Tårtfyllning, smakrik apelsin?
Jag vill ha en tårtfyllning som smakar ordentligt med apelsin och som är ordentligt fast.
Någon som har tips?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Limemoussen går jättebra att göra om till apelsin istället för lime. Jag har gjort den både med citron och apelsin. Gott!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Tackar och bockar!
Susanne 
Susanne 
#1 ska man inte minska sockret då? eftersom lime och citron är mycket surare än apelsin tänkte jag.
Värd på Choklad iFokus

Med citronen minskade jag inte på sockret. Det gick bra ändå. Men till apelsin kanske man ska göra det lite. Minns inte hur jag gjorde faktiskt.
Does it become a walk?
/Ida

finns ngt som heter apelsin bloms vatten,(libanesisk) är superstark smak och doft, inte provat själv, men den borde man kunna använda!

Chokladmousse gjord på apelsinchoklad blir ger oxå en stadig fyllning med kraftig apelsinsmak.
Jag tänkte göra en 3 vånings tårta med kokosmousse i botten något chokladigt i mitten och apelsin i toppen men är osäker på att det blir bra med mousse i alla 3 lagren.
Blir det för sladdrigt?
Passar smakerna tillsammans?
Hur i hela friden skär man en sådan tårta. Äter man lagren var för sig?
Susanne 
Susanne 

Missförstår dig kanske, men menar du att du ska göra en tårta med tre fyllningar? Det går säkert bra då mousserna är rätt stadiga. Kokosmousssen upplever jag som lösare än de andra dock. Men det blir en hög tårta :) Det är iof snyggt med höga tårtor tycker jag!
Smakmässigt så låter det gott. Men jag kan, liksom många andra, rekommendera limemoussen tillsammans med kokosen. Jag gillar tårta och skulle hugga in på alla lagren tillsammans direkt!
Njaee *fniss* jag ska göra en bröllopstårta i tre våningar.
Jag bör alltså ha kokosmoussen högst upp..?
Lime och kokos är säkert jättegott, det är bara jag som hängt upp mig på apelsin då det inte är så vanligt i tårtor.
Susanne 
Susanne 

Jag missförstod dig alltså… :) Jag har gjort kokosmoussen några gånger och jag tycker att den är lösare än andra mousser, så det kanske är bra att ha den längst upp. Du kanske ska göra en liten provtårta? Då får du ju se hur hög den blir oxå och även hur smakerna går ihop samt hur den är att skära
. Provtårtor är bra!
Jo, tänkte göra en provtårta i helgen.
Funderar på kokosmoussen, om jag tillsätter 1 dl mer kokos så borde den ju lämpligtvis bli fastare. Tänker låta den stå över natten så den kommer att få "dra" i minst 12 timmar.
Susanne 
Susanne 

Mer kokos gör den inte garanterat stabilare tyvärr. Men testa gärna så vi får veta :)
Normalt brukar man inte göra en våningstårta med olika smaker på varje tårta. Har man olika smaker går det i regel åt mer tårta eftersom många vill smaka på alla olika. Men det är ju precis som man vill hur man gör med det :)
Does it become a walk?
/Ida