Recept - Knådfritt grytbröd med fullkornsdinkel
För en tid sedan fick jag två burkar julporter med lakritssmak när jag var på utförsäljning hos Lakritsfabriken i Helsingborg. Tänkte använda det som degvätska eftersom jag inte dricker öl/porter.
Det har dock inte blivit av, och häromdagen så "protesterade" en av burkarna. Läs mer om det på https://choklad.ifokus.se/discussion/1491877/allmant-snack-5-(ot) inlägg #200. (Det går tydligen inte att direktlänka längre.)
Så idag tog jag mig i kragen och letade upp ett recept på ett grytbröd med fullkornsdinkel, där det skulle vara 6 dl degvätska, vilket var nästan exakt så mycket porter som rymdes i de två burkarna. Det blev bara ett par centiliter över. Här är receptet:
Ingredienser
25 g jäst
6 dl kallt vatten
1 msk honung
2 tsk salt
480 g (8 dl) dinkelmjöl, fullkorn
240 g (4 dl) vetemjöl
Gör så här
Rör ut jästen i vattnet.
Tillsätt honung och salt och blanda tills allt lösts upp.
Rör i mjölet, lite i taget, till en kladdig deg.
Sätt över plastfolie och låt degen jäsa 4 timmar i rumstemperatur.
Värm ugnen till 250 grader (225 grader varmluft).
Ställ in en järngryta som rymmer 3 liter utan lock i ugnen 15 minuter, så att den blir riktigt het.
Ta ut den och pudra i lite mjöl.
Tippa i degen, pudra över lite mjöl och ställ in grytan med lock på nedersta falsen.
Grädda i 30 minuter.
Ta av locket och grädda ytterligare 20 minuter tills brödet fått fin färg. Det är klart vid en innertemperatur av 98°.
Låt brödet svalna lite innan du vänder det ur grytan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2023-08-05 14:23 av Carmarino
Ser ljuvligt gott ut.
/Maria
#8: Tack. Det smakar rätt mycket av portern, så för mig som inte tycker om det hade det nog varit godare med den annan degvätska. Får testa det nästa gång. Har ju kvar en halv flaska avslagen julmust, som nog kan bli godare. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ser väldigt gott ut!😋
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#11: Tack. Inser dock att jag inte kommer att kunna äta det själv. Det smakar alldeles för mycket porter. Åt en skiva till kvällsmat och och jag känner fortfarande av smaken. 🤢
Ska testa att göra det med julmust istället. Det blir nog godare. 😊
#12: Rättelse: Efter att ha legat i frysen några veckor hade det mesta av portersmaken försvunnit, så jag kunde äta brödet utan problem. Hade med mig halva brödet på en kräftskiva i slutet av augusti och det var då jag upptäckte att det gick att äta även för mig. 😊