Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 16351 ggr
Sigma
14

Födelsedagstårta för många, 30 personer

Om tre veckor fyller sambon 30.
Jag har en lite fånig idé om att göra en jättetårta där han ska få blåsa ut alla ljusen i sann amerikans maner.

Har ni förslag på recept?

Tack på förhand :-)

Sigma
0

Jag är verkligen nybörjare på det här med tårtor, brukar typ köpa färdiga bottnar, och lägga mest krut på dekorationerna. Om med krut menar jag att jag spritsar grädden, haha!

Men jag vill göra något fint och speciellt när han fyller 30.

Vet bara inte hur jag ska göra tårtan så stor. Vad ska jag baka den i, Långpanna? Kommer den inte gå sönder då när jag delar den?

Sedan har jag funderat på det här med fyllningar. Jag vill inte att det ska vara för sött, utan mer syrligt och fräscht. Det gör ingenting att den känns mäktig, det kanske bara är bra så att det räcker. Men gärna att det är lite annorlunda fyllning, i jämförelse med det klassiska banan, sylt och marsankräm.

Scoobi86
0

Du kan bara bottnarna i långpanna, lägg bakplåtspapper under bara, så blir de dessutom lättare att flytta.

Ska den dekoreras med bara grädde eller ska du täcka den med något?

Fyllningar…ja, det finns massor. Du kan göra fluff (när du smälter godis eller choklad i grädde, låter kallna och sedan vispar) eller mousser. Här kommer några kombinationsförslag: björnbärsmousse + vaniljkräm, jordgubb + limemousse, mörk chokladfluff + hallonmousse, vit chokladfluff + passionsfruktmousse, chokladfluff/mousse + bananmousse. Lycka till!

Sigma
0

#2: Har inte tänkt så långt om jag ska täcka den med något. Kan man inte täcka den med smaksatt grädde eller mousse? Vad kan jag mer ha för kul ovanpå?

Jag tänker att locket kanske blir rätt tungt så att tårta sackar i mitten. Kanske fyllningarna ska vara lite hårdare, men jag vill inte ha en torr tårta….

Fluffet, blir det som grädde i hårdheten eller har det stadga. Kan man spritsa det som grädde och det håller formen?

Fyllningarna och kombinationen lät jättegoda, speciellt de med choklad.

Scoobi86
0

Du kan absolut täcka den med grädde eller mousse, men jag tror inte att den skulle sacka i mitten om du väljer att täcka den med något. Mina har aldrig gjort det iaf :) Fast de har iofs varit mindre…Om du gör mousser som innehåller gelatin så blir de ganska stabila, om du ökar mängden gelatin lite så blir de hårdare. Mitt fluff brukar bli hårdare än grädde, nästan som en kräm, men jag tror dte beror på hur mycket choklad/godis man i. Jag brukar ha ganska mycket choklad, så att man mer brer på fyllningen och då är den för hård att spritsa, men med mindre choklad/godis i så går det säkert att spritsa också.

Sigma
0

Hur ska jag planera tårtbakandet?

Jag vill inte både baka tårtbotten och slänga ihop tårtan dagen innan.

Kan man frysa tårtbotten och ta fram den dagen innan?

Blir inte översta lagret (toppskiktet)  fult om jag gör det dagen innan?

Blir inte tårtan saftigare om jag gör den dagen innan?

Scoobi86
0

Bottnarna kan du göra innan och frysa in ta fram dem i god tid bara. Du kan fylla den dagen innan så att den dels får "stå till" sig lite och dels kan bottnarna dra till sig lite fyllning så blir den lite saftigare. Jag brukar även spreja bottnarna med lite likör eller nåt också. Man kan ju ta vad som helst, sprejade en chokladtårta med Baylis och det blev gott! Varför skulle det översta bli fult om du gör det dagen innan?

Sigma
1

#6: Jag tänkte att dekorationerna kanske blir fula. T.ex att Marsipan (om jag använder det) börjar svettas, eller att grädden blir grynig och det spritsade flyter ut. Kanske det inte gör?

Scoobi86
0

Om du ska använda Marsipan ovanpå grädde eller mousse så fodra den först, dvs pensla den med flytande margarin eller smält smör innan du lägger på den så smälter den inte. Smöret ger ingen smak, det funkar bara som en fuktbarriär mellan mousser/grädden och marsipanen. Jag tror inte att grädden heller skulle påverkas av att göras dagen innan, den brukar klara ett par dagar i kylen.

Sigma
0

Nu har jag nog bestämt mig för fyllning: Limemousse och Kokosmousse, efter lite läsning här på forumet.

Det blir mellan ljusa bottnar.

Hur många gånger måste jag dubbla receptet för att få det att räcka till långpannan?  Hur mycket tjockare blir tårtan efter gräddning, räcker det att sätta smörpapper som stöd i kanterna för jäsningen i ugnen.
Finns det något bra recept som är redan färdigt, anpassat för långpanna, med tanke på gräddningstider osv.

Vad tror ni passar bäst att täcka tårtan med? Tycker det skulle vara lite kul med lite färg på tårtan (ej karamell-färgad grädde). Kanske något fluff som passar till fyllningarna, eller blir det för många olika smaker?

Scoobi86
0

Recept på botten har jag faktiskt ingen som "passar" i långpanna. Men jag hade nog googlat fram ett bra rulltårtsrecept och bakat en botten åt gången. Iofs får man baka i tre omgångar men det är nog lättare att göra så än att försöka sig på att dela en så stpr botten. Och så slipper du tänka på att stödja kanterna eftersrom pannans höjd räcker mer än väl. Lägg bakplåtspapper i botten och använd det att hjälpa till att lyfta bottnen så blir dte lättare. Om du dessutom låter den "sitta" kvar i pappret kan du stapla bottnarna på varandra när du fryser in dem.

Jag har bara täckt mina tårtor med MMF (smält marschmallows med florsocker i princip), en ganska elastisk och söt massa så jag har ganska dålig fantasi när dte kommer till annat :) Annars kanske du skulle kunna bara ta ett tunnt lager grädde och sen dekorera med någon frukt?

Oj,…det här blev långt :)

Solaika
0

Du kan göra botten och fylla den och sedan frysa in det så. Ta bara fram det i tid så det hinner tina.

Jag brukar göra långpannebotten på tre gånger följande recept:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Scoobi86
0

Bra recept, det sparar jag! :)

Sigma
0

Solaika: Tack för receptet och tipset om infrysningen av tårtan. Så kommer jag nog göra så är allt bara att ta fram dagen innan för dekorering. Det hinner nog safta till sig ordentligt då också.

Vad tror ni om något chokladigt fluff ovanpå, blir det för sött med kokos+ limemousse?

Ebba-A
0

#13 Limemousse skulle jag kunna tro är ganska syrligt, och kokosmousse vet jag har en frisk smak, inte särskilt söt. VIll du ha chokladfluff som spackel skulle nog vit choklad bli bra :)

Värd på Choklad iFokus

Sigma
0

Jag har nu bakat botten och fryst in med fyllning.

Efter att ha smakat på fyllningarna tror jag att det passar med vitchoklad ovanpå.

Vad är det för skillad på vitchokladfluff och vitchokladganache och vitchokladmousse?

Jag vill ha det som går att spritsa och som går att göra "fint". Tungan ute

Solaika
0

Fluff och ganache samma sak med olika namn. Mousse är krångligare att göra :P Vilket du väljer att göra för att spritsa har ingen roll. Men fluff skulle jag köra på. Mindre risk att misslyckas.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sigma
0

Fluff it is!

Tack allihop!