Snart födelsedag! Tårthjälp efterlyses!
Hej :)
Snart fyller jag år, eller snart och snart - 18 januari.
Då hade jag tänkt be mamma göra en tårta, frågan är bara vad för någon. Jag tycker väldigt mycket om choklad. Har funderat på choklad och kokosmousse i tårtan. Tror inte den ska vara täckt… Lite mycket jobb *s*
Vad tycker ni? Vilka mousser passar bra ihop?
Sedan är jag lite "jobbig" så inget får innehålla gelatin ;)
/Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har gjort några tårtor med bara moussefyllningar men jag tycker nästan att det bli godare om man har en mousse och en annan fyllning, med annan "konsistens". Men det är kanske en smaksak. Om du "bara" ska göra chokladmousse så hade jag nog hellre gjort fluff = mycket mindre jobb (tycker jag iaf) :) Men om du ska göra mousse så behöver du något som stabiliserar (som gelatin) men du kan byta ut det mot agar agar, tror att det finns en artikel om det.
Jag är ingen fan av kokos men choklad och björnbär är väldigt gott ifall du vill ha fler fyllningsförslag.
Du kan ju ha Hallonfärskostmousse i ett lager och Riesenfluff i den andra.
eller: Hallon-vaniljkräm oc h lemoncurdgrädde
eller: Hallonmousse och Vit chokladmousse
eller Chokladbotten med Dumlefluff och Hallonmousse
eller: chokladbotten med After Eightkräm och Päronmousse
Hur gör man mousse på färskost? Tyckte det lät väldigt spännande..Har man gelatin i den också eller den är tillräckligt stadig ändå?

Haha, du fyller år samma dag som min lillasyster. Kul!
Äter du chokladbiten CoCo? eller Bounty? De är jättegoda att göra fluff på ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#3 Recept på hallonfärskostmousse. Om du inte gillar gelatin så byt till agar agar
Hallonfärskostmousse
**
200 g frysta hallon
½ dl vatten
½ dl socker
100 g färskost
ca 1 dl florsocker
4 gelatinblad
2 dl vispgrädde**
Koka upp hallon, vatten och Socker, passera genom en sil. Blanda i färskosten, florsockret och de mjuka gelatinbladen. Blanda till sist i den vispade grädden. Måste eventuellt stelna en stund i kylskåp innan den läggs i tårtan.
Räcker till ett lager i en normalstor tårta.
#2 Åh! Chokladbotten med dumlefluff och hallonmousse *mums*
Hallonmousse gjorde jag ju en gång, det blev jättebra.
#4 Fräckt! :) Javisst, jag tycker mycket om dem. Bra förslag! Tack ;)
Ni gör det svårt med så många goda förslag, haha ;P
Det får nog bli två tårtor *s* Jag kan göra mousse på agar agar, gelesocker Multi eller färskost ;)
Undrar om fluff på Bounty/CoCo och hallonmousse passar bra ihop? Vad tror ni…?
Mvh Felicia
Jag hittade ett recept i min bok. Funderar faktiskt på denna tårtan :)
Mvh Felicia

#7 Det där lät inte allt för otäckt ;)
Does it become a walk?
/Ida
#8 Precis ^^, Jag gillar ju mandelmassa och A8 så… :) Känns inte som lika mycket jobb som med en annan tårta med flera fyllningar också.
Mvh Felicia

Jag tycker det är svårt att få rena moussetårtor snygga. Men övning ger färdighet o smaken är ju ändå viktigast i slutänden.
Does it become a walk?
/Ida
#10 Precis ^^, Särskilt när det bara är familjen, då spelar inte utseendet någon större roll.
Har en fråga… Moussen blev liksom hård, inte "moussig" eller vad man ska säga. Det var mamma som gjorde den, hon sa att den blev konstig när hon hade i mintchokladen. Och när hon bredde på moussen på tårtan vad den i fin konsistens, men efter att den stelnat blev den jättehård - som tryffel typ *s* Vad kan detta bero på? Som sagt vad jag inte med och vet inte riktigt hur hon gjorde.
Mvh Felicia

Det låter som hon hade väldigt mycket choklad skulle jag säga. Men det är jättesvårt att svara på utan att veta hur hon gjorde och vad hon hade i.
Does it become a walk?
/Ida
#12 Okej ^^,
Hon hade det som stod i receptet, fast inte riktigt 3 dl grädde, något litet mindre bara. Annars gjorde hon som i receptet.
Får ta och testa den någongång igen :)
Mvh Felicia

Det kan ju ha berott på chokladen oxå. Va den mörk? Ju mörkare choklad man har ju mindre choklad kan man ha i typ. Just mörkare choklad ska man inte dra ner på mängden grädde heller ;)
Does it become a walk?
/Ida