Mjölkfri cheesecake? Eller annat?
Jag ska göra en tårta som inte är alltför onyttig och söt och dessutom mjölkfri. Jag tänkte mig direkt en pajskal med bärfyllning.
Jag tänker mig till skalet:
Smör
0,5dl socker
2,5dl madelmjöl (hört att det ska vara bättre än vitt mjöl?)
2,5dl havregryn
Men vid fyllningen har jag problem. Jag har ett gammalt cheesecake-recept som jag gillar med: 3 äggulor, 0,5dl Socker, 500g kvarg. Tänkte där att man kunde lägga till hallon i/alternativt garnering. Men numera tål jag ju inte kvarg. Funderar på om jag kan byta ut det mot något annat och i så fall vad? Typ mjölkfri creme fraische, funkar det? Några andra tips?
Eller andra tips på lätta o enkla tårtor som är mjölkfria och inte massa Socker, mjöl och fett i?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Eller behöver man något mer ostigt i fyllningen?
Nej det är inte laktos. Det är mjölkprotein. Annars hade jag inte skrivit mjölkfri och laktos är inte svårt att undvika då allt dels finns utan laktos och dessutom går att äta med laktos i om man tar det i kombination med en tablett.
Sötningsmedel är inte aktuellt. Men jag vill gärna undvika att bomba med Socker och vitt mjöl som i dom flesta tårtor och kakor, och mjölk måste det vara helt fritt ifrån eftersom jag är rejält allergisk.
Jag gjorde såhär och det blev jättegott:
Botten:
100g smör (mjölkfritt från Milda såklart)
2,5dl madelmjöl (hört att det ska vara bättre än vitt mjöl?)
2,5dl havregryn fiber
Fyllning:
3 äggulor
0,5dl socker
2dl Yosa (en yoghurtliknande havremåltid, mjölkfri med skogsbär)
Några nävar hallon som fick gå med i vispen för strukturen
Garnering:
Hallon som fick täcka mer eller mindre hela tårtan
Kan säga att den var supergod och väldigt uppskattad och alla tog om så den var den enda efterrätten som tog slut på kalaset trots att det fanns mer standardalternativ att tillgå för icke mjölkallergiker!
Creme fraiche (mjölk eller laktos/mjölkfri) går utmärkt att ha till dessert med vaniljsocker/limezest i, istället för vispgrädde t ex. Det är vanligt utomlands. Till en bärpaj t ex, istället för vaniljsåsen.
Låter som en god paj, Du fick till TS.
#5 Var hittar du mjölkfri (ej laktosfri utan mjölkproteinfri) creme fraiche och vad heter den då?
Har sett att det finns någon soya-ostliknande kräm, men den var ruggigt äcklig (iaf att göra dipp till chipsen på)
#6, Just laktosfri och mjölkfri har jag ingen vidare koll på, tyvärr. Tog för givet att det fanns bara. 😐 Fann via lite googlande;
Yosa Mat & Dipp. (Det kanske är den som Du menar är äcklig?)
Sedan ska det finnas något på Ica & Coop som heter "Mjölkfri matlagningskräm" baserat på ris, från Isola Bio (artikelnr COOP - 89051, ICA - 215664)
#6 det finns sojabaserad "creme freiche" men jag vet inte vad den heter då den är svindyr
Den havrebaserade (yosa?) smakade äckligt enligt mig.
ska man ha nått syrligt tycker jag hemmagjord soyghurt funkar bäst (den blir syrligare än dom som jag köpt i alla fall) däremot blir den rinnig men man kanske kan sila av den.
l'm back
#8.
Det kanske man kan prova, som då man gör tzatsiki (sila genom kaffefilter ett tag).
Är laktosintollerant själv, men har bara gått förbi hyllorna. Har inte råd att handla där.
#7 Det är den yosa som jag använde i mitt recept i #3, men häromkring finns den bara med smak av skogsbär.
Den andra matlagningskrämen du pratar om har jag ingen aning om. Aldrig sett.
Känner att jag måste nog ligga på mataffärerna häromkring att ta in lite vettiga mjölkfria alternativ.
#8 Tror inte det heter creme fraiche men det finns något soyabaserat som liknar CF som är nån ostkräm på något sett, men jag vet vilken du menar. Svindyr och ruggigt äcklig är den iaf. Yosa har jag som jag skrivit tidigare bara fått tag i med skogsbärssmak och aldrig smakat på den rätt upp och ner men i pajen var den jättegod och väldigt uppskattad.
#9 Ja till laktosfri så finns ju allt. Men mjölkfri är lite svårare. Hur gör du om du inte handlar laktosfritt? Utesluter du alla mjölkprodukter ur din mat bara? Eller hur gör du för att ersätta?
#10 . Jag äter inget, eller "sura" mjölkprodukter. t ex fil, yoghurt och fetaost. Dem kan magen hantera hyfsat - om inte det är sockrad yoghurt t ex. då kraschar magen.
Grekisk sallad har varit min räddning då skoven (har IBS) är som värst. För då tål jag bara snäll sallad, tomat och feta.
Till att ersätta har jag inte kommit ännu. Än så länge har jag ingen brist, trots långa svältperioder. (Svårt att få läkarvården att förstå)
Det är så att jag har en matkassa. Men jag är vegetarian - barnet köttätare. Redan där försvinner budgeten. Sedan bör jag ha laktosfritt och glutenfritt…Ja, pank och fågelfri. 😉
#1 Eh, förstod nog inte riktigt det sista, men tolkade det som att du inte har råd att köpa mat? Vi har också bara en matkassa men vi har fått anpassa den så att vi kan köpa produkter som passar även mig. Är man allergisk så är man.
Vi försöker i stor utsträckning att undvika mjölkprodukter. Men har alltid havremjölk och matlagningsgrädde på havre hemma till matlagningen. Sen har vi ju kalven i familjen som älskar mjölk så vi måste köpa vanlig mjölk också.
#12 Precis, jag går på bidrag - och så länge man inte har någon diagnos, så får man inga extra pengar. (med IBS så visar det inte gluten/laktos på prover, men kroppen skriker bevisligen av det) Så det är snävt uträknat till sista öret. Inga utsvävningar, även om det gäller välmående tyvärr. Man får hoppas att man trillar över en miljon eller så. 🙂