Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2983 ggr
[Aquelegia]
0

Supersnabb smörkräm recept sökes

Har NOLL ork till marängsmärkräm men då jag skall täcka tårtan med Marsipan behöver jag en smärkräm SÅ behöver nu ett busenkelt recept till detta.

Snabbast med svar får guldkant ^^

Tessen
1

125 g mjukt smör
2,5 dl florsocker
2 msk kakao(jag smaksatte med 6msk oboy sist ist)
ca 2-3 msk kokhett vatten (känn av konsistensen, skall vara följsam och inte kletig)

Vispa mjukt smör,florsocker och kakao. Vispa ner vatten, lite i taget till du får rätt konsistens.

/T

[Aquelegia]
0

#1 GULDKANTEN ÄR DIN! Tack för du gav med kakaopulver med! Då syns den knappt under den bruna marsipanen och smaken kommer smälta in i tårtan! Som jag förstått det måste man vispa smörkräm utav bövelen tills den är vit? För då oxiderar smöret eller vad det hette och smörsmaken försvinner?

[Älskamig]
0

Kör på smörkrämen som används till potatisbakelser :) Så god och enkel. :D

150 gram rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker (röres ej, vispas!)

Blanda smörkrämen med 3-4 dl kall vaniljkräm, hemgjord eller från pulver. Bred ut blandningen på den avsvalnade kakan. Riv över 250 gram mandelmassa direkt över kakan och pudra till sist över kakao med hjälp av en liten sil. Skär kakan i lagom stora bitar ca 35-40 bitar.

Recept är lånat..

Tessen
0

#2 Den här smakar knappt något smör iaf pga kakaon. Jag vispade den i 5 - 10 min med elvisp så var den bra sen. Ett av dom enklaste recepten som finns Glad

/T

[Aquelegia]
0

Smörkrämen blev super verkligen SÅ GOD! Det godaste på hela tårtan hehe rekomenderar INTE werters originalfluff! Smakade jättemärklgit verkligen!
Lade på marsipanen redan på kvällen och inte minsta tillstymmelse till att den svettades! Efter 3-4 dagar syntes fortfarande inget på marsipanen utan den höll!
Ja tårtan blev INTE uppäten, den blev helt enkelt inte god Skäms

Tessen
0

Vad bra att smörkrämen blev god och att den höll marsipanen bra! ^^ Nej jag kan tänka mig att det blev lite konstig smak för jag tycker dom kan smaka lite beskt!

/T

[Aquelegia]
0

#6 Åt på dom under tiden jag gjorde fyllningen och njöt men i tårta icke. Undrar dock fortfarand ehur man skall få till knäckig karamellsmak på ngn fyllning. Vore gott om det blev så som jag tänker migTungan ute

Tessen
0

Jag har smörkolaessens men det behövs mycket innan det ger någon direkt smak. Jag hade nog i en tredjedels flaska av essensen (LorAnn Oils) innan jag vart nöjd med smaken men då var den ändå mild eftersom det var till ett barnkalas för 1åringar.

Men det är svårt att få en karamell/kola-smak på fluff eller fyllningar tror jag tyvärr. Man får nog kombinera några karameller som ger en god smak på fluff med en bra essens med mycket kola/karamell-smak.

/T

[Aquelegia]
0

Oj jag som bara vågade 2pipettsprut med caramellessencen. Tyckte dock den smakade starkt men när jag vispade upp fluffet blev det inte bra. Smörkola är så mycket godare dock. Jaja, får ändå bli fler inköp för nu börjar jag hänga med i svängarna igen. Btw finns det utstickare för Marsipan och sp på netto nu! Skall nog ta mig en titt!

Tessen
0

Jag hade nog i iaf 5 fulla pipetter med smörkola. Det blev dock en god kolasmak av den. Hade den ihop med bananmousse på ljusa bottnar saftade med lite oboy och spacklad i grädde sen täckt tunnt i SP melerad i lila/rosa och massa rosa blommor, rosa prinsesskrona och vit text. Småbarnen skrek på sina föräldrar när dom inte fick mer. Haha några barnkex var minsann inte intressant efter heller, så jag tar det som att den var lyckad. Även föräldrarna åt av den och tyckte den var god och kompisen vars dotter fyllde år sa det efter sen att en annan av mammorna hade sagt den att "Ja, kanske skulle fråga om det går att få en till Molly när hon fyller år också!". Det tar jag som godkänt betyg på första småbarns-kalastårta jag gjort ^^

Du får gärna lägga in bild om du köper någon så man ser vad för utstickare det är, skriv gärna pris också :) Netto ligger långt bort på andra sidan stan så ingenstans jag tar mig hur som helst.

/T

[Aquelegia]
0

#10 Banan i tårta är ju så löjligt gott alltså! Tänkte testa någon karamellfyllning just för att göra en banoffetårta i slutändan, MEN DU !!! Borde man inte få en fantastisk kolasmak med "kokt" sockrad mjölk eller åh vad heter det där på burk?

I reklambladet stod från 29-49:- såg snöflinga och prästkrage tror jag det var. Fanns flera olika modeller. Har inte orkat kolla idag men kanske imorgon.

Hehe småbarn och tårta! Skall försöka ta mig i kragen och med beksirvning göra dekorationer typ nallar osv. Har försökt på fri hand men fattar nadaSkäms

Tessen
0

Jodå sötad kondenserad mjölk, koka burken i 2 - 3 timmar (se till att alltid ha vatten över för att undvika att det smäller) och låt sen svalna så har du ju Dulche de Leche sen som smakar massa kola. Det går ju vända i lite någorlunda hårt vispad grädde för att få den lite fluffigare, har du sen en bananfyllning så blir det i stor sett en banoffetårta. Ev lägga i lite skivad banan också och bara täcka den med grädde.

Okej, jag vill inte ha reklam men får kika på hemsidan om det går se :) Isf kanske det är värt att be om skjuts dit på lördag när jag ska åka och handla med mamma. sch harredan ångest över att handla mitt på dagen en lördag när det är "Shoppinghelg" här i Skövde.

Så svårt är det inte att modellera, detär riktigt roligt tycker jag! Fast man får ha en hel del fantasi och kreativitet och kanske vara lite estetiskt lagd för att klara det utan beskrivningar. Jag brukar mer ta inspiration från bilder med färgiga figurer.

/T

[Aquelegia]
0

#12 Får sätta in mig i det där med modelering, grejjen är att har jag ingen lust så är det ingen idé.
Usch jag handlar aldrig på helgerna.

Jisses vad sugen jag är på dulche de leche nu ^^

Tessen
0

Har man ingen lust ska man absolut inte göra det för det krävs ju ändå lite fokus. Då är det bättre att vänta tills man har lust med det :)

Nej inte jag heller eg, inte mitt på dagen heller. Men jag kan inte ta mig och handla särskilt mkt utan hjälp så brukar storhandla ihop med mamma en gång i månaden.

Haha ja det är bara att koka burkar någon dag och göra ordentlig kolatårta! Dulche de leche kan ingen komma och påstå att det inte smakar kola iaf :) Dock något brutalt sött, så någon inte alldeles för söt fyllning till är ju att föredra. Som t ex banan för den är ju ändå ganska neutral. Annars kan jag tänka mig att lingonmousse funkar ihop med den söta kolan! Kanske vore något sen framåt jul med en lingon/kola-tårta med saffransbottnar (eller vanliga ljusa bottnar saftade med lite mjölk eller sockerlag kokt med saffran i). Då kan det inte bli mkt juligare :)

/T

[Aquelegia]
0

#14 Har ju min pepparkakastårta till jul, den tror jag nog är snäppet juligare hihi Oskyldig Saffran för mig är luciadagen ^^ Hade faktiskt ingen aning förän förra året att lussbullar äts till julafton medFörvånad

Tessen
0

#15 Saffran funkar året om för mig eftersom jag även lagar mat med det, fisksoppa/fiskgryta framför allt då så jag förknippar det inte med något särskilt. Men dom flesta andra gör.

Lussebullar äter jag kanske en om året, men jag brukar baka en stor sats sen äter dom andra i familjen det i några veckor.

/T

[WickedAlly]
0

#14 Jag kan påstå att Dulche de leche inte smakar kola, smakar ju brunost (mesost på svenska?) :/
Stor besvikelse för min del, skulle aldrig någonsin kunna använda det i en tårta när jag brukar äta ost med samma smak.

Tessen
0

#17 Alla tycker vi olika. Mesost är verkligen inget jag tycker om, Dulche de leche är mest bara alldeles för söt men jag tycker den smakar kola. :)

/T

[_hsleiufhbtv]
0

#17 den smakar typ gräddkola, jag tycker inte om ost utom typ vanlig gouda, och jag kan äta dulche de leche ^^ fast alla tycker inte likadant dock.

[WickedAlly]
0

Tycker inte att det smakar det minsta gräddkola, och inte speciellt sött heller.

#17 Du får smaka på brunost, den riktiga, norska varianten. Gillar du Dulche de leche så kommer du gilla den för de smakar otroligt lika :)

Tessen
0

#20 Nej tack jag tror jag hoppar över att smaka på det eftersom mesost får mig att kräkas. Sen så kan jag inte påstå att jag tycker Dulche de Leche är gott heller, det är för sött för min smak. Men som sagt, alla har vi olika smak och olika åsikter :) Det finns ju inget rätt eller fel när det gäller vad man tycker om och vad man tycker att det smakar :)

/T

[Aquelegia]
0

Funderar på hur okej det är att egentligen skriva äckligt, fu, usch, spy, kräkas osv när det gäller smaker ? Kändes inte så jättetrevligt att läsa kommentarerna om något jag älskar. Vet att det på många forum inte är tillåtet nämligen och tycker det har blivit mycket sådant där "äckelprat" här. Inget illa men jag ska ju liksom baka en tårta med detta så det var inge kul läsning Obestämd

Gör ju stor skillnad om man istället skriver "tycker det smakar mesost, är märkligt för mig att äta något som smakar ost i tårta" Eller att man "ogillar" något istället för att man hatar det.

Vill inte ha någon diskution om detta i denna tråden nu men var tvungen att påpeka för dom senaste inläggen var inte trevlig läsning.

Tessen
0

Nej förstår det, tänkte inte riktigt då jag är rejält feberyr sen över ett dygn tillbaks. Jag ändrar dom senaste inläggen nu innan jag ska sova igen och hoppas vakna utan över 39 grader feber som jag gjort i två dagar nu.
Men tack för att du påpekade det och hoppas att det känns bättre nu när jag ändrat det. :)
Det var såklart inte menat som att någon skulle ta illa åt sig, jag tänkte mig inte för angående sånt som sagt pga tröttheten.

/T

[Aquelegia]
0

#23 Ja, alltså jag tog ju inte åt mig personligen men det var lite "fult" skrivet och det kan tas kränkande för andra. Så därför frågade om detOskyldig Ofta skriver man ju som man pratar men på nätet är det lite extra nogrant med språket just för att det kan tas så fel.

Tessen
0

Jo jag är vanligtvis medveten om detta, jag är bara på tok för trött och feberyr just nu. Så tack igen för att du påpekade det Glad
Nu ska jag sova i en sådär minst 12 timmar till och hoppas på att jag vaknar piggare och förhoppningsvis med lägre feber och mindre värk! Sov så gott sen. Godnatt!

/T