gluten- och mjölkfri tårta
Hej! Om en månad ska det bli kalas igen!
En del av de som kommer är glutenintoleranta, någon tål inte heller mjölk. Jag tänkte göra en tårta som "utan allt". Jag har glutenfritt mjöl hemma och om det inte är för mycket vetemjöl i receptet brukar det gå att bara byta ut det. I stället för grädde antar jag att man kan ta någon av de där nya, havre-eller soja? Går de att vispa?
Tacksam för förslag och recept!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Att baka tårtbotten på glutenfritt mjöl går alldeles utmärkt. Det brukar aldrig vara några problem.
Brukar göra tårtbotten efter receptet: "Lika-mycket" man tar 3 lika stora glas och fyller upp glasen lika mycket i varje:
Till en 24cm springform:
4-5 stora ägg
Fyll upp det andra glaset med lika mycket mjöl och 1½ tsk bakpulver
Fyll upp det 3:e glaset med lika mycket Socker.
Vispa upp ägg och Socker så att det blir riktigt vitt och pösigt, och blanda sedan försiktigt i mjölblandningen.
Häll i den bröade formen(tänk på att det ska vara glutenfritt ströbröd om man gör en glutenfri botten) och grädde på den nedersta falsen i 30-35 min på 175grader.
Mjölkfritt? Menar du mjölkprotein eller laktos? Laktosfri grädde är som vanlig grädde och går att vispa. Däremot har jag än så länge inte hittat någon proteinfri gräddsort av havre eller soja som går att vispa som vanlig grädde. Brukar få bli någon av de vanlijsåser som finns, men det är nog svårt att fylla en tårta med. Fast man kanske kan göra nån slags mousse med gelatin av en vanlijsås. (Men det vet jag egentligen inte)

Marängbottnar är ett bra alternativ till glutenallergiker, bara man gör dem själv.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tack för tipset, det verkar vara ett jättebra recept som jag absolut ska använda!
Mjölkfritt, alltså hon/de tål inte mjölk alls, så det är inte bara laktos.
Mousse skulle kunna gå bra, men inte med gelatin, får då är någon vegetarian och äter inte det….
Kanske sån där vaniljvisp?

#3 Det finns ju något som kallas Agar Agar som är ett alternativ till gelatin för dem som inte äter det. Vad jag vet är det vegeteriskt.
#4 just det, det har du rätt i! Det är gjort på alger. Ska höra efter på hälsokosten….Det vore mumsigt med någon mousse….
Det finns en soya grädde som heter SOYATOO som är vispbar. Men det är mycket sötare än vanlig grädde. Så om du använder det måste du tänka på vad du i övrigt fyller tårtan med. Så att den inte blir för söt och sliskig. Har själv en sambo som är både gluten och mjölk allergiker. Det blir lite trix för att få ihop bakverk som man vill ha dem. Men det brukar bli bra i slutändan.
#6 Tack, vad bra, då ska jag försöka få tag på den, den kanske finns i större livsmedelsaffärer?
Och så lite syrlig frukt i tårtan så det inte blir för sliskigt….
# 7 Ja, jag har för mig att jag köpt den på COOP. Men är inte helt säker. Men det var i varje fall en vanlig mat butik. Och med lite syrlig och god frukt till blir det säkert super bra.
Jag hade gjort nötbottnar, med någon god laktosfri fyllning.