Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 4573 ggr
MonisN
0

Misslyckad fluff. Vad gick snett?

Igår skulle jag göra min första chokladfluff. Allt verkade så enkelt. Jag smälte 100g choklad i 2 dl vispgrädde på mycket svag värme. Fingervarmt. Chokladen såg en aning gryning ut men jag vågade inte värma mer för jag gjorde ett första försök då grädden blev för varm. Lät den stå i kylen över natten och tog fram den stela blandningen och börjae vispa. Den blev ännu hårdare och omöjlig att vispa. I med mer grädde. Den blev lite lösare men inte fluffig. Den smakade gott om än något grynig, och får duga som tårtfyllning den här gången. Hinner inte göra fler försök. Men hur får man den sådär mjuk och FLUFFIG?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Anne
0

Det kan bero på chokladen - långt ifrån all choklad funkar bra till det här. Det kan också vara proportionerna - att du hade för mycket choklad, som därmed gjorde det hela för stelt.

Jag föredrar att vända ner smält choklad i vispad grädde, eller göra en riktig mousse - det blir mycket bättre konsistens, tycker jag.

Solaika
0

Proportionerna borde det inte vara. Jag har gjort starkare än så. Men vilken sorts choklad hade du?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

MonisN
0

Proportionerna gjorde jag efter tips här på sajten. Och i brist på 70%-ig choklad hade jag Odense 56%-iga. Jag är 100%-igt säker på att mina gäster aldrig ätit fluff, så dom vet ju inte hur den ska vara egentligen, så det kan ju funka ändåOskyldig Att blanda ner smält choklad låter som en bra idé. Fast nu vet jag inte om jag vågar prova nån mer gångObestämd

Min svärmor är 90 år så hon har säkert aldrig ens hört ordet chokladfluffFlört

Solaika
0

Jag har testat det där med smält choklad i grädde.. tycker bara det blir rinnande grädde o grynigt :P Jag har gjort ren chokladfluff på marabous mjölkchoklad o den blev kanonbra. Även gjort på 70%ig o den blev lite lätt grynig för att chokladen absolut vägrade smälta mer än nästan helt. Men det blev bra ändå.

Does it become a walk?

/Ida

MonisN
0

#4 Fick du den så där mjuk och fluffig på 70%-ig? Kanske det går bäst med choklad som inte innehåller så mycket choklad:S … Om det beror på hög kakaohalt att den blir lite grynig och hård kanske även 56%-ig är för "stark". Tror jag ska prova med vanlig blockchoklad nästa gång.

Solaika
0

Den blir inte lika slät som en fluff på mindre procentig choklad för det går inte att få allt att smälta riktigt. Men en fullt fungerande fluff kan man få.

Does it become a walk?

/Ida

MonisN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan meddela att tårtan blev kanon ändå när fluffen, som inte blev nån egentlig riktig f l u f f, var färdig att ätas. Det blev nånting mittemellan fluff och chokladcremé. Tillsammans med hallonmousse och mandelmassebotten med choklad var det en succéSkrattande

Moa-16
1

#7 Vad bra att det gick ändå. Mm ser riktigt god utSkrattande

Sandra
0

Du kan ju inte kalla den misslyckad iaf även om det inte gick som du tänkt. För den ser så god ut och jag är övertygad om att din svärmor inte bryr sig om hur den skulle varit. Så länge smaken är god så spelar det väl ingen roll Glad Kanonfin blev den iaf!

MonisN
0

Tack #8 & 9:) Jo, den var riktigt godTungan ute Som ett litet tips kan jag säga att gelén ovanpå är koncentrerad saft + syltsocker ifall man inte vill använda gelantin.