Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: kakor
Läst 25459 ggr
Love-
7

Chokladbollar utan kokos eller pärlsocker?

Är så sugen på chokladbollar men har inte pälsocker eller kokos hemma så jag undrar om det är gott utan att ha något av det på?

Bytte huvudord på namnet på godiset/bakverket då det förra ordet kan väcka anstöt och anses mindre trevligt. Mvh FeliciaS, medarbetare

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Frida
0

Oja det är det, här hemma brukar hälften av "smeten" försvinna innan det ens har rullats bollar av den Oskyldig Annars finns det ju de som rullar sina chokladbollar i havregryn. Jag brukar rulla dem i vanligt strössel annars.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Love-
0

blir inte det trort med havre run :/? men man kan ju alltid pröva ju

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Scoobi86
0

Jag tycker nästan att de är godast utan någonting alls på. Fast det är ju såklart en smaksak :P

Ebba-A
3

Man kan rulla dom i sesamfrön, eller bara göra smet och äta med sked ur skålen ;)

Värd på Choklad iFokus

JMax
0

Smeten och banan är gott i hop tycker jag

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Oriel
0

Havre är gott och inte torrt, man kan rulla i Socker om man typ minskar ner på sockeret i smeten :D
Kakao går också bra, eller mjöl x'D

-' Rebecca Johansson

Love-
0

många bra tips ska pröva lite av dem

Oriel
0

Men jag tycker att det blir godare med kokos XD

-' Rebecca Johansson

Sandra
1

Här hinner vi aldrig göra bollar… vi äter direkt ur skålen hihi

dolfen
0

#5 - Jag har tänkt testa, att på något sätt få i banansmak. Bananlikör kanske!?

Ebba-A
0

#10 Bananextrakt eller bananessens funkar nog också ;)

Kom och tänka på att man säkert kan rulla dom i hackade nötter, strössel funkar också :)

Värd på Choklad iFokus

Frida
0

Chokladbollar med bailys är mumma! Istället för vanligt kaffe kan man ha i chokladkaffe vilket är väldigt gott det med.

#10 Bananlikör skulle kunna fungera. Hur det smakar får du dock meddela om för inte vågar jag testa det Tyst

Värdinna på Fantasy

Ebba-A
0

#12 JAg hade smäkt choklad i mina en gång, det var jättegott!

Värd på Choklad iFokus

Frida
0

#13 Det kan jag tänka mig att det var. Det måste ju gå att kunna ändra receptet på hur många olika sätt som helst. Så det är tur att vi inte har någon havregryn hemma för annars hade jag nog ställt mig och svängt ihop en satts eller två. Det är farligt med sådana här trådar.

Värdinna på Fantasy

Sandra
0

#14 Håller med dig. Dessvärre har jag havregryn och alla andra ingredienser hemma. Ska nog göra en sats när jag kommer hem. Gjorde iof en sats till 2 stora chokladbollar i tisdags… som jag tryckte i mig själv… äh… choklad är bra för hälsan! Skrattande

Ebba-A
0

#14 Man kan ju göra med mint, apelsin, citron, allt funkar nog :)

JAg gjorde nyss en sats till min bror och hans kompis ;)

Värd på Choklad iFokus

dolfen
0

#12 - Är det banansmaken du inte gillar?

#14 - Skulle inte mysli kunna funka!? Förvånad Flört

dolfen
0

# 16 - Har testat med citron. De gick ner, men jag tror att apelsin funkar lite bättre med chokladsmaken.

Frida
0

Lime och choklad är rätt intressant ihop. Det kanske man skulle testa att ha i chokladbollarna någon gång.

Värdinna på Fantasy

Mitralis
0

Jag brukar blanda i arrac och rulla i chokladströssel.

Jag håller på och funderar på hur det blir om man rullar chokladbollarna i hackade nötter eller krossade kakor. Borde bli gott.

Ebba-A
0

#20 Hihi, då blir det ju arraksbollar! :)

Värd på Choklad iFokus

Mitralis
0

Jajamen =) Fast jag hoppar över sockerkakan eller kexen som man ska smula ner då. Men det bli minst lika gottTungan ute

Chestnut
0

Jag brukar oftast inte rulla dem i något, in i frysen en stund med smeten bara ;) Kan tipsa om att det är gott att smaksätta med apelsinjuice eller pepparmintsolja!

Med vänliga hälsningar
Chess

BitteS
0

Hackade nötter eller mandel måste smaka bra till chokladen.

dolfen
0

Och A8

Scoobi86
0

A8 är säkert jättegott men lite svårt att rulla dem i. :P Men negerbollar med mint (eller hackad A8 kanske?) måste jag testa snart!

dolfen
1

#26 - Inte rulla i A8. TokScoobi! Flört

Själv smälter jag A8 med smöret och honungen, lite försiktigt (som jag har skrivit i någon tråd tidigare).

Cool

Scoobi86
0

Haha…jag tänkte inte ens så långt som att man kunde smälta dem :D Men man smälter väl inte smör när man gör negerbollar?

LindaKarlstrom
0

Det är jättegott att doppa chokladbollar i smält choklad! Det kan man ha i stället för strössel. :)

Love-
0

måste pröva de :P

dolfen
0

# 28 - Jag smälter iaf.

Innan jag testade, frågade jag de som hade mer erfarenhet av att baka, om man inte kunde smälta smöret.

För, som jag tänkte, är det ju enklare att blanda i smält smör än kylskåpskallt smör.

Ja! Man kan ta ut smöret en stund innan, så det mjuknar (eller möjligtvis micra). Men om jag nu plötsligt känner för att göra cocosbollar så…

Iaf testade jag, och det funkade lika bra som jag tänkte. Cool

Jag vill inte ha det jobbigare än vad som behövs. Flört

En gång var jag lite ouppmärksam, så smöret började puttra. Då blev det inte bra. Massan blev "konstig".

hus-musen
0

#31 Smälter du smöret? Det ska man ju inte göra, då blir de bara smet som inte håller ihop lika bra..

Qui dormit, non peccat

dolfen
0

Glömde skriva en sak i #31! Förvånad

De mer erfarna rådde mig att inte smälta smöret.

Nåja. Humlan vet inte om att den igentligen inte ska kunna flyga. Flört

dolfen
0

# 32 - Nemas problemas med hopahållandet.

Efter ihopablandandet, in i kylen.

Rulla sedan.

hus-musen
0

#34 meh då tar de längre tid jue! inte har jag tid att vänta på att rulla o ätaGlad

Qui dormit, non peccat

dolfen
0

# 35 - Massan är färdigblandad ju.

Sen kan man ju skylla på att man måste smaka (ibland/ofta) för att se om den fått rätt rull-konsistens. Flört

Frida
0

Det här med att smälta och inte smälta smöret. För mig räcker det att smöret har stått ut lite för länge för att "smeten" ska bli torrare än vanligt och smakar inte alls lika gott som vanligt, även efter att allt har fått stå i kylskåpet. Havregrynen (och allt annat egentligen) suger ju liksom åt sig vätskan mer när smöret är smält. Så jag är väldigt funderam på hur du får till det dolfen. Om jag får för mig att göra chokladbollar på kylskåpskallt smör brukar jag bara värma smöret lite snabbt i mikron innan så att det mjuknar (utan att smälta).

Värdinna på Fantasy

hus-musen
0

Ja de oxå, smält smör smakar inte likadant som osmält! Jag mosar ihop allt med en gaffel o sen kramar jag smeten med händerna o sen blir de bollar.. allt för att smöret ska ha kvar sin goda smak..

Qui dormit, non peccat

Scoobi86
0

Då var det inet bara jag som var lite oförstående :) Jag brukar också bara micra det lite snabbt så att det blir lite mjukare och lättare att gegga med.

dolfen
0

# 37 - De e la bara att testa, om du/ni vill stilla din/era fundering. Flört

Om det är några bollar kvar, sådär tre dygn efter att de blivit tillverkade, kan de kanske bli lite torra.

Men det är väl för att vätska avdunstat från de som är kvar då.

Blir bollarna torrare om havregrynen blir blötare?

Sedan vet jag inget bättre sätt att "få ut" honungen och A8, än att smälta ut dem i smöret.

2 flugor i en smäll, så att säga. Cool

När jag gör mina cocosbollsmuffins, smälter jag även block-chokladen tillsammans med smöret, honungen och A8.

Låter det stå en stund, just för att jag vill att havregrynen ska dra åt sig lite (bl.a). Glad

dolfen
0

OT - Nyare forskning har visat på, att humlan visst kan flyga. Flört

Frida
0

Ja alltså, det är ju inte så havregrynen blir genomsura, är alldeles för lite smör för det. Honung och A8 kan du ju smälta som de är utan att smälta smöret tillsammans med dem, borde inte vara några problem att sedan blanda ner dem med resten av ingredienserna. Jag kan däremot tänka mig att om du har i dessa två i chokladbollar så blir det inte alls samma konstiga torra smak som när man bara har smält smör till ett annars helt vanlig chokladbollsrecept. Det blir ju genast fetare och rundare smak med bara honungen.

Värdinna på Fantasy

MysanMinGodis
0

jag gör jätte ofta chokladbollssmet och äter det i bare ;) utan att ha gjort bollar eller nått :)

Åsa
0

Jag vet att det är sent men…Glad

Jag brukar byta ut kaffet mot glögg vid jul och sedan rulla bollarna i hackade russin och hackade mandlar.

Loucar
0

Jag brukar ha i en skvätt strårom det är jättegott men då ska de vara doppade i kokos.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång