Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 3527 ggr
Tessen
0

Jordnötssmör, vad ska jag göra?

Jag har en burk jordnötssmör stående hemma där jag bara tagit en tesked ur eftersom det dämpar sötsug så tänkte testa det men nää det går ju inte äta bara som det är!

Så finns det någon som har ett roligt recept på något med jordnötssmör i? Inga mousser eller frostings helst utan någon brownieliknande grej eller vad vet jag, kom gärna med lite annorlunda recept med jordnötssmör i.
De enda recept jag har är ett på jordnötssmörsfrosting och ett på peanutbutter chocolate chip cookies.
I absolut nödfall får det bli det sistnämnda.
Eller så får jag experimentera ihop något.

Men kom gärna med lite annorlunda roliga recept!

/T

[Aquelegia]
0

Lailas chokladtårta med peanutbutter frosting? Annars bakade jag muffins med jordnötssmör och jordnötssmör/hokladfrosting härmodagen ju som försvann oroande fort ^^

Annars pannkakor fyllda med jordnötssmördgrädde! Mäktigt men gott!

[Aquelegia]
0

Oj läste det sista nu att du inte vill ha med frosting hehe jamen då får jag leta vidare ^^

[Aquelegia]
0

OJ! Nigellas Cheesecake med jordnötssmör hmmm det vattnas i munnen iaf på migSkäms

[Aquelegia]
0

Snickerskakor kanske inte är så spännande men galet gott!

Tessen
0

Cheesecaken verkade lite smått intressant iaf :) Tack för tipset!
Snickerskakor funkar ju iofs alltid det också, sånt som alltid går ner om man får besök som vill ha fika (vilket folk alltid tycks vilja ha så fort dom kommer hit).

/T

LisaF
0

Skulle med tipsa som snickerskakor..*mums* Skrattande

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

nadilda
0

Skicka den till mig, älskar jordnötssmörFlört

Tessen
0

#7 Haha nja, blir nog att baka Peanutbutter chocolate chip cookies och eventuellt kolasnittar med jordnötssmör i. :) Kan skicka kakor sen ist Tungan ute

/T

nadilda
0

#8 Ååå, ännu bättreTungan uteFlört

Tessen
0

#9 Haha är du såå förtjust i jordnötssmör? ^^

/T

nadilda
0

#10 hihi, ja jordnötts-smör kan jag äta med sked Tungan ute Och ett riktigt kakmonster är jag också!

Tessen
0

#11 Haha okej. Jag tycker inte direkt jordnötssmör är gott så som det är och något kakmonster är jag heller inte. Bara gillar att baka ^^

/T

nadilda
0

#12 Att äta upp kakorna är ju det bästa med att bakaSkrattandeFlört

Tessen
0

#13 Haha nää man kan äta en. Sen räcker det, då kan någon annan äta resten!

/T

nadilda
0

#14 Du har ju fått hela grejen om bakfotenTungan ute Man äter så många kakor man orkar, om man inte har ätit upp hela smetenOskyldig

Tessen
0

#15 Jasså är det sååå man gör. Men då skulle ju jag kräkas?

Vet inte vilket av recepten jag hittat som jag ska baka så skriver upp dom när jag ätit upp min middag så får väl du och andra hjälpa mig välja :)

/T

[Aquelegia]
0

#16 Samma här, jag får alltid tvinga på kakor och dylika baksaker på mina arbetskollegor eller "råka" ha fika över vart jag än går ^^ Börjat frysa in bakverk med så att jag slipper slänga. För slängt bakelser har jag gjort jätteofta när dom blivit för gammla. Klarar knappt att äta en tårtbit efter jag bakat för då har man ju smakat på fyllningarna och slickat bunke i tid och otid redan ^^

Tessen
0

#17 Precis! Man måste ju kolla så att allt smakar okej, men då orkar man inte äta något av det färdigbakta sen.

Jag har kommit fram till att Småkakor och bullar är perfekt att baka, det är enkelt att frysa in och bullar smakar ändå nybakta efter en sådär 10 sekunder i micron om dom fryses in så fort dom bakats! Och Småkakor behöver ju bara ligga i rumsvärme i 30 min så har man fika att råka ha med sig eller någon kommer och hälsar på så att man övertalar dom att dom är allt lite kaksugna! ^^

/T

Tessen
0

Dom recept jag funderar på just nu med jordnötssmör i är;

• Peanutbutter chocolatechip cookies.
  • Peanutbutter cookies.
  • Jordnötssmör-snittar.
  • Dubbla chokladkakor med jordnötsmörfrosting.
  • Brownie-cookies m peanutbutterfrosting.
  • Seg kolakaka

Jag vet att jag skrev ingen frosting. Men kakorna verkade goda Tungan ute
Den sega kolakakan är typ som brownies (eller ja, blondies) med bara 2msk jordnötssmör i.
Och jordnötssmör-snittar är ju kolakakor fast med jordnötssmör i.
Brownie-Cookies är små super-chokladiga sega kakor som måste få stå ett tag så chokladen stelnar till i innan man ens kan peta på dom >.< Sen sätter man ihop dom som defekta, tjocka och buckliga brownie-macarons utan mandelmjöl med med jordnötssmörfrosting.

Annorlunda beskrivningar jag vet.
Någon som har lust att hjälpa mig välja?
Den sega kolakakan är eg ett dåligt val då det är så himla lite jordnötssmör i!

/T

Tessen
0

Jag kan inte soooovaaa och jag vet inte vad jag ska baka Gråter

Och ja, jag brukar baka på nätterna och struntar i om grannarna hör elvisp och liknande. Dom visar ingen respekt genom att inte uppfostra eller ta hand om och gå ut med sina skällande hundar i tid, dom är högljudda i trappuppgången vilken tid det än är på dygnet, det är fest minst 2 dagar i veckan, ofta i 2 eller fler lägenheter. Ibland undrar jag om grannen över bär träskor inomhus på parkettgolvet i vardagsrummet och jag hör tvn från grannen intill fram till l 23 - 24. När dom har fester så slutar dom väsnas i lägenheter och springa/skrika i trapphus vid runt 23, sen kommer dom tillbaks och väsnas i minst 2 timmar till runt 2.30 - 3.00. Oftast på torsdagar och lördagar.

Så om jag bakar någon gång på nätterna, det får dom helt enkelt leva med gör jag har aldrig ringt och klagat på någon.

Det enda jag gjort är att gå upp till grannen (han sålde som tur var, samma med han under men han sålde dock under tvång pga 3 varningar) och bad dom sänka musiken för basen går in i betongväggarna och gjorde att kristallglasen i mitt vitrinskåp skallrade. Musiken sänktes och grannen över bad iaf om ursäkt. Grannen under som tvingades sälja, han höjde så fort man hade kommit in i lägenheten igen.
Något annat jag fascinerades av var ett himla dunkande i någon av lägenheterna i trappuppgången och det pågick i timmar varje dag. Till slut gick jag upp och ner och kom fram till vart det lät mest och plingade på dörren. En norrländsk hårdrockare med långt svart hår öppnade, jag frågade om det var därifrån det funkade och om han skulle kunna tänka sig att dämpa sig lite isf. Jag fick till svar "Oj förlåt jag ska dämpa mig, med eftersom ingen sagt något så trodde jag det var så bra ljudisolerat att det inte hördes när jag spelade trummor!" Aaaah en del är så intelligenta Flört
Huset är 40 år gammalt och varenda vägg/taken/golven är av betong. Otroligt väl ljudisolerat, verkligen! Haha

Så jag tycker att jag är en väldans tyst och lugn granne. Det enda som hörs ibland, OM det hörs in till andra är elvispen, stavmixern och Ankarsrum assistenten som är förvånansvärt tyst! Har i stort sett alltid hörlurar om jag lyssnar på musik om det inte är mitt på dagen och datorn är med i köket när jag bakar så jag har på lite musik, men dom flesta här är studenter eller jobbar.

Och jaa, nu vart det en himla massa natt-babbel som vanligt när jag inte kan sova.
Tur jag tvingas ini okej dygnsrytm imorgon då jag ska äta lunch med mamma imorgon, köpa mjuka gosiga gympabyxor och riktigt tjocka sockar att ha när jag ska börja träna på sjukgymnastik-avdelningen på sjukhuset i nån gruppträning på torsdag och det är tydligen kallt i träningslokalen = stickade sockar upp till knäna, gosiga gympabyxor i bomull, långärmad tunn tröja och gärna en stickad kofta(luvtröja i nödfall) är nödvändigt då jag är frusen och det är träning i Basal Kroppskännedom. Dvs lära sig hur ens kropp fungerar, vart man ska sätta stopp, vart man har en hälsosam hållning och balans och inget svettigt. Men nog så jobbigt när man är extremt överrörlig med utslitna leder.
Min kära mor skulle ev köpa med en fejk-one piece också. Då kommer jag se ut som ett lila eller rosa Mumintroll sen <3

Nej, sluta babbla nu och kom på vad du ska baka, kvinna!
Hoppas ni sover gott Kyss

/T

nadilda
0

#20 Tack för en intressant läsningSkrattande Förstår inte hur du orkar baka på natten, jag hade somnat med huvudet i smeten ;-) Men ingen är den andra lik!

Hihi, jag har en fejk-one piece, värdens skönaste "gå hemma med" plagg.

Hoppas du har kommit på vad du ska baka!Glad

Tessen
0

#21 Jag har fortfarande inte lyckats somna :( Har insomnia.
Men har inte bakat heller. Tappade lusten.

Ja jag hoppas mamma kommer ihåg att kolla efter en sån där gosig grej! Vore mysigt att bara hoppa i hemma!

Jag ringde mamma nu för att fråga när vi skulle ses och äta lunch för igår sa hon efter jobbet men hon slutar så olika tider och jag tänkte försöka sova lite nu. Då har hon så klart bokat tid hos frisören här i Skövde kl 10 redan. Men hon skulle bort till butiken här i Skövde som tillhör samma firma och fixa något sen iaf. Så jag ska lägga mig nu och har larmet inställt så jag får vila hela 3 timmar och 15 minuter.

Kommer ju vara så trött att jag inte får i mig någon lunch alls och inte orkar gå och köp det jag ska.

Bakningen får nog också vänta, men har bestämt mig iaf. Det får bli Peanutbutter Chocolatechip cookies och jordnötssmör-snittar. När jag väl orkar baka.

Nu bli det en stunds vila och hoppas att det värsta led och huvudvärken släpper Glad
Ha en bra morgon/förmiddag!

/T

[_hsleiufhbtv]
0

Nattbabbel.. ♥

Meeen. Jag tycker du ska göra brownie - cookies m. peanutbutterfrosting tror jag. Fast seg kolakaka lät inte heller helt fel.

Tessen
0

Det får nog faktiskt bli Peanutbutter chocolate chip cookies och Brownie-Cookies med Peanutbutterfrosting. :)

Seg Kolakaka verkar också god ja. Men det är såå lite jordnötssmör i den. Jag vill göra slut på burken!
Likaså dubbla chokladkakor… och jordnötssmör-snittar…. haha åh så många recept.

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#24 Skicka hit några av kakorna sen, iofs hatar jag som sagt jordnötssmör men dom låter ganska goda ändå!

Juste det var dom det var så lite i, haha hur mycket är det i burken?

Tessen
0

Det är 340 gram i burken. Vet dock inte hur mycket det är i dl. Så det märker vi om det räcker eller inte till 2 recept! Eller så är jag så duktig att jag väger ett precis fyllt dl-mått när jag bakar Peanutbutter chocolatechip cookies, så jag inte sätter igång med det andra recept och inte har tillräckligt kvar sen.

Och jag kan inte sova som vanligt :( Ska ju vara på sjukhuset på första träningen imorgon kl 13. Hejja mig. Bara hoppas att virrvarret av tankar och insomnian är snälla mot mig inatt och låter mig sova några timmar!

/T

PrinzeZz
0

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[_hsleiufhbtv]
0

#26 måste du verkligen använda aallt då? Ja det är nog säkrast att göra sådär. Åh juste, fast du verkar sova nu så hoppas det håller i sig. Jag måste dra mig upp ur sängen, klä på mig och cykla till stationen. Inte alls trött eller förvirrad nej. Hoppas träning funkar bra också

Tessen
0

Mja, en annan gång kanske. Jag har tyvärr inget "Cup"-mått.
Jag var såå nära att köpa ett idag först när jag var inne på Rusta och sen när jag var inne på ÖoB, jag anser det nämligen fysiskt omöjligt att komma ut från ÖoB utan iaf en kasse! Det blev iaf två brödformar för ynka 39kr tillsammans. Det var en annonsvara men dom byter ju sånt på torsdagar så idag är priset höjt, var på väg att köpa fler då jag ska börja baka mitt eget bröd eftersom jag fick en såå fin rosa Ankarsrum Assistent när jag fyllde år i juli.
Sen så köpte jag en 18cm springform men 2 bottnar till, en sån med hål i också. Vill eg helst ha en 16cm, men 39kr för en 18cm med 2 bottnar är ju inget att snacka om ens.
En visp-skål(snarare till stavmixer) vart det med, bakplåtspapper och plastfolie.
Sen så eftersom jag ska baka bröd så behövde jag ju vetemjöl special och rågsikt. Sen så lite honung, mer choklad att baka med…

Alltså, bakningsgrejer hittar man alltid något av inne på ÖoB märkligt nog. Billigt också.
Men deras bakformar är det absolut inget fel på, har en 24cm, 2st 20cm och nu en 18cm och 2 brödformar. Sen har jag en 24cm från Ikea och 2st 12cm köpta på eBay. Oj vad tårtbottnar och bröd jag kan göra nu Flört Ska bara hitta någon som käkar upp alla tårtor som blir också. Brödet är så mkt enklare Obestämd

Men jag ska absolut spara receptet till jag köper et Cup-mått. Tycker det är så irriterande att behöva mäta upp 2,4dl för varje cup och ibland står det ju en 8dels cup i recepten så nej, ordentliga mått innan jag går efter amerikanska recept annars har ni en tokig Tessen med mått-hysteri som Medhjälpare och det vore ju lite dumt! Flört

Har ändå såna sjuuka mängder choklad liggande som behöver bakas med. Typ 3 - 400g mjölkchoklad, ca 300g vit och 100 eller 200g mörk choklad. Så Chocolate chip cookies är ju perfekt då. Även nu då med jordnötssmör i.
Likaså Brownie-Cookies som det ska vara en massa choklad i!

Men tack ändå! Glad

/T

nadilda
0

#29 Jag kan käka upp alla tårtorna!Skrattande Synd att du bor i Skövde och inte Sövde! (har för mig att du bor i Skövde). Fast lite tur är det kanske för jag hade väll rullat fram till slut ;)

Tessen
0

#30 det hade ju varit perfekt med någon som åt av allt dom tyckte lät goda, lät som om det skulle kunna funka ihop eller som en "intressant" blandning i ens smak-expermenttårtor :D Jag älskar nämligen att göra om mina recept, trots att jag har ca 110 textfiler med recept på tårtfyllningar ^^ Sen minst lika mkt, eller nja, förmodligen fler recept på andra bakverk.

/T