Ägare av minispringform JIPPI
Slötittade lite på Ö&B och vad ser jag JO en minispringform!
Tror det var 18cm precis lagom för 4 tårtbitar. Jag som alltid går och vill testa nya fyllningar men baka en hel standardtårta både kostar och tar för mycket tid. Sedan ska man ju äta hela köret med.
Försökte övertala svärfar att låta mig baka till hans födelsedag men herrn gillar verkligen inte tårtor. Även om han gillar mina en liten bit så känns det ju såklart fel att ge honom en tårta, när jag förklarade med ledsna hundögon att jag måste få baka tårta åt någon för annars äts det aldrig upp skrattade han gott ^^
Så vad tycker ni, vad skall jag göra för första tårta i denna gudomligt söta formen?
Gärna något med marshmallow fluff för det har jag några burkar utav 
Har en caramellessnce jag gärna använder mig utav!
För mig är en springform som är 18 cm i diameter i största laget. Men å andra sidan bygger jag mina tårtor på höjden.
Så det går kanske inte att jämföra där? När jag plockar fram storformen hos mig är den 15 cm. Annars blir det 10 cm - eller 12 cmformarna.
bakministeriet.blogspot.com
Oj jag gjorde en tårta i min 18cm-form förra måndagen och det räckte till minst 8 - 10 bitar.
Jag vet inga fyllningar direkt med marshmallowfluff eller caramellsmak då jag tycker att båda känns i det lite väl söta laget och jag är mer för syrliga fyllningar.
Men någon neutral mousse att smaksätta med essensen kanske? Sen vet jag bara att jag har och förmodligen lagt ut ett recept på en frosting med marshmallowfluff i. Är inte helt hundra men tror det, Vill du ha det som en fyllning så gör som jag brukar göra, improvisera tills du tycker det är gott och inte för rinnigt. Man får vara lite påhittig ibland!
/T
#2 Hehe 8 till 10bitar säger du
Funderade på att göra någon mumsmums tårta dock inte denna omgången.
Frosting får jag spara den andra burken till då.
Kanske någon varmvispad tårtbotten med en mocka och en caramellmousse? Kommer täcka den med brun Marsipan för det är jag sugen på. Skall även ställa mig och testa att måla choklad på blad att dekorera med! Kanske passa på att testa dekorera med kristyr då jag ju köpt ett decorationsset för ett tag sedan ^^
Får gärna sätta igång en hösttävling med höstinspirerade tårtor så är jag med i leken
#3 Ja det är så mycket det räckte till förra veckan iaf. Men sen är det ju olika hur mkt fyllning man har i samt hur sötsugen man är ^^
Nog för att jag inte äter något med smak av kaffe, men gillar man det så funkar det säkert ihop med caramell :)
Ja någon tävling ska väl sättas igång snart, jag har dock mått ganska dåligt det senaste pga smärtor som kommit med hösten så så fort jag gjort något (som att jag var i gbg i lördags) ligger jag utslagen i sängen i flera dygn. Men ska försöka slänga ihop något kollage till röstning sen ska jag även få igång en ny tävling.
/T
Har skippat kaffeidéerna men nu sitter jag här med vit choklad, werters karameller och mjölkchoklad GHA så sötsugen, vill INTE ha 3 lager med fyllningar men fattar inte vilken jag skall lägga bort ^^ Chokladbotten eller ljus attans då. Äsch jag bakar alltid choklad nu får det banne mig bli vanlig med caramell essence!
Så nu står en karamell tårtbotten i ugnen PUH! Lite ovant dock med smeten. Testade ett nytt recept idag med mer mjöl så sjunker den förhopningsvis inte ihop efter bakning som min annars alltid gör.
Bästa tips förresten hur man låter tårtbotten svalna? Jag gör olika hela tiden beroende på hur virrig jag är 
Jag brukar bara ställa den på kork-underlägg man kan ha till grytor(ställer den ofta i fönstret bara för att få bort den ur vägen), knäpper av springformen och tar bort kragen. Sen får den stå och svalna så. Sen plastar jag in den och fryser eller ställer i kylskåpet iaf ett dygn så den sätter sig och smular sönder mindre när man delar den.
En bra sak att göra är dock att knäppa av springformen med en handduk eller liknande så att man inte bränner sig, tänkte om du var väldigt virrig 
/T
#7 Såg någonstans man skulle plocka bort bottnen med för då blir den inte fuktig underst?
Har faktiskt aldrig riktigt tänkt på vad som är bäst förän nu då jag alltid bara "gör" ^^
Haha bra att du påminner mig om något att skydda händerna med!
Är så vimsig idag att jag inte orkade följa recept till fyllningar
Läste igenom massa men orken tryter verkligen. Sedan borde jag gjort fyllningarna igår men jag slutade inte jobba förän 22 så då ställer jag mig verkligen INTE och bakar! Tårtan skall ju vara klar imorgon så får bli ett "håller tummarna att allt går väge" projekt ^^
Skall täcka med Marsipan och tänkte mig täcka idag funkar det om jag har smörkräm under? Eller borde jag vänta till imorgon bitti?
Kan ju rulla ut marsipanen idag och rulla ihop med plastfålje emellan sen plasta in?
Ja att kavla ut och ha plast och sen rulla ut imorgon och kavla lite om den dragit ihop sig och lägga på då tror jag är bättre, jag täcker inte gärna dagen innan, men det har jag ju fått betala för med stress också vilket resulterar i att man bara blir otroligt trött och tycker allt går fel!
Men har du tid imorgon förmiddag så tror jag att det är bättre
Jag tar alltid ut muffins ur muffinsplåten, men att bara ha kvar botten av springformen men ta av sidan tycker jag funkar alldeles utmärkt, mina har aldrig blivit blöta.
/T
Glömde kvar bottnen i ugnen hehe dock skall den endas förtäras av mig, väninna och sambon så skar bort översta och understa delen, penslade kanterna med baileys och då den ena fylnningen blev väldigt stabbig penslade jag även bottnarna som nuddar med baileys. PUH vila sen ta tag i något att spackla med, funderar snart på att ta hela smörpaketet och kleta på som det är haha
Följde ett recept med 4 ägg osv som vart toppen för 18cm form dock halverade jag. Eftersom receptet är "jämt" var det enkelt att bara dela alla ingredienser på hälften ^^
Har annars ett recept med 3 ägg och 3/4vete och 3/4 potatismjöl. Inte konstigt det sjönk ihop och inte passade att fukta bottnarna med! Aldrig mer det receptet!
Om du bara vill testa att göra någon fyllning kan du göra en tårtbottensmet på 1 ägg och göra i en stengodsfrukostskål från ikea. Smörj och bröa formen ordentligt bara =) Den är ju lite rundad i botten, men det gör ju inget om tårtan bara är för smaktest. En sådan form är kanske någonstans mellan 10-15 cm. Det blir ju kanske 6 inte så stora bitar (när jag har gjort denna version blev den väldigt hög).
Fred och god växt!
#11 Fast då är den ju nästan lika "stor" lr liten eller hur man nu vill ha det som min 18cm form ^^HAr inte plats för mer formar heller men bra tips
Fyllningarna blev blä bara för jag var mer intresserad av att lägga på Marsipan (aldrig gjort det innan) och struntade i att hålla koll på ingredienserna ^^
Första gången fylnnngar blev blä
Tog bort översta fyllningen med werters och tårtan blev tppengod bara med maraboufyllning