Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 16351 ggr
Sigma
14

Födelsedagstårta för många, 30 personer

Om tre veckor fyller sambon 30.
Jag har en lite fånig idé om att göra en jättetårta där han ska få blåsa ut alla ljusen i sann amerikans maner.

Har ni förslag på recept?

Tack på förhand :-)

Sigma
0

Jag är verkligen nybörjare på det här med tårtor, brukar typ köpa färdiga bottnar, och lägga mest krut på dekorationerna. Om med krut menar jag att jag spritsar grädden, haha!

Men jag vill göra något fint och speciellt när han fyller 30.

Vet bara inte hur jag ska göra tårtan så stor. Vad ska jag baka den i, Långpanna? Kommer den inte gå sönder då när jag delar den?

Sedan har jag funderat på det här med fyllningar. Jag vill inte att det ska vara för sött, utan mer syrligt och fräscht. Det gör ingenting att den känns mäktig, det kanske bara är bra så att det räcker. Men gärna att det är lite annorlunda fyllning, i jämförelse med det klassiska banan, sylt och marsankräm.

Scoobi86
0

Du kan bara bottnarna i långpanna, lägg bakplåtspapper under bara, så blir de dessutom lättare att flytta.

Ska den dekoreras med bara grädde eller ska du täcka den med något?

Fyllningar…ja, det finns massor. Du kan göra fluff (när du smälter godis eller choklad i grädde, låter kallna och sedan vispar) eller mousser. Här kommer några kombinationsförslag: björnbärsmousse + vaniljkräm, jordgubb + limemousse, mörk chokladfluff + hallonmousse, vit chokladfluff + passionsfruktmousse, chokladfluff/mousse + bananmousse. Lycka till!

Sigma
0

#2: Har inte tänkt så långt om jag ska täcka den med något. Kan man inte täcka den med smaksatt grädde eller mousse? Vad kan jag mer ha för kul ovanpå?

Jag tänker att locket kanske blir rätt tungt så att tårta sackar i mitten. Kanske fyllningarna ska vara lite hårdare, men jag vill inte ha en torr tårta….

Fluffet, blir det som grädde i hårdheten eller har det stadga. Kan man spritsa det som grädde och det håller formen?