Ändra från "bakplåt" till "springform", gräddning?
Jag har en kaka i ugnen, det är Leila Lindholms recept på Chocolate walnut brownie från "a piece of cake". Men i det receptet avses ju en hel bakplåt, riktigt så mycket vill jag inte ha så jag halverade receptet och satsade på en kaka i springformen (24cm).
En hel plåt skulle gräddas i 175grader i 15-25min, hur skulle ni rekommendera att jag gräddar springformen? Samma temp eller högre? Hur lång tid?
Nu står den ju redan i ugnen och jag vankar nervöst och undrar vad det ska bli av det hela… Har den på 175grader och den har varit inne i 25min nu och är fortfarande rätt så rinnig.

En fråga baka? Blev den högre i springformen? För i så fall skulle jag säga lägre temp och längre tid..Annars skulle jag nog inte ändrat. Konstigt att den var rinnig efter Leilas "maxtid".
Nu är säkert kakan klar. Hur blev den? Hur länge fick den stå inne?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ja jag misstänker att den blev lite högre än den skulle ha blivit i plåten. Jag körde på 175 grader och vakade över den. Enligt receptet skulle kakan vara "lite kletig" vid stickprov i mitten, då var den klar. Det var den efter ca 40 min.
Och den blev såååååååååå god……!! Helt perfekt kladdig.
Vi åt den idag tillsammans med vaniljglass och alla stönade efteråt. Hehe.

Åh, så bra! Det är härligt att lyckas!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler