Recept - Blåbärs- och crème fraichekaka
Det var extrapris på crème fraiche den här veckan, och jag ville testa att baka med det. Så jag letade på nätet och hittade det här receptet.
Det enda fullkornsvetemjöl jag hade hemma var ölandsvete, så det använde jag. Tror dock att kakan blir godare med vanligt vetemjöl. Ölandsvetet passar nog bäst i matbröd.
I receptet står råsocker strö, men jag tror inte det finns längre. Numera heter det rörsocker strö. Det står också att man ska använda Norrmejeriers smör och crème fraiche, men det säljs nog inte här i södra Sverige. Jag har i alla fall inget hemma, utan jag tog det jag hade. Bytte också ut vaniljsockret mot vaniljpulver, för jag har inget vaniljsocker.
Kakan smakade inte illa, men nästa gång tror jag att jag byter till vanligt vetemjöl. Ska även testa att byta ut råsockret mot kokossocker eller björksocker, som tydligen inte påverkar blodsockret lika mycket.
https://www.norrmejerier.se/goda-recept/blabars-och-creme-fraichekaka
Ingredienser
3 ägg
3 dl rörsocker strö
150 g smör
2 dl crème fraiche
4 dl fullkornsvetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker eller 1-1,5 tsk vaniljpulver
2 dl frysta blåbär
1 msk mjöl
Gör så här
- Sätt ugnen på 175 grader.
- Smöra och mjöla en stor sockerkaksform noggrant.
- Vispa ägg och Socker pösigt. Smält smöret. Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker.
- Blanda i crème fraiche och smält smör i äggvispet. Rör därefter ner mjölblandningen försiktigt.
- Rulla frysta blåbär i lite vetemjöl och blanda ner i smeten.
- Häll smeten i sockerkaksformen och grädda i mitten av ugnen i ca 50 minuter eller tills kakan känns klar med en provsticka. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vilken fin kaka. Du funderar på att byta ut sockret mot kokossocker, jag gjorde det en gång och kakan blev väldigt torr, så det gör jag aldrig om.
#10: Tack. 😊
Har också för mig att det inte blir så bra med kokossocker. Kanske jag bara ska ta en deciliter och sedan resten rörsocker? Eller helt enkelt bara minska mängden rörsocker?
Kommer i alla fall inte att använda ölandsvete i kakor fler gånger, för det blev inte så gott. Har känt smaken av det hela dagen. 😖
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-07-07 03:47 av Carmarino