Kräsen söker recept
Vad kan man ha i en smörgåstårta när majonäs, alla röror, creme fraiche går bort?
Det enda jag kommer på är mjukost, leverpastej och tartex som tyvärr inte är särskilt gott (har endast smakat original). Det jag söker förslag på är alltså det som håller ihop själva tårtan.
Alla i släkten älskar smörgåstårta och jag tackar bara nej! Har en kompis som också får avstå samma saker då hon inte tål dessa ingredienser.
Tänkte nu testa och se om jag skulle kunna tillverka något som vi båda skulle kunna äta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Du skulle kunna ha någon typ av färskost som t ex philadelphia. Antingen smaksatt eller så kryddar ni själva om ni vill, annars funkar det lika bra neutralt.
Jag har själv svårt att äta smörgåstårtor då jag blir illamående då dom ofta smakar mycket majonäs eller annat fett och äter inte leverpastej så då går det bort för min det.
Grönsaker gör ju alltid att det känns fräschare också.
/T
Röror! Tex skagen + skinkröra. Eller tonfiskröra med ägg i hela. Jag har alltid gräddfil och pyttelite majonnäs som bas. Majonnäs +leverpastej + mjukost-tårtor är rent vidriga.
Läste inte tydligt. :-(
Vad är det ni inte tål som gör att "alla röror" går bort? Går inte det att ersätta med något annat?
Avocado blir ganska krämig när man mixar den.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
# 1. Tack för tipset skall testa med mycket grönsaker och färska kryddor.
# 4.För min del äcklas jag av allt det feta i röror och min kompis får fruktansvärt ont i magen av allt fett. Även ost kan vara svårt för henne men lite mjukost kan gå. Gräddfil går bort också, för oss båda.
Avokado har jag aldrig ätit då det oftast serveras med räkor och dyl, äter inte det heller.
Vad smakar ren avokado? Kan man krydda det med något?
Jag tänker att en smörgås tårta ÄR ju alla röror, utan de är det bara bröd med avokado, räkor osv
Så varför inte bara välja göra något ni tycker om?
Besök min blogg: http://bumpi.se
Får försöka vid tillfälle att joxa ihop något och se om jag kan äta det och sen bjuda henne någon gång.
# 6. Ja, det är ju det som är problemet när det är så mycket man bara inte kan äta utan att bli äcklad, har t.ex. aldrig fett på mina brödgåsar!
Själv har jag aldrig riktigt fallit för avocado, men resten av familjen är frälst. Den ska vara svart och lite mjuk, då är den mogen. Dela på längden (uppifrån och ner) runt kärnan och ät direkt ur skalet. Krydda med lite salt och peppar.
Hacka tomater och lite lök. Chili efter smak och krydda med salt och peppar. Ett par droppar smakrik olivolja för smakens skull. Mozarellabitar är gott i också.
Soltorkade tomater är lite mer smak i. Vi brukar blöta upp dom i olivolja och mixa till olika guccor, kanske går att blöta i vatten i stället?
En aning färskost, päron och strimlor av en finare rökt skinka är jättegott ihop. Jag har bara provat som lager på varandra med hela päron- och skinkbitar, men det kan nog vara gott att blanda också.
Om ni tror att tårtan blir för torr för de andra gästerna när ni är nöjda kan ni ju alltid bre på ett lager gegga runt tårtan som ni skrapar bort från era bitar och bara äter det goda.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag föreslår landgång istället - då slipper Ni "klet" och kan få många smaker på samma smörgås.
Jag föreslår att ni gör smörgåstårta fast som smörgåsar istället. Alltså olika variationer av pålägg.
Förslag på lager:
* Rostbiff med hackade syltlökar (om man gillar det)
* Leverpastej (är ju mjukt och håller ihop)
* Skinka hackat med paprika vilket är lite löst i sig men man kan ju sätta typ flaggor med tandpetare på för att hålla ihop lagren.
* Finhackat ägg med skivad gurka
* Ädelostman mosar lite med en gaffel och brer på ett lager med lufttorkad skinka.
* Räkor med mosat ägg
* Böcklingpastej (finns på tub)
* laxpastej (finns på tub)
* Gravad lav blandat med gravlaxsås, eller gravsås bredd på skivorna med gravade laxen på ifallman inte vill gegga ihop det.
* Varmrökt lax med tomat
* hoummous med oliver/soltorkad tomat
* Pesto
* Skivad kyckling
Brer man lite smör på varje lager och har ett färsk bröd som man kanske kan fukta med någon sorts dressing (kanske salladsdressing om man gillar det?) Så blir det absolut inte torrt.
Tänk landgång fast man bygger lagren på varann istället.
Tackar för bra recept, det fanns mycket här att fundera över🙂!
#10 Stora snittar med andra ord? 🙂
#12 Nej som en smörgåstårta fast med icke röriga fyllningar. Smörgåstårta alltså.
#13. Aha, jag ser 80-tals snittar framför mig gjorda av franska eller kavring med olika fyllningar inuti (grönsaker, rostbiff, kyckling, mjuk/färskost, leverpastej osv). Och tandpetare att äta dem med.
Bild lånad här. Detta ex är ju "kletigt" med västerbottenost och persilja, men ville visa hur jag menar med snittar. 🙂
#14 Förstod att det gick att tolka som snittar självklart funkar det också som tips till snittar. Sjukt fina snittar du visade foto på! Bra tips till mitt 25års kalas!
#15. Nu fick TS två tips till av lite spånande. 😉
Finns ju mycket olika smaker på mjukost tex räk/skink/vilt/lax mm som kan vara goda att ha på och man måste ju inte ha så mycket men det kan ju vara ett bra lim :-).
Pottkäs är gott. Äter du keso går det ju att smaksätta den. Sen går det ju att fylla en tårta med icke klibbigt, som tex dijon, skinka och ananas mixat, ev kan man fukta brödskivorna med juicen från ananasen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Man kan ju använda pepparotskräm, det brukar kännas ganska friskt och inte så "fett". Så kan man ha parmaskicka eller liknande till supergott!
Besök min blogg: http://bumpi.se
eller så kan man ha bröd och lite röror och "okletigt" och fettfritt och frukt och grönsaker mm i olika skålar så kan var och en göra sin egen smörgåstårtsbakelse som den vill.
Salladsblad är ett bra alternativ till fett tycker jag, och med lite salt på eller citronstänk så känner man inte att smöret/fettet är borta.
och jag tror inte att man bryr sig om ifall det är fettfritt om man har ett gott bröd som grund.
Kanske det skulle kunna gå att varva med salladsblad+lite flingsalt och önskat pålägg- som t.ex skinka eller rostbiff och lite god frukt även mellan de olika brödlagerna? Tror det blir lika gott utan allt "kletigt". Banan är faktiskt gott till lite olika pålägg bl. a tillsammans med skinka.
Man skulle kunna skapa en rolig och vacker kombinerad smörgåstårta med olika ätbara blommor och pålägg. Det går ju äta violer och tulpaner t ex.
U R us