Bakverk iFokus

Bakverk

Etikettövrigt
Läst 828 ggr
pernillaa
0

Dum fråga kanske...

Hej

Har en kanske dum fråga men är helt grön på sånt här. ;)

Ska baka fillimpa och det står sirap, men vad för sirap menas då?
Är det brödsirap eller?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Aquelegia]
0

Du kan använda vilken sirap som helst i princip då det är ett mörkt bröd kan du använda allt ifrån ljus till mörk sirap eller honung!
En bekant bakade med russin så tja allt går!

pernillaa
0

Tack för svaret. Vilken sirap skulle ni rekommendera till fillimpa?

[Aquelegia]
0

#2 Har du ingen hemma så kan jag rekommendera mellanvarianten, tror den heter ljus sirap men inte den vita! funkar i godis, bakverk och bröd🙂

jagga-ewe
0

Som sagt, vilken sirap som helst funkar, du får testa dig fram vilken du gillar bäst. De smakar ju lite olika. Sirap är inte så farligt dyrt heller, så det går att köpa olika o labba lite. Hälften ljus o hälften bröd kanske? Och som #1 skrev går det lika bra med honung, om man gillar det.

Att det är fillimpa spelar inte så stor roll, det är mer vad du har mer i som påverkar smakerna. Min personliga uppfattning (men den är inte mer rätt än nån annans!) är att gör man bröd med porter i, vill man ha en mörkare sirap. Ett bröd med torkade aprikoser blir godast med ljus sirap. Bröd utan torkad frukt men med mycket nötter blir fantastiskt med honung. Men sen har det hänt att jag bakat bröd med porter, aprikoser och nötter, och bara tagit vad som för tillfället stod längst ut i skåpet oxo. Med stor framgång, men jag minns inte vad det var som var med den gången… 🤔

Man kan även byta filen mot yoghurt av valfri sort om man känner för det, bara ett tips! :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

pernillaa
0

Tack för era svar. får prova mig fram då. =)