Recept på marängbakelse
Hej! Förre sommaren gjorde min pappas faster någonsorts marängbakelse som jag gärna skulle vilja hitta ett recept på då hon är utomlands. Bakelsen var som en marängbotten med någon sort hemgjord vaniljkräm mellan lagren, ringlad choklad uppe på som hon hade skurit i avlånga bitar. Skulle blir jätteglad om någon kunde hitta receptet på denna!
Budapestrulle?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
En bakelse med maräng-bottnar, vaniljkräm och choklad ovanpå vet jag inte riktigt vad det skulle kunna vara.
Det är nämligen även malda nötter i marängen och bara vispad grädde och inlagda mandarin-klyftor som fyllning i en Budapestbakelse.
/T
Det kan inte vara en lager-på-lager marängbakelse med smörkräm och liknande emellan? Som sedan är täckt med smörkräm och rullad i tex. strössel, nötter eller liknande.
För sådana bakelser gjordes på ett konditori jag praktiserat på. På många av dessa hade de även ringlat choklad över. Kan det vara något sånt hon gjort, fast i bitar istället?
/ Amanda
Tack för era svar. Jag har hittat receptet, en fragiltiés-bakelse var det!
Bra att du hittade det! Låter väldigt spännande, har faktiskt aldrig hört talas om det förut. Det ska jag minsann prova någon gång! :)
/ Amanda