Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketttårtor
Läst 5825 ggr
[Aquelegia]
0

Godaste jordgubbstårtan?

Jag skall baka en helt vanlig jordgubbstårta. Det får absolut icket vara något extrafix utan det skall vara vanliga bottnar, vanlig grädde, vanlig vaniljkräm och vanlig jordgubbssylt toppat med vanliga svenska jordgubbar haha!

Dock vill jag självklart ha tips på de finaste råvarorna inom detta.

Hemlagad vaniljkräm har jag misslyckats med 2 ggr. Det har blivit grynigt! Inte under kokning utan under nedkylning. Tips vad jag kan göra annorlunda? Eller finns det någon annan än ekströms vaniljkräm som är "finare" går det att göra vanlijkräm utan ägg? Alltså grädde/mjölk, Socker, vaniljpulver (äkta) och tjockna med stärkelse.

Behöver sedan tips på godaste jordgubbsylten eller är marmelad rent utav bättre? Koka egen?

Bottnarna, har man sockerkaks eller tårtbotten? Tja ni märker nog vid det här laget att jag aldrig bakat en simpel tårta utan alltid experimenterat. Otroligt svårt att inte få leka lite hihi

Lägg gärna in foton på era egna jordgubbstårtor så jag får inspiration för utseendet! :)

LovePoppy
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde tre jordgubbstårtor till grannen för cirka en veckas sen! Och det skulle vara VANLIGA jordgubbstårtor och inget annat, men visste inte vad den just tradionella fyllningen var så hon fick välja! Dem blev väldigt uppskattade, och hade även över lite så vi i familjen kunde äta och de var väääääldigt uppskattade av dem, själv är jag inte så förtjust i tårta men min lillebror åt massor! 😃

Tårtorna var fyllda med jordgubbsmousse och vaniljmousse!

Portie
0

Denna gjorde jag förra året. Marängbottnar, jordgubbssylt, grädde och självklart färska jordgubbar. Den var uppskattad!

Spruca
1

Mums, så goda de ser ut… Blir så hungrig xD

Spruca

[Aquelegia]
0

Tack för input men ingen av de är sådana tårtor jag behöver göra 😕 Jordgubbsmousse lät riktigt gott och även marängbottnar men det som gäller för de tårtor jag skall baka är som jag skrev i trådstarten. Vad svårt det är att hålla sig ifrån att göra det jag tycker låter gott😛

Någon som vet om det jag minns stämmer, att jordgubbarna prishöjs på under midsommar?

Vill helst köpa de först på torsdag men om det är sant vill jag ju köpa redan imorgon.

LovePoppy
0

#4 Ja, förstår att det skulle vara med det du skrev, men tänkte mer att du kunde få lite inspiration av utseendet! 😃 Skrev bara med fyllningarna för nöjets skull och om någon ville veta!

Har tyvärr ingen som helst koll på priserna.

Lycka till med tårtbaket, och lägg gärna upp bild sen när den är klar! 😍

[Aquelegia]
0

#5 Kommer nog bli spritsning är ju så otroligt snyggt. Bara jag får till grädden😇Har en tendens att vispa för hårt. Haha jag bara tänker jordgubssmousse nu men nej fya får slå mig på händerna ^^

Portie
0

Jag brukar göra en jordgubbstårta med sockerkaksbottnar, jordgubbssylt, grädde och färska jordgubbar. Det brukar vara väldigt populärt, det är dessutom väldigt enkelt. Vaniljkräm har jag aldrig haft i.

Jag tycker att jordgubbarna blir billigare runt midsommar, här kostar dom 25 kr/litern nu och så har det alltid varit runt midsommar, vad jag kan komma ihåg i alla fall. Brukar köpa jordgubbarna dagen innan.

[Aquelegia]
0

#7 Har du något bra recept på sockerkaksbotten och tips för att inte få den så tung? Har sällan bakat nämligen och vill ha den så fluffig som möjlig. Känns mer rätt med sockerkaksbotten i jordgubbstårta.

Grädde skall bara vara runt då släkten inte är så förtjust i grädde och då kan skrapa bort det yttersta för de som inte vill ha ^^

LovePoppy
0

#6 Kommer nog gå kanon! :D   Haha, tänk bort tanken på jordgubbsmousse… Jordgubbsmousse finns INTE! ;D

Förresten, vad är det som säger att just jordgubbssylt och vaniljkräm är fyllningarna till en vanlig jordgubbstårta?

Portie
0

Jag har gjort efter detta och tycker det är bra. Var dock ett tag sen nu.

http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/sockerkaksbotten-till-t%C3%A5rta/

Brukar inte göra tårtor särskilt ofta så har la inget speciellt tips precis. 😛Ja, grädden kan man ju göra lite som man vill med, jag brukar göra lite olika, ibland så blandar jag in sylten i grädden och ibland så struntar jag i att ha grädde emellan. Brukar även ha skivade jordgubbar emellan och lägga rikligt med sylt på, blir riktigt gott då!

[Aquelegia]
0

#9  Rätt och slätt de jag skall fira midsommar med😉 Jag hade velat göra en med nötmarängbottnar eller åh smördegsplattor men tja man får la baka vanliga tårtor med ibland hihi tacksam att jag får baka tårta åt folk😃

#10 Åhnej, grädden får man INTE göra hur man vill med. Det är stirkta order om att göra "så som det alltid varit" hihi en annan gång men inte till midsommar. En riktig traditionssläkt jag firar med. Kom inte med fel sillsorter och fy om färskpotatisen inte är saltad som den brukar vara. På ett charmigt sätt dock men experimenterar man med något så får man höra det i flera år "minns ni när jordgubbarna var I istället för PÅ tårtan" haha

LovePoppy
0

Hihi, traditoner är till för att följas! Bara att göra exakt så de säger så blir det kanonbra, och jordgubbstårttradionen till midsommar lever då kvar! 😃

Tessen
0

En vanlig luftig tårtbotten, vaniljkräm/marsan om man vill, rårörda jordgubbar och sen spritsa med grädde med en knivsudd bakpulver i så är det mindre risk att övervispa grädden.

Vaniljkräm är jag själv inte så bra på att göra och har lite dåligt tålamod så jag gör alltid vaniljmousse, men ska det vara vaniljkräm så ska det ;)
Sylt, marmelad och liknande kan man inte kontrollera sötman på. Mosa och söta ganska mycket färska jordgubbar efter smak och ha som ena fyllningen?
Sen är det superfint att dekorera på olika sätt med färska jordgubbar (spara dom finaste när du mosar resten).

En tårtbotten som är luftig och fluffig som jag alltid använder och som aldrig misslyckats med är denna:

5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform på 24cm och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Jag har ett recept på vaniljkräm, har inte testat det själv men jag tycker det verkar bra då det är potatismjöl som gör att det tjocknar en del och vill man ha den tjockare kan man tillsätta lite i taget extra, jag tycker att dom recept med bara äggula som gör att den ska tjockna klumpar oftare.

1 st      ägg
3 dl      grädde
1 msk      socker
1 msk      potatismjöl
1 msk      vaniljsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Blanda i en kastrull alla ingredienser UTOM vaniljsockret.
 Ha en bunke som tål varme redo och gör plats i kylskåpet för sagda bunke.
 2. Koka upp på svag / medel varme och låt puttra under omrörning till önskad tjocklek.
Häll över i bunken på en gång och ställ in i kylskåpet för avkylning.
3. Vid servering så vispa / rör ned vaniljsockret.

/T

[Aquelegia]
0

#12 Ja mina söta släktingar skall få det de önskar ^^
De är inte väldans krävande annars. Vid jul och påsk får jag göra vilka tårtor jag vill och även födelsedagar😃

#13 Åh toppen tack, särskilt vaniljkrämsreceptet! Låter MYCKET bättre med ett helt ägg i än bara äggulor! PUH tur du skrev recept på tårtbotten, hade totalt glömt av potatismjöl annars, har slut på det här hemma😇
Jordgubbssylt är så svårt, funderar faktiskt på att koka egen för sylt skall det vara lite den där "kokta" jordgubbssmaken. Men om jag mosar jordgubbarna och bara kokar upp snabbt med syltsocker borde det ju bli både fräscht och syltigt!

Åh vad roligt nu känner jag mig mer säker på vad jag skall syssla med! Tårtbotten skall göras idag. För första gången på länge i stora springformen. Min allra första som skall komma till användning hihi annars bakar jag bara 18-12 cm tårtor (eller hur måttena nu är små iaf)

Tessen
0

#13 Ja visst verkar det vaniljkrämsreceptet mycket enklare! Man kan bli tokig när man försöker göra en bra vaniljkräm!

Ja färska bär och lite syltsocker efter smak. Även där går det att göra det lite tjockare som sylt med potatismjöl när man inte vill ha sötare, bara man ser upp så det inte blir kräm istället ^^ Det är ju kul om man kan ha lite mer fyllning än att bara bre ut ett tunt lager på en botten eftersom det rinner ut på kanterna när man lägger på nästa anslag annars.

Haha åh jag hade inget florsocker hemma för ett tag sedan när jag fick för mig att göra biskvier. Att göra smörkräm till dom utan florsocker är inte det lättaste.
Jag brukar alltid se till att ha en oöppnad förpackning mjöl, strösocker, potatismjöl och florsocker. Men jag hade snurrat till det lite och glömt.

Tårtbotten utan potatismjöl blir ju inte lika fluffigt. Det går, men blir ju inte alls lika bra, så det var ju tur att du blev påmind om det :)

Kul att du känner dig peppad att sätta igång och att vara ute i tid och göra anslagen dagen innan man fyller, sen fyllningarna och fylla den och sen låta stå någon dag eller två i kylen gör den ju bara godare och saftigare :)
När man är sjuk är det ju guld värt att kunna göra lite i taget också. Jag har inte haft energi att baka mycket alls det senaste. Så himla tråkigt när man känner att det kanske är lika bra att sälja dom extrema mängder tårtdekor-prylar jag köpt på mig för att jag är trött eller har ont och en dålig dag dådet känns som om man aldrig ska orka.
Bara hoppas det vänder! :)

/T

[Aquelegia]
0

#15 Åh att jag inte tänkte på det med potatismjöl i "sylten" såklart! Där har folk nog inget emot att det blir en mer tydlig fyllning istället för en liten sträng av knappt märkbar jordgubbssylt. Ibland smakar det nästan kemiskt den där röda randen i köpta tårtor😕

Har inte bakat något alls inte ens bröd sedan mums mums muffinsen. Men nu äre semester och mycket sammankomster så det skall bakas lite igen :)

Neh diskuterade med mig själv och tårtan görs imorgon. Idag skall få vara helt vilodag! Skall skriva inköpslista i lugnan ro sedan så jag slipper stressa imorgon.

Blodfot
0

här är mitt favo recept på sockerkaka! http://www.sockerkaka.com/enkel-sockerkaka/

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Aquelegia]
0

Hjälp vad är det nu skall göra, sockerkaka eller tårtbotten, nästan så jag får göra en enkät om detta! ^^ Sockerkaka saftig och stabil, tårtbotten, luftig och lättäten HUm

Tessen
1

#16 Det är därför det är bra att fråga folk om tips här inne när man inte kommer på hur man ska göra :)
Det blir ju som en tjockare sylt bara. Blanda lite vatten och potatismjöl och ha i lite åt gången när du kokar ihop jordgubbarna så att det inte bara säger poff så har du gele istället. Men extra jordgubbar i midsommartårtan tror jag inte någon skulle klaga på!

Ja det är så man undrar om det ens finns några bär i dom tårtorna! Jag kan inte äta köpta tårtor och absolut inte köpta tårtbottnar sen jag började göra egna, hittar fel på smakerna och det är tillsatser och för lite fyllning, än det ena och än det andra. ^^

Jag bakade biskvier för ett tag sedan. Annars har jag inte bakat sedan i mars när jag var hos en vän i Stockholm på jag också bakade biskvier då mina chokladbiskvier är hennes favorit, sen så bakade jag peanutbutter chocolate chip cookies som försvann på 10 minuter. Eller ja, en vaniljkladdkaka men det är ju bara att ta en gaffel och röra ner allt i en kastrull, ner i formen o in i ugnen, inte mkt till bakning!
Men har jag ingen speciell att baka till så gör jag inte det just nu. Min högra axel har ställt till problem ett bra tag nu så lite svårt att kavla lock, modellera, göra blommor och andra dekorationer, även att vispa eller röra i saker i mer än någon minut.

Ska testa göra såna mumsmums-muffins någon dag när kroppen hänger med :) Ska låta marängen svalna helt och stelna lite i kylen också då så den inte smälter när jag doppar i choklad 😉

Ja inköpslista är ett måste annars glömmer man något och för varje glömd sak så köper man 3 onödiga! Haha

/T

[Aquelegia]
2

TUMMEN UPP för vaniljkrämen hett tips till alla! Den tjocknade fort och rejält.
Fick dock inte till den där ljuva vaniljsmaken så tog i några rutor vit choklad och jisses sicken höjdare! Smakar inte vit choklad så släkten märker inget.

Tårtbottnen är i ugnen. Testade tessans recept då jag behöver en stor tårta, vi blev visst fler än planerat 😊Nu skall jag fortsätta stöka tänkte bara återkomma med vad jag tyckte om receptet so far!

Tessen
0

#20 Åh vad kul att receptet var bra! Då kan jag också göra vaniljkräm utan att ha ångest över det varje gång 🙂

Om man har i äkta vanilj, antingen om man köper vaniljstång eller som jag som har en liten burk med nedmixad vaniljstång och det smakar extremt mycket vanilj så man får vara försiktig med den till skillnad från vaniljsocker.
Men lite vit choklad i gör den ju ännu krämigare och förmodligen mycket godare. Dom lär inte märka att det är choklad i tror jag inte för vit choklad smakar ju en del vanilj också. Men låter som att den kommer bli bra i en jordgubbstårta :)

Hoppas att botten blir riktigt bra också! Med en ordentlig vaniljkräm, ihopkokta jordgubbar som du gör tjockare med potatismjöl och lite syltsocker eller vanligt och täckt i grädde så äter man ju inte jättemycket heller för det blir ju lite mäktigare (men åh så mycket godare) än i en "vanlig" jordgbbstårta som t ex en köpt.
Jag tror det kommer bli superbra!

Själv är jag sötsugen för första gången sen jag vet inte när så överväger att slänga ihop en vaniljkladdkaka och ev smaksätta med lite vit choklad rivet över innan jag sätter in den i ugnen och ev vispa ihop en halv sats enkel lemoncurd-smörkräm med ta lite mindre florsocker och sen bre på kladdkakan för att bryta den söta vaniljen :)
Om jag orkar ta mig upp ^^ Haha

/T

[Aquelegia]
0

#21 Det gick fort också, en Vaniljsås/kräm med äggulor får man vispa i 20 minuter, denna skötte sig själv förutom några rejäla omrörningar. Tog kanske 5-10 minuter kokade den dock inte utan lät sjuda på lägre värme då jag höll på med annat emellanåt, tog lite mer stärkelse än det stod dock.

Idag är ihopsättning och jag har typ panik haha svärfar ringde förut till sambon "du ser väl till att hon bara gör en HELT vanlig jordgubbstårta" hahaha *svettigt*

Visst är sylten/krämen i understa lagret sen vaniljkräm?

[Aquelegia]
3

FÄRDIG! Åh sicken lycka att allt gick bra. Grädden skar sig inte, den var inte för lös och det ser inte helt galet ut. Men OJ vad svårt det var att få till jordgubbarna snyggt. De var för olika i storlek för att kunna skära runda skivor dessutom klagades det förr på andras tårtor att där var för lite jordgubbar på. Tycker ändå det är snyggt att se snittytan så halverade bubbarna.

Det riktigt luktar sommar och jordgubbar i köket. Kan knappt bärga mig  för att hugga in på den. Peppar peppar att den klarar resan imorgon!

För dekorationen använde jag #1 och #2 Som inspiration Tack 😃

[Aquelegia]
2

Kommer fortsätta med receptet på tårtbotten med! Man kunde skära bort den hårdnade toppen utan risk för att få en platt tårta eller för tunna anslag😍 Inget större fel på toppen men den blev så hög att det inte gjorde nått att jag skar bort ett lager.

Hett tips är att låta tårtbotten kallna i springformen under natten. Behövde inte skära bortt nått trots tjockt lager ströbröd då ströbrödet mjuknade under natten och smälte in i botten.

LovePoppy
0

#23 Såå fin den blev! 😍

[Aquelegia]
1

#25 Oj tack😊Hade velat ha en bättre sprits. Hatar mina i plats det blir inte så skarpa stjärnor. Blev blommor istället hihi
Trodde jag skulle stå halva eftermiddagen med den men var klar efter en knappt kvart👍 Smidigt att spritsa ^^

Tessen
0

Det är alltid bättre att sjuda vaniljkräm än att koka den, mindre risk för katastrofer då ^^ Och mängden potatismjöl kan man ju ändr beroende på vad man ska ha vaniljkrämen till. Som till en paj t ex vill man ju ha den lite rinnig, men i en tårta får det ju vara lite stadigare än så. Potatismjöl är så superenkelt och tacksamt att jobba med när man gör såna saker också! Det tjocknar snabbt och man kan droppa i det utblandat med lite kall mjölk och få det ännu lite tjockare om man inte blir nöjd när man går efter receptet :)

Ja men det där ser ju jättebra ut! Som ett fluffigt moln med jordgubbar på ❤️Yum yum jordgubbar!
Ja man ska ju inte mosa på allt för mycket jordgubbar och täcka hela tårtan, det är ju mycket finare så som du gjort så man ser dom. Och ja, det är lite krångligt med alla olika stora jordgubbar när man gör sånt!

Ja visst är tårtbottenreceptet helt underbart! Jag har det uträknat för storlekarna 20, 24, 26 och 28. När jag gör i mina 12cm-formar så tar jag 20cm-formreceptet och har upp ca hälften i varje eftersom jag har två småformar. Dom blir alltid olika höga så jag får jämna till dom, men som du gjorde så tar jag bort det översta på tårtbotten också för dom blir så pass höga så en halvcm gör inget och då blir det luftigt fluffigare inuti! Men en sats för 20cm kan ge 2st 10cm höga 12cm-bottnar :)
Det ärkul att experimentera med smaker när man kan göra småtårtor!

Jag plastar in hela formen så att all fukt hålls kvar i den och ställer i kylen när den svalnat och fyller dagen efter. Jag gör i stort sett aldrig botten och fyllningarna samma dag!

Men det där med ströbröd. Testa mannagryn någon gång, det försvinner faktiskt ännu mer och inte ett spår av hårda kanter enligt mig, bara en lagom stabil tårtbotten att skära ut anslagen från! Jag använder alltid mannagryn att bröa formar med nu.
Eller inte alltid, vissa saker jag bakar använder jag kokosflingor att ha i formen istället. :)

/T

[Aquelegia]
0

Juste en grej jag tänkte nämna är att jag hade rätt, det var dyrare med jordgubbar idag :( Kostade 40!!!!!!!! Kr litern! Istället för 25 :( Köpte 2 askar, 80 kronor hejdå! FY vad besviken!

Portie
0

Köpte också jordgubbar för 40 kr igår.. men men vad gör man inte för att få äta lite jordgubbar till midsommar..

[Aquelegia]
1

#29 De var inte ens söta utan ganska tafatta i smaken :(

Tårtan blev succé. Hela bamsetårtan åts upp av 10personer😇

Något jag är lite tjurig med är dock koncistensen. Vill att bottnarna skall ha mer fasthet. Mina tårtor blir alltid så "fuktiga" och jag fuktar inte ens anslagen och har fasta fyllningar irriterande!