Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: temadagar
Läst 42 ggr
Carmarino
2

Äppelmustens dag den 11 oktober

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det äppelmustens dag. Har ni provat att använda äppelmust som degvätska när ni bakar bröd? Det blir jättegott. Använder ni äppelmust i andra bakverk? Skriv och berätta.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1

#0: Åh, vad gott det låter. Jag har bakat med smaksatt te och rödbetsjuice, men aldrig tänkt på äppelmust. Tack för tips.

Carmarino
0

#1: Har testat lite olika drycker som degvätska och det brukar bli gott. Testa även julmust till exempel. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
1

#2: Ja, det låter kul. Brukar marinera julens revbensspjäll i det. Nu spånar jag vidare med bl a lingondricka, enbärsdricka och ginger beer.

Carmarino
0

#3: Alla dem blir nog goda som degvätska. 😊

Har även provat med julporter. Här är berättelsen om mina strapatser med den. 😁

https://choklad.ifokus.se/discussion/1491877/allmant-snack-5-(ot)#200

https://bakverk.ifokus.se/discussion/1567560/recept-knadfritt-grytbrod-med-fullkornsdinkel

-Ett härligt forum för oss som älskar att baka. Oavsett om det är tårtor, kakor eller matbröd.
Sindri
1

Och jag gillar både porter och lakrits! Men tror ändå inte riktigt på lakritssmak på matbröd.

Carmarino
0

#5: Den smakade inte särskilt mycket av lakritsen - åtminstone inte så att jag märkte det. Portersmaken tog över helt. Fast den minskade en hel del efter någon månad i frysen.

Sindri
1

Ok! Spännande i alla fall att prova.

Carmarino
0

#7: Ja, jag har lite olika drycker stående som jag funderar på att använda som degvätska. Problemet är bara att jag så sällan bakar bröd numera. Får väl försöka ta mig i kragen och göra det lite oftare. 😊