Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 2215 ggr
Praefatio
0

Hur mycket bakelser per person?

Jag har ju redan berättat lite om vårt bröllopsupplägg i tidigare tråd. Det blir thébjudning med ett gäng olika bufféer: sconesbuffe (scones, clotted cream, vispat smör, ostar, marmelad etc), snittbuffé, frukt- och godisbuffé och slutligen bakelsebuffé. Det blir rätt mäktiga bakelser, mycket smörkräm och choklad. Bröllopstårtan blir lättare och friskare.

Jag funderar mycket på hur mycket man ska beräkna till varje person. Vi ska bjuda ca 60 gäster och de är av varierande slag, visa är riktiga gottegrisar medan andra kommer att äta mest från de salta bufféerna. Hur mycket av det salta vi ska göra vet vi nog (2 scones/person samt en snitt av varje per person, plus lite extra). Men beräknar man hur mycket bakverk man ska göra? 60 av varje blir ju enormt mycket, alla kommer inte att äta en av varje men å andra sidan så kanske någon vill ta två av något. Om vi har 5 sorters macarons och gör 60 av varje så blir det ju 300 stycken! Vansinne! Det finns inte en chans att 60 pers äter upp så många, speciellt inte när det bjuds annat sött också. Och tre sorters cupcakes x 60 = 180 stycken, det är också helt vansinniga mängder. 60 mini-chokladbiskvier känns ju som ett mindre problem, rätt rimligt, men… Ja, ni ser nog mitt problem.

Michaela-N
0

Du får bjuda mindre gäster ;)

Praefatio
0

Nej, det har vi inga planer på att göra. Problemet är alltså inte att baka såna mängder, vi bakar mer än gärna gärna 300 macarons och 180 cupcakes om det äts upp, har tillgång till restaurangkök för förberedelserna så det är inte speciellt jobbigt.

Problemet är att beräkna det så att vi inte står med kilovis av bakelser och sötsaker när dagen är slut vilket lär hända om vi bakar de mängderna eftersom ingen vettig människa äter två scones, fem snittar/sandwiches, tre cupcakes, fem macarons, en cake pop, en chokladbiskvi, en sarah bernard, en maräng och en bit bröllopstårta på fyra timmar. Inte ens den värsta av gottegrisar, inte ens jag! Känns ju oerhört slösaktigt på både miljö, ekonomi och tid att behöva slänga massor efteråt, eller ge bort lika mycket efteråt som faktiskt konsumerats på själva festen.

Praefatio
0

Kan tillägga att jag inser att vi säketr kommer att skicka med en och annan liten doggy bag efteråt och det är givetvis helt okej att det blir lite över, bättre än att det tar slut innan alla är nöjda! Men det lär bli betydligt mer än en och annan hemskickad kaka om man bakar en av varje sort till varje gäst.

Chestnut
0

Vad gäller macarons, ska ni ha fem sorter hade jag gjort så att det totalt blir 2 per gäst. Alltså 120 st totalt (5*24 st). Annars kommer ni få kopiösa mängder bakelser över som du redan räknat ut! Övriga bakelser vette katten, har ni till exempel biskvi + sara bernhard skulle jag nog tänkt samma där att totalt 1,5 per gäst eller något sådant. Jättesvårt sånt här, vi tenderar att alltid få MASSOR  över vid liknande tillställningar!

Med vänliga hälsningar
Chess

Elena-Maria
0

Tänk på att om man är bortbjuden vill man ju vara lite fin i kanten ;) Ränka också med att damerna äter mindre till exempel.

Försök kolla upp om det finns möjlighet att frysa in efteråt. Annars får du skicka med gästerna en goodiebag när de går ;) Vem vill inte komma hem med en liten godbit tills dagen efter :D

Fred och god växt!

Praefatio
0

#4 Ja, jag tror också att 25 st macarons av varje sort är lagom. Pratade med min mor idag och fick tipset att prata med familjens vän som är restaurangägare och har tagit hand om många bufféer. Hon borde ha ganska klara riktlinjer om hur hon brukar göra :)

#5 Nej, det finns inte tillgång till frys. Grejen är att jag inte riktigt tycker att det är försvarbart att alla ska ha värsta doggy bagen med sig hem, med massor av sötsaker. Någon kaka per gäst blir det säkert, det räknar vi med (har budgeterat för konditorpåsar ;)), men vi har inte råd att bjuda bort lika mycket efter bröllopet som vi gjorde på sjäva festen. Vi vill absolut inte att någon går ifrån festen och fortfarande känner sig sugen på scones, snittar och bakelser så givetvis ska vi göra tillräckligt även om det innebär att kostnaden blir hög, men vi har inte råd att ge bort favors i form av överbliven mat :)

Michaela-N
0

#2 Det förstår jag, man kan inte "bjuda tillbaka" gäster. Det var inte seriöst menat. Glad

Räkna inte med mer än två macarons per person. Om det finns så mycket annat så tror jag inte att många ens kommer ta två.

Praefatio
0

#7 Nej, jag förstod sedan att det såklart var ett skämt! :) Det blir egentligen ingen tillbakabjudan, det är två eller tre år kvar beroende på hur ekonomin ser ut framöver, så ingen hade blivit ledsen men vi har redan pushat inbjudningarna rejält! Man vill ju gärna bjuda sina närmsta vänner och den släkt som alltid kommer på alla släktträffar, dvs som man håller kär. Jättesvårt är det! Man vill inte exkludera någon.