda snabbhavregryn (som i videon) istället för vanliga, tror det blir bättre. Jag hade vanliga, de hade gärna fått dra upp mer vätska, de ville inte riktigt det. Det bidrog nog också med att den inte ville stelna ordentligt.
Bytte ut jordnötssmöret mot mandelsmör, strödde över lite kokosflingor också. Både jordnötssmör och smör brukar ju innehålla salt, men de produkter jag använde istället var utan, så jag rekommenderar att tillsätta lite grann i smeten, saknade det lite. Så för mig var flingsalt ett absolut måste, massor av det! 🙂
#27 Vart hittar man snabbhavregryn? Hur ser dom ut? Hittade inga vid havregrynen när jag var till affären sist.
Idag ska jag prova receptet i #8, hoppas på bra resultat =)
#28 Axa har dessa http://www.axa.se/Vara-produkter/Gryn/Snabbhavregryn-800-g/ 🙂
Det behövs ju inte, men jag kan tro att det blir godare, de är mindre än vanliga havregryn.
Berätta sen hur det gick!
#29 Tack för informationen =)
Just nu ligger kakorna och svalnar. Något måste jag har gjort fel, som vanligt, (eller så blir det annorlunda då vi i sverige kanske inte har samma typ av ingredienser) då dessa inte ser ut som hennes.
Kanske beror det på chokladen? Jag tog vanlig mjölkchoklad.
Eller för lite choklad?
Dom vart hur som helst väldigt ljusa och mycket havregryn, vätskan som skulle värmas vart dessutom väldigt mörk, men jag kanske inte skulle haft brunt farinsocker?
Det skulle vara 1 dl chokladknappar/linser/droppar/knoppar. På mitt decilitermått stod det att 1 dl va 100 ml, mätte på vågen och 100 g var 100 ml. Det kanske var fel?
När jag bakar blir det nästan alltid fel då jag missar något, en ingrediens eller tar fel på något mått. Huvudsaken är ju att det iallafall smakar bra, vilket jag hoppas att det gör. Ska smaka dessa imorgon, då jag inte äter varken godis, fikabröd, eller bröd mitt i veckorna 🙂
Jag vill även passa på att tacka alla för er hjälp, jag uppskattar det 🌺
#30 Jag tror du använde rätt Socker, själv använde jag rörsocker då jag inte hade farinsocker hemma.
Om du använde mjölkchoklad får du nog räkna med att det blir väldigt sött. Jag använde mörk choklad med en kakaohalt på 53 %, det blev nog så sött tyckte jag. Förmodligen därför dina vart så ljusa mot för hennes, hon använde mörk choklad. 🙂
Idag är det fredag och då får jag äta vad jag vill :-) Dom vart faktiskt goda, jag kommer absolut göra om det. Men Nästa gång ska jag ha mer choklad . Haha, sött är gott :-)