Recept på tårtfyllningar
Tänkte att jag lägger upp ett par av mina favoritfyllningar som start. Fyller på vart efter. Självklart får den som vill lägga in sina egna favoritrecept här eller i egen tråd.
**Persikomousse
**ca 500 g konserverade persikor
3 dl grädde
3 msk socker
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin (Kan dock vara idé att ta nåt halvt blad till för det blev liiite löst)
orange färg
Vispa grädden med Socker och vaniljsocker. Mixa persikorna till en slät gegga. Smält gelatinet med ett par-tre matskedar av persikogeggan. Häll tillbaka den del med gelatin. Häll i hela geggan i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen. Blir ganska söt, man kan säkert minska en del på sockret och/eller vaniljsockret om man inte vill ha den fullt så söt.
**Fluffig dumlekolakräm
**
3dl vispgrädde
180g dumlekolor
Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen (gärna över natten). Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.
Grädden får ABSOLUT inte koka minsta lilla.
Det är viktigt att den får bli riktit kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!
Har den inte fluffat sig inom en minut är den inte tillräckligt kall eller så har grädden kokat. Fortsätter man vispa kommer blandningen att skära sig och är då i stort sett omöjlig att rädda.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Kokosmousse
- 2 dl Creme fraiche
- 1½ dl socker
- 2 dl vispgrädde
- 2 dl kokosflingor
Blanda samman creme fraiche och Socker i en bunke. Blanda tills sockret löst upp sig.
Vispa grädden ganska hårt
Ha i kokosen i creme fraiche blandningen. Blanda.
Ha sist i grädden och blanda ordentligt.
Låt stå i kylen minst 3 timmar så att fyllningen stabilisera sig (kokosen suger åt sig vätska och blir mjuk och god)
Denna fyllning är Underbart god. Min bästa! Älskar!!

Håller med dig! Söt och fräsh samtidigt. Underbar!
Does it become a walk?
/Ida
Gud vad härligt! Har ni flera fyllningsrecept? Jag fyller år den 25:e och ska ha folk nu den 22:e:) Jätte kul med tips då..
Passar dummlefyllningen med banan? älskar nämligen att blanda mosad banan med grädde som fyllning också:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Limemousse
4dl vispgräde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyogurth
1½dl socker
2tsk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft av 4 limefrukter
ca 5 gelatinblad
Vispa grädden lätt. Vispa creme fraiche, matl. yogurth och socker i en bunke tills allt Socker löst sig.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Ta upp dem och smält dem i limesaften i en kastrull. Rör snabbt ner det i yogurthblandningen och vänd sedan ner den vispade grädden.
Det KAN behövas med gelatinblad. Det får man nästan pova sig till. Moussen skall ha stelnat efter 2-3 timmar. Har den ej det kan man ha i mer gelatin, men då ytterst försiktigt, så att det inte trådar sig. Mitt bäst tips är att, när man smält gelatinbladen i kastrullen, ha i liite vätska (som ovan då det är limesaft) men skall man ha i efterråt kan man blanda i liite mjölk eller grädde. Det för att få gelatinet mer lättarbetat och få ned det i bra temperatur (moussen som stått i kylen flera timmar är ju ganska kall. Har man då i gelatin direkt, det är då det lätt trådar sig. )
Hoppas ni hängde med!
Denna är riktigt god till påsk och i tårta tillsammans med kokosmoussen. Den är syrlig, men inte sur!!! Mums!
Vaniljmousse
2dl creme fraiche
2 dl färdig vaniljsås t.ex. snabbmarsan 1/2 dl socker
1 /2 tsk vaniljsocker
3 gelatinblad
2 dl vispad grädde
Rör ihop creme fraiche, vaniljsås, Socker och vaniljsocker. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten o smält det sedan i en kastrull. Rör ner gelatinet i vaniljröran. Vispa grädden hårt och vänd ner i den avsvalna vaniljröran… Låt stå över natten övertäckt i kylen…
Åh, denna är så god. Passar verkligen till ALLT och är neutral och bra i smaken om man har annan fyllning som är mer smakrik.. Som kanske Limemoussen

# Dumle passar jättebra med banan om man gillar banan som du uppenbarligen gör. :-D
Does it become a walk?
/Ida
Jag körde med en vaniljmousse förra gången i tårtan. Fast bara på grädde och vit choklad som smälte i en kastrull och sen vispa upp när de var kallt. Mycket gott!
#6 Ah va bra:) tänkte, choklad och banan är alltid gott.. Lite fel tråd kanske, men vad kan man ha uppe på tårtan då? bortsett från grädde:)

#7 Fast det är inte vaniljmousse utan vit chokladganache ;-) Men det är jättegott, gärna ihop med nåt lite friskt..:-)
Uppepå kan man ha egentligen vad som helst.. Jag har skrivit en artikel om det.. kika på artikeln "Vad kan man täcka tårtan med" Där står det egentligen om allt. Fråga gärna under den om du undrar över något mer om det ;-)
Does it become a walk?
/Ida
Herrejösses!!! Denna sida är ju rent livsfarlig!!! Ni borde sätta ut varningstrianglar vid ämnena
jag får ju sitta med haklapp här!!

#9 *fnissar glatt*
Does it become a walk?
/Ida

Ohh, det här är direkt livsfarligt. Måste nog ta en extra shoppingvagn när jag månadshandlar denna månad så jag får hem lite nya bakingridienser igen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Haha.. jag vet.. man blir helt knäpp när man sitter o tittar på sånt här.. Det finns så mycket. Jag håller på o försöker planera min egen 25års tårta.. men jag kan inte komma på vad jag ska stoppa i den. Det finns ju så mycket o välja på :-D
Does it become a walk?
/Ida

Råkade vara så dum att jag följde en av länkarna du lagt i en artikel. Hualigen vad farligt det var där. Tänk så mycket jag bara måste ha hemma tills jag får baklust nästa gån. Saker jag bara inte kan leva utan. Hmm, undrar vad gubben menar med att jag klarat mig i 34 år utan. Skyller allt å dig som startade denna sajt.
Audiatur et altera pars

Hahaha.. ja skyll på mig du. Man blir snabbt fast i tårtträsket när man väl har börjat. Men oj så roligt det är! :-D
Does it become a walk?
/Ida

**Päronmousse
**ca 500 g konserverade päron
3dl grädde
3 msk socker
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin (Kan dock vara idé att ta nåt blad till för det blev liiite löst)
Päronessens
Grön färg
Vispa grädden med Socker och vaniljsocker. Mixa päronen till en slät gegga. Smält gelatinet med ett par-tre matskedar av pärongeggan. Tillsätt några droppar (jag hade kanske 9-10 droppar) essens i den kalla pärongeggan och häll sedan tillbaka den del med gelatin. Häll i hela geggan i grädden tillsammans med så mycket färg du vill ha och rör ihop moussen. Blir ganska söt, man kan säkert minska en del på sockret och/eller vaniljsockret om man inte vill ha den fullt så söt.
Does it become a walk?
/Ida

Färskostfyllning
En burk kesella gourmet
3 msk avrunnen gräddfil (låt en dl gräddfil rinna av i ett kaffefilter över natten, kvar blir ca 3 msk färsk ostmassa)
1,5 dl hårt vispad grädde
5 msk råsocker
1/2 tsk mald ingefära
2 dl koncentrerad tropisk juice
Does it become a walk?
/Ida

Läste "Frukostfyllning" först, jag. :/

Haha.. ja, varför inte ;-)
Does it become a walk?
/Ida
Dessa mouser t.ex. limen verkar ju räcker till många tårtor, kan man halvera recepten?
Om man vill köra cocos o lime blir ju det fyllning till et kompani verkar det som, blir det det?

#19 Det beror ju helt på hur mycket fyllning man vill ha. Jag iaf, vill ha rejält med fyllning för jag vill ha höga tårtor. Jag tycker att det är alldeles utmärkt mängd av dessa fyllningar. Det blir faktiskt inte så mycket som det låter. Halverar man dem finns risken att det blir lite för lite istället.
Sen kan man alltid göra som jag gör med överbliven fyllning. Frys in o ät som glass :-)
Does it become a walk?
/Ida
Limemoussen skulle nog kunna halveras, men som Solaika säger.. det är risk att det blir för lite. Jag har bara gjort den en gång. Minns inte hur mycket jag använde, men frös iaf inte in något, så det räckte antagligen, eller blev så lite över att dte inte var värt att spara.
Kokosmoussen bör INTE halveras (sålänge det inte är till mindre tårta/bakelse) det är NÄSTAN på gränsen till för lite!
jag har just nu gjort båda… limen är massor, tror nog den kunde halverats men inte kokosen… grejen är ju om man kör fler fyllningar att det blir massa grädde!! Kör man bara lime ska man nog inte halvera men ska man ha kokos + nått annat räcker det gott å väl med halv…
Återkomemr med vad jag tycker om smaken… att slicka limemoussen var smaskigt ;)
Jag brukar iofs ha ganska mycket fyllning i mina tårtor, älskar mycket fyllning! Kanske därför min limemousse inte blev nått över.. skall nog göra den igen snart, för att se.
Helt underbat vilka fyllningar!
Jag har just hittat denna sajt och jag bara läser och läser allt och njuter.
Åsa

Jag testade den fluffiga dumlekolakrämen i en chokladmarängtårta med hallon i. Den var riktigt populär bland gästerna. Tyvärr hann jag inte ta något kort förren den var borta..

#26 Synd att du inte hann fotta.. Men jag förstår att det vart uppskattat =)
Does it become a walk?
/Ida

hej hej på er..nu har jag lagt ihop tårtbottnarna en men cocosfyllning…o en med limefyllning..så nu får det så så över natten..så det dom sätter sig…sn imorgon blir det att garnera med grädde blommor o blad..ska fota den sen sätter in den här i morgon…hoppas limenmussen..tjockrt tillsig mer under natten..tyckte den blev lite lös…kanske vispa grädden för lätt…har gjort en långplåts tårta..om ni hajar hi hi kram

sensodyne guld eller silver ger en fräsch lakrits/eukalyptys- eller mintsmak. plus att det är bra för tänderna!

Puttar upp
Audiatur et altera pars

Ooops ; )

Fyllningarna är det beräknat för att lägga på ett lager eller räcker det till mer? Kan man få ett bra tips på två fyllningar som passar bra ihop, blev så tårtsugen nu så jag måste testa en till helgen. 

Ja, fyllningarna är i regel beräknade till att räcka till ett lager. Sen finns det en del som är större oxå. Men normalt är det till ett lager.
Fyllningar som passar ihop.. det mesta =) Beror ju lite på om det ska vara sött, fräscht, chokladigt.. eller vad du vill ha =)
Does it become a walk?
/Ida

Fyllningen med dumle verkar ju supergod, men kan man verkligen vispa grädden efter det att man har värmt den och låtit den bli kall??? Tips på en god fyllning som passar till dumle fyllningen vore inte så dumt :).

Det går alldeles utmärkt att vispa uppvärmd och nerkyld grädde. MEN, grädden får ABSOLUT inte koka.. inte minsta lilla. Då är den förstörd. Dessutom måste det vara HELT kallt innan man vispar, därför rekomenderar jag att låta det stå kallt över natten innan man vispar.
Det mesta passar till dumle.. jag brukar göra vaniljmousse o ha i chokladbottnar. Det är gott. Annars är jordgubb gott till dumle oxå.. päron kan man ha.. ptjah.. det du vill egentligen.
Does it become a walk?
/Ida

Jag tänkte bara höra hur mycket det räcker till om man gör den där Fluffig dumlekolakräm. Jag tänkte om man kund ha den fyllningen i den 3-delad tårtbottnar. Om man fyller två våningar. Måste man göra dubbelsats eller räcker det till med den receptet:)?

SKa du ha krämen i båda lagren så måste du dubbla receptet. Det är lite knepigare att göra stora satser av "smältagodisrecept". Det går ju absolut, men det är än viktigare att det är riiiktigt kallt innan du vispar.
Does it become a walk?
/Ida

Okej, jo jag tänkte det men vad kan man annars ha om man har den i ena lagret. Vad passar till det?

Allt som passar till kola passar till dumle. Jag brukar ha vanilj. Vet att en del har hallon. Jordgubb funkar utmärkt. Passionsfrukt skulle säkert kunna vara gott. =)
Does it become a walk?
/Ida

Puttar upp
Does it become a walk?
/Ida

#5 Går det att skippa gelatinbladen eller är den för viktig?
Jag är inte så mycket för gelatin och undviker det helst :P

Byt ut till agar agar.. finns en artikel om det :)
Does it become a walk?
/Ida

Här Angelclaw, finns recepten på lime- och kokosmousse. Jag brukar skippa matlagningsyoughurten i limemoussen. Vet inte hur stor skillnad det blir. Jag vet att den är god utan iaf ^^
Does it become a walk?
/Ida
Geisha fluff
3 dl grädde
180 g grovhackad geisha
- Värm grädden i en kastrull utan att låta den koka.
- Rör i geishan under omrörning tills den är smält.
- Låt stå kallt i kylen minst 5 timmar, gärna över natten.
- Vispa upp till en fluffig kräm, tänk på att röra i botten där geishan lätt lägger sig.
Det blir ganska så mkt kräm men den är riktigt god att frysa in och ha som glass :)
jag hade 100gr geisha och 2.5dl grädde åjag tycker det smakar perfekt :D

Nån som vill dela med sig om hur man gör Ahlgrens bilar fluff på bästa sätt? :)
// Nathalie

#46 Jag har faktiskt inte testat.. men jag skulle börja med att klippa ner bilarna i småbitar för att det inte ska ta så lång tid att smälta ner dem.
Does it become a walk?
/Ida
#46 Jag gör så att jag klipper dem i små bitar och ställer in de i micron några sekunder. Sen värmer jag upp grädde- får inte koka! och så häller jag över de över ahlgrens bilar och rör om tills allt är blandat. In i kylen och låt stå i 5 timmar eller över natten. Vispa upp.
De vart riktigt gott! Rätt sött dock:)

#48 Använder du en hel påse till 3dl grädde då lr? :)
// Nathalie
#49 Japp, en hel påse till en 3dl grädde:)

Här är tråden jag menade, Skruttis :)
Does it become a walk?
/Ida
Åhh, dumlekolakräm och kokosmousse låter fantastiskt gott :D
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
17 vad ni är duktiga!! Märker ju att jag ligger hästlängder bakom er alla baksnillen.. Ska absolut testa detta… Vart får ni allt i från??
PS Gissa om den är bokmärkt?? *L*
#15 Är sugen på att göra päronmousse till nästa helgs födelsedagstårta. Kan man byta ut mot färska päron? Måste man ha päronessens (var får man tag på det isf)?
Mvh Felicia
Pistaschmousse
5 gelatinblad (själv tänkte jag använda agar agar eller 3/4 dl gelésocker multi)
70 g vit choklad
4 ägg
1 1/2 dl socker
100 g krossade pistaschnötter
3 dl vispgrädde
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten tills de mjuknar. Smält försiktigt chokladen i vattenbad. Vispa ägg och Socker pösigt i en skål i vattenbad. Tillsätt smält choklad och rör ordentligt. Ta skålen ur vattenbadet.
Pressa vattnet ur gelatinbladen och smält ned i massan. Krossa pistaschnötterna och vänd ned i den lätt avsvalnade smeten. Låt blandningen svalna och stelna något. Vispa grädden och vänd ned i massan. Bred blandningen på tårtbottnen i formen. Låt stelna kallt minst fyra timmar eller till nästa dag.
Mvh Felicia
Passionsmousse
Passionsfrukter som köps i Sverige är ofta inte riktigt mogna och därför inte så saftrika. Välj de fulaste och mest skrynkliga, de är mest mogna.
10 st passionsfrukter
400 g kondenserad mjölk
3 dl vispgrädde
1. Halvera passionsfrukterna och gröp ur dem. Passera innanmätet genom en sil och mät till 1 dl.
2. Vispa upp den kondenserade mjölken och blanda med passionsfruktjuicen. Vispa grädden till ett fast skum och vänd ner i krämen. Fördela moussen i glas och ställ i kylskåpet ca 3 timmar.
3. Garnera med urgröpt passionsfrukt och citronmelissblad.
Men jag tror att detta blir bättre ifall man tar lime mousse receptet men inte ha passionsfrukten i kastrullen alls eftersom det har en helt annan koncentrering än citrusfrukter, är skeptisk till detta recept då jag fann det mer gräddigt än mousse*igt.. ni förstår säkert hur jag tänker, ska testa det i praktiken..

After eight-fluff passar bäst med vad??
*** Kärleken övervinner allt ***

A8 brukar man ofta kombinera med Päron.. ibland även hallon om man tycker om det.
Does it become a walk?
/Ida

Okej, så päronmousse passar bra. Men om man absolut inte vill hålla på med MMF el SP och allt vad det heter kan man spackla tårtan med nåt annat än grädde då?
*** Kärleken övervinner allt ***
Ida, har du möjligtvis svar på min fråga i #54? 
Mvh Felicia
Det enda jag har att svara på det med essensen (ingen aning om vart man köper det vanligtvis) men det finns en affär i sthlm som även skickar på postorder.. http://www.essencefabriken.se/

#60 Visst kan man byta ut till färska päron. Jag har aldrig testat dock. Kan tänka mig att man kan få minska aningen på gelatinet eftersom konseverna innehåller mer vätska. Vad gäller essensen så nej, man måste inte ha det. Men utan blir moussen lite för lam i smaken dessvärre. Men jag vet de som har bytt ut essensen mot tex lite päronkonjak.
Vart man får tag i essensen.. Borgeby kryddgård. Jag kan inte adressen i huvudet men länk finns i länklistan.
Does it become a walk?
/Ida
#62 Okej tack :D
Mvh Felicia

Har fått önskemål om en tårta med vitchokladmousse i men blev nu fundersam vad man ska ha i nästa lager ihop med det… Jordgubb? Hallon? Björnbär? Passionsfrukt? vad tycker ni? Fler förslag?
Passionsfrukt låter gott

#64 Jordgubb är gott. Men gräääsligt sött ihop med vit choklad. Hallon gillar många till vit choklad. Passion är jättegott ihop. Apelsin skulle jag kunna tänka mig kan fungera.
Does it become a walk?
/Ida
Jag har gjort plommonsylt. Kan man göra mousse på det månntro?

Det tror jag säkert man kan. Testa 
Does it become a walk?
/Ida
Ska göra det vid tillfälle. Jag har ätit vaniljglass med varm plommonsylt………så gott.

Jag tror dig ;) Det låter helt underbart :)
Does it become a walk?
/Ida
Jag tror jag har blivit plommonfrälst. Det är så gott med det lite syrliga till den söta glassen, så det blir nog lite sånt ikväll igen.

Prövade att göra den där passions fyllningen enligt vanilj mousse receptet och det funkade alldeles utmärkt. Jag smällte även gelatinet i saften av passionsfrukten som jag värmde lite. Var inga problem blev bra smak på den. Konsistensen vart det lite värre med, men det var självförvållat då jag delade receptet förutom gelatinen. Det blev en miss där så ni kan ju tänka er hur hård den blev 

Ska göra en vinterbröllopstårta och funderar på smakerna Björnbär och Vanilj. Enkelt men gott, tror ni att man kan göra en mousse helt mjölkfri?

självklart! varför mjölkfri? laktosintollerans? i sådant fall så finns det massor av nya varor som är helt utan laktos, valios är super, ta inte dem som bara är låglaktos utan laktosfri i sånt fall.!
Gjorde en tprta som var helt laktos och gluten fri.. oj vad man måste tänka extra, men oj vad bra den blev och vad glada de blev…

# 74 Hur gjorde du tårta som var laktos och gluten fri??
Jag är på praktik nu och tänkte bjuda på nåt smarrigt när jag slutar men det har ju visat sig att halva arbetslaget är just gluten eller /och laktos allergiska… Har du något bra recept? Vore så himla kul att kunna bjuda dem på nåt!

Glutenfritt kan du göra genom att göra bottnen på enbart potatismjöl. Laktosfritt är bara att använda laktosfria produkter från tex Valio :)
Does it become a walk?
/Ida

Håller med!!! Annars finns det "mjölmix" att köpa i affären, tror det är finax som har en bra sort. Och sedan laktosfria produkter, tänk på bara på att göra allt från grunden så du vet att det inte innehåller ngr konstigheter, exempel vaniljkräm på påse är ju inte glutenfri om jag inte missminner mig…
Lycka till!!!

#74 Tyvärr helt mjölkfri, Bruden är mjölkproteinallergiker

Aha.. då är det bäst du kollar upp om du kan använda havre eller soya för där finns det bra alternativ :)
Does it become a walk?
/Ida
En vegansk persikomousse!_
Lagom till 4 port_
2 dl sojagrädde
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl olja
1 tsk citronsaft
10 konserverade persikohalvor eller 5 färska som skalas, kokas, kärnas ur
1 dl persikospad
2-3 msk socker
2-3 tsk agar agar-pulver
Låt persikorna rinna av väl i en sil.
Spara 1 dl spad.
Häll sojagrädde och vaniljsocker i en mixer.
Sätt igång mixern och tillsätt oljan i en tunn stråle tills grädden tjocknar. Mixa in citronsaften, så tjocknar den ytterligare.
Mixa persikorna till en slät puré.
Blanda persikopurén med sojagrädden.
För att få moussen lite tjockare, koka upp persikospadet och sockret. När det kokar vispar du i agaragarn.
Låt svalna något.
Blanda agarn med en del av moussen till en slät massa (kör eventuellt i mixer), och blanda sedan med resten av moussen.
Häll upp serveringsskålar och låt stå kallt någon timme. Garnera med några persikoklyftor och lite citronmeliss.
Till tårta: Låt stå kallt några timmar innan du använder den att fylla med.
Mvh Felicia

även kokosgrädde kanske funkar??
#81 Javisst, det måste väl funka! :)
Mvh Felicia
Hej hej!
Hittade denna sida när jag letade recept och kände att här måste jag bli medlem.
Såg bla receptet på pistagemoussen och den bara måste jag göra, men vad har man till den? Jag tänker göra en tårta och vet inte vad jag ska stoppa mer i den.

#83 Välkommen hit :)
Kikade upp på pistagereceptet.. ser att det är vit choklad i det. Det innebär att det förmodligen är ganska sött så jag skulle nog välja någon bärmousse att bryta av med :)
Does it become a walk?
/Ida
Jag behöver råd när det gäller päronmoussen, ska göra den i en tårta till min mor på söndag och hinner inte misslyckas, hur mycket gelantin ska det i för att den ska få bra stabilitet??

För att vara garanterad så kan du ta 5 blad gelatin. Det är lättare att göra en mousse lösare än att få den att stelna mer.
Does it become a walk?
/Ida
Ja, pistagemoussen är söt! Men god :)
Mvh Felicia
Tack för välkomnandet!
Nu blev det ingen pistagemousse, den får vänta lite. Har en annan idé nu. :-)
Ska göra min första avancerade tårta och tänkte stoppa hallonmousse och vitchokladmousse i den, men mina recept på vitchokladmousse är inte stabila nog för att ha i en tårta. Är det någon som har ett bra recept som passar som tårtfyllning?
Måste säga att det är en underbar sida det här, fick svar på en annan fråga i en annan tråd. Håller till på fl annars och där får man dålig respons som nybörjare. När man gör botten, hur hög bör kragen vara då? Räcker det med 5 cm över kanten?
Hmmm, en fråga till. Vilken konsistens ska mmf ha för att vara rätt? Jag tycker att min känns så hård…fick ett råd på fl att man kunde micra den för att bli mjukare men jag tyckte att det lät lite konstigt. Tycker att det borde göra så att grädden smälter.
Tänkte att jag skulle bidra med recept också och inte bara ställa frågor. Hittade detta på familjeliv idag och det passar väl så här års.
Pepparkaksmousse
100g mörk blockchoklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde
10-12 pepparkakor
eventuellt starkt kaffe, rom eller whisky som smaksättning
1.Kör pepparkakorna i matberedaren till kross
2.Dela blockchokladen i bitar och smält dom i en mindre kastrull i en större kastrull med vatten (vi vanliga dödliga brukar kalla det kort och gott vattenbad ). Rör om då och då så att det blir en slät massa.
3.Rör ner äggulorna i chokladen och låt den svalna
4.Vispa grädden lagom hårt, den ska vara len och luftig
5.Blanda försiktigt ner hälften av grädden med en stor sked i chokladen så att det blandas väl (gissar att det är bra om chokladen smält ordentligt först alt man gör som en fluff först och låter svalna minst 6 timmar i kyl och vispar sen men det låter jag vara osagt, bara en tanke).
6.Vispa ner resten av grädden och pepparkakskrosset i blandningen- försiktigt igen så att moussen behåller sin luftighet.
7.Häll upp moussen i små formar om den ska ätas som dessert eller i en skål om den ska stå på julbordet. Ställ i kylskåp för att stelna (antar att man inte behöver göra det om man gör som med fluff och tillsätter pepparkakskrosset försiktigt efter vispningen men nu gissar jag igen)
8.Dekorera med pepparkakor före serveringen
Vit chokladganache och kokosmousse, funkar det ihop tror ni? Och spacla med grädde och marsipan/MMF ovanpå? Kanske fel ämne, men jag måste fråga :)
Värd på Choklad iFokus

Det kan säkert funka. Kokosen är ju rätt frisk. Du kan ju testa att göra två små satser och provsmaka innan du lägger det i tårta.
Does it become a walk?
/Ida
Måste se till att göra tårta någon gång SNART… ;)
Skulle behöva lite tips. Skulle absolut vilja ha kokosmousse, för det första älskar jag kokos och för det andra är den gelatinfri. Jag tycker mörk choklad passar till kokos, så skulle man kunna ha något med mörk choklad tro… Eller vad passar mer tror ni?
Mvh Felicia
Stötte på detta receptet (orkar inte översätta just nu):
**14 oz passionfruit pulp
1 12 oz aspectic box of silken firm tofu (Do not use refrigerated tofu--it will create a grainy mousse)
3/4 cup sugar
1 T agar-agar flakes
Strawberries or raspberries and/or soy whipped topping for garnish
**
_Makes 6-8 servings
Pour sugar and fruit pulp into a saucepan. Sprinkle in agar-agar, mix and let sit for 10 minutes. Meanwhile, open the box of tofu and pour it into the food processor.
Slowly bring the fruit-agar mixture to a boil, stirring every now and again. Boil gently for about 1 minute, then remove it from the heat and let it sit for another minute.
Carefully pour the hot mixture into the food processor with the tofu. Blend well [Again, be careful of the hot liquid!], until the mixture is absolutely smooth, scraping down the sides as needed. This takes about 3-5 minutes. Pour into prepared dishes or glasses and chill until firm and cool--about an hour. Top with desired garnishes and serve._
Mvh Felicia

Kokos och choklad kan man alltid blanda ;)
Does it become a walk?
/Ida
Är A8 mousse/fluff samma recept som dumlefluffet? (förutom utbytet av godis)

A8 brukar man ta 150 gram godis för den smakar mycket mer än dumlen :) Annars är det samma.
Does it become a walk?
/Ida
Snabb och kanske dum fråga.
Mousse och alla dessa fluff, kan man göra dem i förväg och sedan ställa i frysen? Alltså tidigare än dagen innan? Födelsedag på väg mellan jul och nyår. Man har ju en del annat att göra så jag tänkte ev göra fyllningar nu och frysa in om ni vet att det funkar bra.
Kan man göra vilken fyllning som helst och frysa in, enkelt frågat?
Har aldrig frysigt in bara gjort dagen före och ställt på en balkong när det var snö ute så vi får vänta på Solaika's respons.. kan vara bra att veta över huvudtaget men jag tror inte det är en bra idé.

Mousse går bra att frysa. Men det är inte helt säkert att den håller sig lika stadig som den va när du fryste ner det. Jag har en ovispad fluff i frysen. Jag vet att vanlig ren grädde som har varit frusen inte alltid går att vispa men hur det är med fluffen vet jag inte. Jag får testa nån gång.
Låt allt tina långsamt så ökar chanserna att det blir bra
Does it become a walk?
/Ida
EN kompis kommer i helgen, och vi tänkte baka en tårta, sådär bara för kul, men tror ni att bil-fluff passar med kokosmousse? Vill helst inte hålla på med gelatin och sånt, och då är ju kokosmousse utmärkt.
Värd på Choklad iFokus
Fast sen undrar jag om man kan ha lime och kokos, eller lime och vit choklad mellan chokladbottnar?
Värd på Choklad iFokus

Bilar och kokos går inte riktigt ihop i min mun, men det är i min det ;) Jag hade valt nåt annat godis till i så fall.
Lime och kokos har jag inte testat i chokladbottnar, men det skulle absolut kunna funka :) även med vit choklad istället för kokos.
Does it become a walk?
/Ida
Tack :) Nu kunde inte min kompsi komma i helgen, men jag bakr nog ändå, antingen med en annan kompis eller själv. Bara föräldrarna och syskonen åker och handlar, så jag får köket för mig själv ;) Har mina små tankar på vad jag ska göra för nån sort, men det får vi se imorgon :)
Värd på Choklad iFokus
Vad passar persikomousse bra ihop med?
Mvh Felicia
#104 Jag skulle kunna tänka mig det med a8-fluff eller vaniljmousse. Eller kanske med en chokladganache med minst 70%-ig choklad :)
Värd på Choklad iFokus
#105 Mint och persika tror jag inte går hem hos mina smaklökar ;P
Frågade mamma och hon sa hallon, men jag vill inte ha två fruktmousser =/
Mvh Felicia

Jag skulle säga päron men du vill inte ha två fruktfyllningar.. då skulle jag säga choklad eller bilar kanske.
Does it become a walk?
/Ida
Gud, kan ju inte bestämma mig! Skulle vilja testa limemousse till nästa gång och faktist försöka mig på att täcka med MMF. Men vad tusan passar med limemoussen då.. hum!^^
Limemousse är guld till kokosmousse.. gick hem bra på kalas.. blir syrliga och smakrika :)

Jag vill göra en citrontårta, men vad fyller jag den med? Orkar helst inte hålla på med gelatin och sånt, bara väldigt enkelt arbete..

Lemoncurd skulle jag ta i så fall. Köp en burk på affären och blanda ut i grädde :)
Does it become a walk?
/Ida

Vad är det och i vilken avdelning hittar jag det?

Det är typ marmelad skulle jag nog säga. Det står iaf bland marmeladerna. Jag vet att Robertson har Lemoncurd. Tillverkaren alltså. Finns på nästan alla butiker här i stan.
Does it become a walk?
/Ida
Tror ni man kan göra fluff på käck, alltså lakritskola? Alltså går tror jag det gör, men är det gott? och isånnafall i kombination med vad?
Värd på Choklad iFokus
Lakrits - citron tycker jag låter som en god kombination. Det är nog den enda jag kan tänka mig som kan passa till lakrts iofs :) Annars är nog lakrits ganska svårt att kombinera, det har ju lite speciell smak. Men det låterspännande med larits, jag älskar det men har aldrig tänkt att man kan göra fluffa av det! Du måse berätta hur det gick sen om du provar.

Jag har för mig att jag har läst att folk har gjort fluff på Kick/Käck vad de nu heter numera. Och kombinerade det med citron.
Does it become a walk?
/Ida
lakrits och choklad passar oxå ihop.

#54 Jag hittade lite essenser på CityGross igår. Titta i din mataffär så hittar du kanske:)

Nån som vill dela med sig av jordgubbsmousse-recept? :)
#119 skulle ta hallon mousse recptet och byta ut mot jordgubbar bara ;) kanske lite mer jordgubbar eftersom de smakar mindre än hallon..

Jag gör ju alltid mousserna efter behag typ. Men det är inte så svårt.
Grädde brukar jag ta 3 dl som utgångspunkt i alla recept.
Jordgubbar, om jag använder frysta så tar jag en rågad djup tallrik som jag tinar i micron. Mosar dem och blandar i Socker efter behag och lite pressad citron. Typ en halv tsk. Gelatin står på förpackningen hur mycket man ska ha har jag för mig men jag brukar ta 1,5 - 2 tsk pulver. Motsvarar 3-4 blad tror jag.
Vispa grädden med Socker, en knivudd bakpulver och lite vaniljsocker. Ta hälften av jordgubbarna och smält gelatinet i. När det är smält, rör ner resten av jordgubbarna i den varma jordgubbsröran och vänd sedan ner det noga i grädden. Ställ kallt och stelna.
Does it become a walk?
/Ida

Tack så mycket för hjälpen! :)

gud vilken underbar tråd ^^,
man vill ju ställa sig och göra tårtor på engång när man läste det här :)
Är det bättre/godare att göra chokladmousse el. chokladganache? Vad blir bäst? Går det att göra med lite crisp i? Hur gör man då? Nån som har några bra recept? Alltså vanlig choklad inte vit choklad. :-)

Ganach tycker jag är enklast. Crisp, du menar typ små chokladbitar? Det är väl bara att hacka lite och röra i när man vispar upp i så fall :)
Does it become a walk?
/Ida
#124 Crisp tror jag du kan få genom att mortla cornflakes fint och blanda med chokladen. MEn det är bara en tanke.
Värd på Choklad iFokus

Skulle kunna funka.. dock blir ju cornflakes uppblött av fluffet så det är nog inte crispigt så länge.
Does it become a walk?
/Ida
Hmm. Min fantasi är på topp idag, så jag kommer på en massa "bra" saker som inte fungerar i praktiken. Ska se vad jag kommer på.
Värd på Choklad iFokus

Haha, men det är jättebra att spåna :)
Does it become a walk?
/Ida
Ok men om man gör ganach på vanlig mjölkchoklad hur mkt choklad behöver man till 3 dl grädde?
Jag tror jag provar att hacka i lite chokladbitar så får vi se… kan ju testa först i el liten del bara.

150 - 180 gram hade jag tagit till 3 dl. Troligast närmare 180 än 150 :)
Does it become a walk?
/Ida

TÅRTA!!
Man blir lite dum i huvudet av att sitta för länge och läsa här alltså.
Jag var inne och kikade igår kväll, och idag har jag bara tänkt på tårtor hela dagen!
Jag har visualiserat en tårta som jag tycker att jag förtjänar på min födelsedag:
Vita bottnar, med två fyllningar: Ett lager chokladganache på mjölkchoklad, blandat med hackad daim sen när den är klar (inte smälta den alltså, utan ha crunchiga bitar).
Ett lager hallonmousse, med extra hela hallon iblandade när den är klar.
Vad sjutton ska man täcka en sådan härlighet med? Och vad kan man ha för garnering? Gärna en garnering som inte bara är snygg, utan som har något smakmässigt att tillföra

Jag hade gjort en chokladkräm till de fyllningarna. Alternativt en vaniljmousse och spritsat på den i korgmönster tex.
Does it become a walk?
/Ida

# 132 jag hade cokså valt fluff eller chokladkräm i stället för chockladganache ;)

Kan man köpa färdig ex citron mousse och använda som en fyllning ihop med kokosmousse som andra lager?Tycker det blir lite mäktigt med alla grädd blandningar till en grädd tårta.

Visst kan man köpa pulverfyllningar om man vill det. Det är ju upp till var och en. Jag gillar inte heller mycket grädde men citronmousse tycker jag är fräch ändå. Sen kan man göra mousser på Mildas 20% vispgrädde så blir det inte lika mastigt. Det går inte att göra fluff på den dock.
Does it become a walk?
/Ida

#134 Jag menade nog fluff, nu när jag tänker efter. Ganache, då blandar man med redan vispad grädde, eller?
Jag tänkte mig att det skulle bli ett klet, som inte smakar grädde, bara har lånat gräddens konsistens liksom. Så fluff då? 
Snart har man ju lov, då jädrar blir det nog minitårtbak, så man kan experimentera lite.
Har fått i uppdrad att göra en tårta tills på lördag. Den ska vara med färdigköpta bottnar tror jag. Första lagret ska jag ha någon mousse, men vet inte vilken. Och i andra lagret chokladganche med daimbitar :)
Värd på Choklad iFokus

Någon som testat att göra fyllning på Noblesse och grädde? Måste ju passa bra till vanilj?
Om man vill spackla tårtan med vanlijgrädde hur mycket grädde resp. marsansås tar man? Är det bara lite efter smak eller blir det för löst om man tar för mycket marsansås?

Jag brukar ta 50/50 om jag gör med marsan. Annars brukar jag bara köra på vaniljsocker eller möjligen den flytande vaniljen från DrOetker
Does it become a walk?
/Ida
Ok tack för tips!
Jag provade göra hallonmousse men den blev stenhård och skar sig. Inte alls bra. Så jag gör om den i morgon 
Tror jag ska ta mindre gelatin och låta bären svalna helt innan jag blandar i dem i grädden. Tror att det kanske var det som var fel….

Bären ska inte svalna helt men de får inte vara varma. Smält gelatinet i hälften av bären och rör ihop resten av bären med det varma innan du rör ner det i grädden.
Does it become a walk?
/Ida
Jo jag gjorde så, men jag tror att när jag tinade dem i micron så blev de lite väl heta
Så alla bären var nog ganska kokheta när jag hade i dem i grädden. Sen kanske jag vispade grädden lite väl hårt också.

Ja, grädden får inte vara så hårdvispad :P
Does it become a walk?
/Ida
Om jag tar gelatinpulver istället, måste jag ändå värma bären lite el räcker rumstemp?

Pulvret funkar på samma sätt som bladen. Däremot finns det snabbgelatin som jag tror att det räcker med ljumna bär.
Does it become a walk?
/Ida

Är det någon som gjort tårta med Ahlgrensbil-fluff? Vad kombinerade ni i så fall med?
Jag funderar på att göra en sådan till min födelsedag. Nu är jag en person som inte alls gillar söta saker utan vill ha fräscha (typ citron, passion, mango, lime osv.) har ni några förslag på en fyllning som passar ihop med bilar utan att bli för syrlig (då gnäller familjen) och inte för söt (då gnäller jag)? Helst inte för svårt heller då jag är extremt kass på att baka…
fluff är bra för mig…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#148 Jag hade limemousse och alhgrensbil-fluff . Tårtan blev både söt och syrlig, kanongod.

Aha, tack! Funderade på den faktiskt, eller evt citron. Vad hade du ovanpå tårtan?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Går limemoussen i #4 att ha på cupcakes? Tänkte prova att göra kokosmuffins med limemousse någon gång :)

Jo, den brukar bli rätt stel så det går säkert :)
Does it become a walk?
/Ida

Okej :D
#151 låter supergott, du kan ju ha mindre gelantin i så blir den lösare, eller så tar du väldigt lite gelantin och vispar grädden hårdare.. funkade sist jag ville ha den lite lösare.

Okej, tack för tipset :D

Har idétorka men hittade kokosmoussen. Låter himla gott! Men vad har ni på lager 2 då?
Funderar även på att svänga ihop en tårta med chokladbottnar men vad kan man kombinera med då imellan?
#156 Kokosmousse passar med det mesta :) Jag har bla kombinerat kokosmousse med chokladpudding, annanas+grädde, limemousse, lemoncurdgrädde och geishafluff. Annanas+grädde i ena lagret och kokosmousse i andra har varit väldigt uppskattat på kalas och så :)
Chokladbottnar har jag endast gjort två gånger, ena gången med chokladfluff och jordgubbsmousse och andra med chokladfluff och hallonmousse. Har dock inte smakat någon av dom tårtorna.
Värd på Choklad iFokus
Tänkte göra en moussetårta till min mammas födelsedag med 3 olika smaker på fyllningarna på en mandelmassebotten med choklad. Tänkte mig ev cocos- hallon- och mörk chokladmousse (i den ordningen). Eftersom det bara ska vara ett lager av varje smak undrar jag om någon "sitter på" några bra recept som lämpar sig för ett lager på dessa smaker? Har inte tid att misslyckas så recepten måste vara beprövade
Många härliga (och farliga!) tips i den här tråden 

Kokosmoussen i #1 funkar alltid. Hallon tänker inte jag tipsa om för jag gillar det inte så jag har inte testat så mycket :P Men hallonsylt o grädde blandat funkar ju alltid. Choklad tycker jag är lättast med fluff eller chokladkrämen som finns lite överallt på forumet :P
Does it become a walk?
/Ida
Tack Solaika! Kokosmoussen #1 får det bli! Chokladkräm blir lite för tjockt sas, det ska vara en lätt och luftig mousse. Hur gör man chokladfluff? Kanske står det någonstans men jag har inte hittat det

Sök på dumlefluff på sajten. Det är samma sak fast du använder choklad istället för dumle. Men enkelt förklarat; 3 dl grädde, 150 gram valfritt godis. Smält i grädde som INTE får koka. Ställ kallt minst 5 timmar helst över en natt. Vispa. Klart :)
Does it become a walk?
/Ida
Tack för tipset! Det låter som en utmärkt idé med fluff. Det är just fluffigt jag vill ha det! Då är det bara hallonmousse/fluff som saknas
Hej!! Tack för fantastiska fyllningar. Det är så goda så goda. Jag har en fråga bara. När det gäller de fyllningarna utan gelatin i. Går dessa att frysa utan att de blir rinniga och konstiga?? Håller nämligen på med en bröllopstårta och vill inte gärna stå på bröllopsdagen med rinniga tårtor. Har provat det en gång skämdes nästan ihjäl =) Fast då var det inte ett bröllop utan endast tacktårta till jobbet och denna innehöll gelatin. Tack på förhand. Mvh T
#163 Jag gjorde tårta med både hallonmousse och chokladfluff och frös det som blev över. Den var lika fin när jag hade tinat den i kylskåpet. Visserligen var det gelantin i hallonmoussen men inte i chokladfluffen. Tror nog du kan frysa utan problem. Kan du inte göra en halv sats och prova för säkerhets skull?
Tack för svaret MonisN. Jo det är klart att jag kan prova. Tänkte bara om någon här redan hade testat så slapp jag
. Jag har en botten över så den ska jag testa med. Ha en fortsatt fin dag. =)
Du låter väl oss veta om det funkar 100%-igt?!
Här på västkusten är ett strålande solskensväder så det blir en fin dag
Hoppas solen skiner på er alla!
Ni som funderade på att göra crisp av cornflakes - kan tippsa om att använda ICA's vanliga cornflakes. De är väldigt spröda och goda och man kan använda mängder utan att det ger smak!
Jag gjorde själv en variant av choklad/kornflakes godis där kanske 75% av det hela var cornflakes och jag kände inte ens den minsta antydan till cornflakes - bara att det var oerhört finkrispigt och gott!
Hakuna matata!
Hej.
Jag har en fråga.. Ni verkar så kunniga här.. Jag ska göra doptårtor till min sons dop och era fyllningar gör så att det rinner ur munnen.. Jag ska göra långpanne stora plåtar som tårtor hur mycket fyllning behöver jag då? Hur mycket måste jag dubbla satsen fyllning för ett lager om ni förstår hur jag menar=)
Ni kanske kan svara på hur många bitar tårta det går på en långpanna? Nån kanske till o med har ett smaskigt recept rakt av=)

Jag ska göra tårtor till mammas kalas. Provade att göra limemousse för att dels få känna hur den smakade, och dels för att se hur stor mängd det blev av en sats. Den var syrlig och god och jag funderar på att ha hallon tillsammans med limemoussen, det tror jag blir gott.
En fråga bara. Jag gjorde en sats idag (söndag). Tårtorna ska göras till nästa lördag vilket innebär att den satsen jag gjort idag inte håller sig tills dess. Kan man frysa moussen? Eller blir den förstörd då? Det går ju inte att spara den som den är i kylskåpet eftersom det är grädde i den. Det blev ju ganska mycket, så att äta upp den som den är blir nog kämpigt även för en godisråtta som mig, hi hi.
#169 Se mitt inlägg #164. De var en färdig moussetårta som jag frös, men hur den blir om man fryser bara mousse i en form kan jag inte svara på. Kanske blir den svår att lägga på tårtan? Kanske någon annan vet?

Kanske lite OT men hur ska jag göra för att inte min tårta ska bli helt sned och vanskapt?
Jag brukar köpa botten och göra fyllning och lägga på men sen glider liksom våningen iväg och det blir jättefult…så tråkigt
#171 Du kan låta botten ligga i en form med löstagbar kant, och bygga på med fyllningarna. Sen tar du av sidan på formen och garnerar. Eller om du gör med mousse, ta en overheadfilm och vira runt och fäst med tejp. Så gör jag moussetårtor
Overheadfilm finns att köpa styckvis i bokhandeln.

Ahaaa, smart!
Ska man ha det stå några timmar kallt eller så annars så det stelnar till sig lite?
En form med löstagbar botten är guld värd! Har man itne en sådan så ska ni gå ner till ica eller närmaste ställe och införskaffa en sådan ;) Oumbärlig till kladdkaka t.ex och att göra just tårtor! ^^
Hakuna matata!
#173 Har du tid är det såklart allra bäst så den hiner "sätta sig"!
Väldigt intressant sida jag hamnat på. Blev medlem direkt :)
Ska ha ett 30års kalas och funderade på tårtfyllningar osv. Tänkte om en tårta med ett del vitchokladmousse/ganash, en del hallonmousse och överst chokladganash.
Frågan är om det blir för mycket choklad..? Någon som prövat ngt liknande?
Annars tar jag tacksamt mot tipps.

Har du vit choklad och vanlig choklad tillsammans med hallon så kommer det inte bli för chokladigt. Vit och vanlig är väldigt olika i smaken och hallon bryter bra.. förutsatt att man tycker det är gott ;) I don't ;)
Does it become a walk?
/Ida
#120 säger till #119 att jordgubbsmousse går att göra enligt recetet på hallonmousse, men jag hitter inte det recetet som #120 syftar på?
Är jag blind?
Är annars tacksam för recept på bärmousse
Trevlig kväll!
#0 Går det bra med färska Persikor?

#179 Det har jag inte testat. Men det går säkert.
Does it become a walk?
/Ida
#15 Vad är essens Eller vad det nu hette?
#15 När du skriver smält gelatinet i lite av geggan.. Menar du då att man ska göra ett vattenbad och lägga i en skål med geggan och gelatinet? Dum fråga kanske….

Essens är smak.. alltså, det finns smakämne som man kan tillsätta för att förstärka smaken. Päronmousse blir en aning smaklös utan det.
Använder du gelatinblad så lägger du dem först i vatten så de blir mjuka, sen lägger du ner dem i lite av päronmojset och smälter ner dem. Det kan du göra i en vanlig kastrull.
Does it become a walk?
/Ida
#183 Okej :) Tack :) Jag använder nog päronkonjak :)

Oj så sugen jag blev på tårta efter att ha läst tråden!
Är det någon som har testat Bountyfluff? Kanske är godare att ha ett lager kokosfluff och ett lager med choklad..
Vilka ljuvliga recept! Måste bara prova.
Ska ha dop på lördag och har bakat bottnar med apelsinsmak. Tänker prova Dumlefluff och Kokosmousse till det. Tror det kan bli bra.
När dottern fyllde år bakade jag en prinsesstårta och hade smörkräm som fyllning.
100 gr rumstempererat smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Smaksättare:
3-4 msk oboy (dajm-smak)
alt skal och saft från 2 lime
Rör smöret mjukt. Blanda i alla ingredienser och rör om ordentligt. Klart.
PRovar att lägga upp bild på prinsesstårtan…
hjälp mig med vad jag kan ha i en violmoussetårta! det föll en tanke på björnbär, eller?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej.
Jag har lite smått panik..
så tur att jag httade denna sida!
Min son ska ha dop på söndag och jag står mitt i tårtbakandet.. Har gjort tårtbottnar i långpanna och så tänkte jag avsluta det hela med marshmallowfondat. Nu till frågan; eftersom marsmallowfondaten troligtvis är söt vad ska jag fylla tårtan med? kan man göra nån mousseliknande av kesella-jordgubb och ha marängbitar i? ska man ha nått lite syrligare på andra lagret då? så det inte blir för sött? Och hur många bitar tror ni det blir av en långpanna? 20?
Jätte tacksam för svar 

Snart är det dags för ett tårtbak igen! Slutar på mitt jobb på fredag och vill då bjuda på en god tårta.
Men det finns ett par laktosintoleranta, så jag har lite funderingr kring fyllningar.
Vad skulle ni rekommendera?
När ni gör chokladtårtbotten, vilket recept kör ni då? Eftersom vi är rätt många så ska jag göra en i långpanna x3 så jag får en hög och fin kaka. Gjorde så till lillens födelsedag och det blev jättebra!
Garnering blir frukter av olika slag, så det är ju bra om fyllningen går ihop :)

Kommer med en lite såhär halvrelaterad fråga till det här… Om jag fyller en tårta med päron och A8, vad sägs om att täcka tårtan med sugarpaste? Jag vill inte att det ska bli för sött, men eftersom A8 är så fräscht så kanske inte?? Tänkte bara höra med experterna för säkerhets skull innan jag gör något 

Har bestämt mig för lemoncurd m. vispgrädde och sen jordgubbsmousse i andra lagret :)
En fråga, jag tänker göra en chokladbotten och ovanpå den 2 olika lager mousser.
Bör jag fodra springformen med bakplåtspapper, eller kommer mousserna lossna lätt ändå?

#190 Nu har du säkert redan bestämt dig.. men vill man inte ha sött ska man inte täcka med sp ;)
#192 Fett eller bakplåtspapper skulle jag använda.
Does it become a walk?
/Ida
Tack!
Då skulle man i princip om man använder bakplåtspapper också kunna göra den högre än formen man har?

#193 haha ah okaay =) Jaa, sött är ju gott, bara det inte blir alldeles helt söt-sliskigt XD så tror att jag testar =)

#194 Mjae.. då ska du nog ha nåt som är lite mer stabilt.
Does it become a walk?
/Ida
hej!
undrar om någon kan hjälpa mig…kan man göra en moussetårta utan geletin? jag skulle vilja göra typ limemoussetårta men ville inte anväda geletin går det att göra med något annat typ pektin eller Gelésocker?

Svårt att få det bra med pektin eller gelesocker.. däremot kan du bara byta ut gelatinet mot agar agar. Det har samma funktion och är vegetariskt.
Does it become a walk?
/Ida
PÄRONMOUSSE - går det att byta ut essensen mot koncentrerad päronsaft? hur mycket bör man ta isf?
tänkte göra en A8 fyllning och en päronfyllning på onsdag (måndag idag) - och har ingen päronessens. känns omöjligt att få tag på om man googlar sålänge man inte kan vänta ett par dagar på leverans från borgebykryddgård.. snälla hjälp! ..fort.
..eller kanske såndär päronsmak som man har i sodastreamern?
Gammal tråd, jag vet :P
Hm, här är ju hur många fantastiska fyllningar som helst!
Men ändå så kommer jag med frågan, Vad skulle man kunna ha mer som fyllning om man ska göra skumbananfluff? Choklad? Hallon?
Läste i förbifarten violmousse? Recept någon? Lät spännande!! 
Jag känner lite för att putta upp den här tråden :P
Ni som har gjort Limemousse , hur länge rekomenderar ni att den ska stå ?
Cocosmousse, geishafluff, after eightfluff… banan…
Jag dööör!!! *ser mej själv äta ihjäl mej på en giganstisk tårta med oanständigt många fyllningar*
Blev svårt att välja inför tårtbaket till mammas 50-årsdag… Inte banan, det gillar hon ju inte, men det hjälper ju inte direkt efter att ha sett alla övriga sorters fyllningsförslag. Kanske kan skippa tårta och bara ha olika fyllningar som släkten får smaska på ;) Det kanske kan bli en trend :P
Fred och god växt!
Haha ungefär så jag känner när jag går igenom denna tråden med ;D Det finns mycket gott att välja på. Bara fantasin som sätter gränserna när det kommer till fyllningar (:
/T
Jag lät limemoussen stå över natten, men hade bara i 4 gelatinblad det räckte mer än väl!
Då tråden blivit väldigt lång och en annan startats så låser jag den här.
/T