Förbereda mjöl- och fröblandning?
Hejsan! Jag är en riktig nybörjare inom bakning, hittade ett enkelt recept och bakade mitt allra första matbröd med massa olika mjölsorter, fröer och kärnor igår. Det var allt lite trevligt att äta när man visste exakt vad som var i.
Jag är tyvärr ganska lat av mig och har aldrig tyckt bakning är speciellt kul, så jag undrar nu om man kan förbereda en mjöl- och fröblandning, alltså man blandar alla torra ingredienser i en påse som man bara kan ta fram och sen blanda i det blöta när man ska baka? Eller är det så att ingredienserna kan bli dåliga om man blandar dem och förvarar ett tag?
Jag har noll koll på bakning, så jag skulle verkligen uppskatta om någon som vet kan berätta om jag kan göra så här eller inte :)
Ja, visst är det trevlig. =)
Det borde gå då man kan köpa färdiga sådanna blandningar i affären, hur man går tillväga med mängd osv har jag ingen aning om.
Tack så mycket för svaret! För mängder går jag efter ett recept, så det är inga problem, tänkte mest bara om ingredienserna kunde bli dåliga om man blandade dem och förvarar en stund, men då chansar jag och gör en blandning, lär ju inte stå mer än en vecka i alla fall :)
#2 absolut, det tycker jag låter som en bra idé. :-D
Det går alldeles utmärkt att göra. Jag brukar ge bort vackra glasburkar fulla med torrvarorna som krävs för att göra antingen goda kakor eller bröd (gärna så att ingredienserna bildar vackra mönster) så skickar jag med ett litet kort med instruktioner.
Man kan vara lite försiktig med krossade nötter som kan härskna efter en månad eller två.
Tack LinaLj, perfekt! Då ska jag göra fler blandningar än en nästa gång så jag slipper söla med alla olika mjölsorter för ett tag framöver.
Och vad fint det låter som du gör i glasburkar! Nästan så jag skulle vilja ha egna glasburkar nu istället för påsar :)