Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1815 ggr
LisaF
0

Hjälp inför tårtkalas

Hejsan.

Jag fyller 20 i November och hade då, för första gången, tänkt göra tårtorna själv! 
Jag tänkte provbaka någon dag snart så jag vet hur det blir med smaker, färger osv.

Hade tänkt ha två tårtor. En med mint- och päronfyllning.
Samt en med choklad och hallon.

Vad jag inte kan bestämma är om jag ska vitchokladmousse eller ganache alt. mosade hallon eller hallonmousse.
Vad tror ni? Och ljusa bottnar till det va?

Sen kan jag heller inte bestämma om jag ska ha chokladbottnar till mint/pärontårtan.. Ser nog snyggast ut, men blir det för mastigt? Kanske funkar att bara färga bottnarna mörkt med någonting?

Överst på denna tårta tänkte jag ha spacklad mörk choklad och sedan krumilurer med vit choklad som jag smält och ringlat på bakplåtspapper sedan låtit stelna. Är risken att detta blir för mycket chokladchock?!

Behöver lite åsikter och tips för att detta ska bli så bra som möjligt :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

LisaF
0

Kan lägga till att jag helst inte vill arbeta med SP eller liknande som täckning. Så om det går undvika, men ändå få ett bra resultat vore det kanon Glad

/ Lisa

LisaF
0

Ingen som vill hjälpa till med lite åsikter? :)

/ Lisa

[WickedAlly]
0

Vit chokladfluff och hallonmousse på ljusa bottnar är himmelskt gott. Sen hade jag haft chokladbollar på den andra, mastigt en man in ju ta en mindre bit :) jag har gjort chokladtårta med chokladbottnar, apelsinmousse, geishafluff som jag sedan spacklade med chokladfluff. På det spritsade jag extra fluff och hade chokladrosor på. Blev inte för mycket, frukten bryter av fint. Du kan ju ta lite extra päronmousse inuti för balansen :) Den första kan du ju förresten kanske spritsa som en ruffle cake, googla. För variation tänkte jag :)

LisaF
0

Tack så mycket för din kommentar! Glad

Apelsin och choklad är ju en farligt god kombination med.. Hmm.. Fast det får nog bli päron och mint ändå! :)

Om jag använder mig av vit chokladfluff och hallonmousse som du föreslog, är det grädde som man ska täcka med då? Eller vad kan man täcka med annars? (Är inte överförtjust i massa grädde.. Oskyldig)

Ruffel är ju jättesnyggt! Men är det smörkräm man använder vid ruffel? Ska man i så fall använda hallonsmörkräm om jag rufflar den första?

/ Lisa

[WickedAlly]
0

Päron och mint tänkte jag testa någon dag, aldrig smakat det. Låter väldigt gott. :) Du kan spackla med grädde men om du ska göra ruffle är det smörkräm som gäller, jag föredrar marängsmörkräm för den är godast. :)

[WickedAlly]
0

Hallon eller neutral funkar vilket som tycker jag :)

LisaF
0

Ja visst låter det gott! Har heller aldrig provat den kombinationen i tårtväg.. Bara som efterrätt - konserverade päronhalvor i ugn med a8 på! *mmh* Skrattande

Ok, tack då vet jag det! Då ska jag klura lite till på detta innan det är dags för provbak!

Vad tror du blir bäst täckning på choklad-päron-minttårtan?
Smält choklad? Eller chokladfluff som du nämnde? Glad

/ Lisa

madaska
2

Jag har gjort en päron-after eight tårta, oerhört gott, den täckte jag med päronsmörkräm för att jämna ut smaken från både chokladbottnar och a8-fluffet. Annars kan jag tänka mig att täcka med a8fluffet eller en ganache kan bli gott. Lite mastigt med all choklad då kanske, men som sagt, man kan ju ta en mindre bit ;-)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

LisaF
0

Tack för kommentaren madaska! Ja det kan nog bli mastigt, men gott.. Skrattande
Blir i och för sig en häftig färg på tårtan om man spacklar med päronsmörkräm!
Har du bild på den du gjorde? Glad

/ Lisa

madaska
0

ah, jag är usel på att ta bilder, speciellt på färgerna i dem med. Min smörkräm blev vit, då jag körde på essens och inte tillsatte extra färg vare sig i smörkräm eller på päronmoussen, så det var inte så mycket big happening på färgfronten. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

LisaF
0

Jaha du körde så! Tänkte nog ha i färg så det blir lite fräckt haha :D Synd du inte hade bild :)

/ Lisa