Stora Muffins till tårtbotten+Annat
Vet inte vad jag skulle ha för rubrik på detta inlägg så ursäkta den röriga titeln till mitt inlägg ^^
Min tanke är att be om ursäkt till min bästa underbaraste väninna för att jag inte hade råd att åka till henne när hon fyllde år. Jag fick en liten snilleblixt om att göra en tårta till henne. Men eftersom det är bara hon som ska äta den eller att jag gör en egen till mig med.. så behöver jag en Liten tårta, alltså en minitårta. Jag funderar på om jag kan baka stora muffins och sedan skära dom till små söta bottnar, sen fylla med någon god kräm, lite bär eller något, har inte kommit på vad för något dessa ska fyllas med. Förslag?
Jag tänkte ta Marsipan över och göra lite blommor och så, så gulligt eller hur? Anledningen till att jag skriver till er underbara bakproffs är för att jag vill ha ett recept på muffins som kan fungera som tårtbotten och sedan förslag+recept på fyllningar av alla slag som skulle kunna passa till min vän.
Jag funderar också på vad för dekoration som jag ska göra. Jag kan berätta lite om henne så kanske ni kommer på något? Helst enkelt dock, jag är inget proffs som ni ;)
Carro är ett stort fan av fantasy, hon läser fantasyböcker, serier och hon är ett stort fan av Naruto och den där pokemon-snurren. Hon gillar också vampyrer, lite skräck, mörkt och gothaktigt, älskar älskar Kors Dock väldigt Okristen :P
Ja det är väl carro typ, en tokig tjej som älskar att skratta och att få andra att skratta :) Älskar den tjejen :) <3
Hoppas på många svar och recept, skicka gärna bild på ert recept så jag vet vad för resultat jag ska försöka ordna ^^
Vi hörs!
//Rebecka
För minitårtorna kan du ju bara ta vanlig tårtbotten och fylla i formarna. Minska dock tiden med ca 15 minuter, beroende på muffinsformarnas storlek (kolla med sticka för säkerhets skull)
För fyllningsförslag lägger jag in länken till allas våran bibel som tessen skrivit ner:
Fyllningar
När det gäller dekoration är jag inte rätt person att fråga då jag inte kommit så långt än i mitt bakande men kanske går att köpa små figurer på leksaksaffär eller stickers som du kan sätta på tandpetare att sätta i tårtan? Bygga upp ett minilandskap?
Annars skulle du kunna göra en rulltårta och ta ut 3 lagom stora rundlar(fyrkanter eller vilken form du nu vill ha) med lämplig grej i lagom storlek som du hittar att sticka ut dom med. Det är nog bra mycket enklare än att göra tårtor av muffins och recept är ju bara googla "recept rulltårta" och använda ett du tycker verkar bra.
För att göra blommor så finns det 4 olika färger på modellerings-marsipan i större matbutiker, rosa som smakar hallon, gul som smakar banan, grön som smakar päron och vit som smakar vanilj. (har i panik och brist på ordentlig kavel-marsipan täckt en hel stor tårta i den vita vaniljmarsipanen) Jag gillar själv inte Marsipan, men jag använder det såklart om någon vill ha det.
Annars finns det ju både sockerpasta i massvis olika färger och riktig kavelmarsipan i olika webbutiker som t ex Kakbuken och Strössel & Annat där du även kan köpa färdiga blommor i både Marsipan och kristyr om du inte tror du kan fixa det själv. Sen så finns det även fler, mindre webbutiker.
Beroende på vart du bor så kanske det finns en butik du kan köpa såna saker i också. Panduro har litegrann i sitt baknings-sortiment, men det är dyrt.
Att lära sig göra blommor tar några försök och en del övning och det är ju bra om man har ordentliga grejer för att få så fina som möjligt men har man inget större intresse av det är det inte värt att investera i utan kanske köpa några färdiga blommor eller om man gör något med modelleringsmarsipan och lite småsaker man har hemma så får det bli som det blir :)
#1 Jag ska för övrigt till den butiken här utanför Skövde på lördag och kika vad dom har i sortimentet för det i butiken ska ju vara större än det på webbutiken som är riktigt dåligt! Men dom har modelleringspasta Ballinas 500g för 49kr (normalpris) inne i butiken som jag ska köpa iaf så slipper jag 60kr i frakt för det :) Sen får jag se om jag hittar något mer litet. Dom tar inte kort och tar bara med mig 200r för att ev kunna köpa ordentlig Marsipan också då dom har iaf extravit och svart som är ifrån Örebro bagerivaror och den marsipanen är jättebra att jobba med! :) Jag säger till om sortimentet är något vidare (tror dock inte dom har annan SP än Ballinas och den smakar väldigt kemikaliskt) och om det är värt ett besök. Lite småprylar kan man säkerligen hitta!
/T
Tack för era förslag! Jag är inne på de sidor du länkade Tessen :) Jag ska försöka hitta tid och pengar så ska jag ordna detta så snabbt jag kan. Jag har ett bageri i närheten som jag annars kan beställa lite dekoration av, minns tyvärr inte riktigt vad det kostade..
Jag tycker det är så tråkigt att Vänta när jag bställt från nätet.. Hur länge har ni fått vänta när ni beställt från dessa sidor? :)
Vi hörs!
//Rebecka <3
Jag beställer oftast från Strössel & Annat och av någon anledning betalar jag inte med kort utan genom internetbanken och helst på förmiddagen, då tar det två arbetsdagar för betalningen att registreras och då kommer pengarna in på förmiddagen. Varenda gång har leveransen gått iväg på eftermiddagen samma dag som betalningen registrerats och sakerna kommer ofta dagen efter, ibland tar det en dag till.
Kakburken har jag inte beställt ifrån på ett tag men förmodligen samma tid med bankbetalning och snabbare med kortbetalning. Kakburken skickar iofs endast genom DHL och jag vet inte hur lång frakttid dom har. Men kan inte tänka mig mer än 2, högst 3 arbetsdagar!
/T