gelatinklumpar i moussetårtan
skulle göra en moussetårta idag, där man skulle smälta gelatin som man sedan skulle blanda med lite mangopuré i taget.. gjorde åpreciis som det stod i receptet men ändå bildades det små små klumpar av gelatin i moussen…
vad blev fel? hur SKA man göra så kan jag fnula på vad jag gjorde fel…
Ida
Medarbetare på Florist

Hmm.. jag har fått klumpar en gång och det var när jag använde gelatinpulver med alldeles för lite vätska.
När jag smälter gelatin brukar jag blötlägga bladen i 5 min och sen blanda ner dem i vätskan (i ditt fall mangopurén) och sakta hetta upp tills de smält. Sen blandar jag bara i röran i smeten.
Fast när jag gjorde jordgubbsmousse stod det att man bara skulle värma halva mängden jordgubbar med gelatin och sen blanda den värmda halvan med den kalla. Så jag vet inte om man kanske inte får hälla i en för varm blandning i smeten.

Dels ska du inte alls blanda lite i taget utan häll i allt gelatin och vispa för glatta livet tills du känner att det inte är klumpar/trådar (detta känner du lättast med handen) och dels ska inte purén vara kall utan hellre rumstempererad. Klumparna bildas för att gelatin stelnar jättefort när det man blndar det med är kallt t.ex.
Man behöver inte vispa länge men snabbt.

Vissa recept är skumma, och helt felaktiga. :S
Har du testat igen, gick det bättre?