Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 5712 ggr
tingeling1974
0

Hur fort torkar sockerpasta/marsipan?

Funderar på att bjuda min praktikplats på tårta när jag slutar men funderar på hur tidigt jag kan lägga på SP/marsipan? Hur fort torkar den?

Solaika
0

Lock som är lagt på tårta torkar inte alls.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

tingeling1974
0

okej! så om jag lägger dem på plats så borde de gå att servera efter lunch dagen därpå eller?

Solaika
0

Oja!

Does it become a walk?

/Ida

tingeling1974
0

tack! skönt att slippa gå upp så tidigt för att fixa tårtor…Flört

Solaika
0

Hehe, ja precis. Det är fukten i grädden/smörkrämen som håller SPn smidig när den ligger på tårtan :)

Does it become a walk?

/Ida

tingeling1974
0

okeeejj! Hade jag ingen aning om… Ytterligare en erfarenhet rikare Skrattande

Solaika
0

Skrattande

Glöm inte att fodra locket om du inte använder Ballinas SP eller MMF bara. Då kan fukten tränga igenom för mycket och smälta massan.

Does it become a walk?

/Ida

saltflingan
0

När vi ändå pratar tårtlock, får jag komma med en fråga då? Jag gjorde mmf och den började vattna sig av att stå i kylen(när den var på tårtan). Är det för att jag förvarade tårtan i en sån här tårtförvarare i plast? Eller var det oljan som gjorde att sockret i mmfen smälte?

april4
0

Har för mig att man inte ska stänga in tårtan i nåt när den är i kylen, då kan reaktionen bli som du beskriver. Jag brukar ställa in tårtan som den är i kylen, fast då får man ju se till att det inte finns lök t ex där, som tårtan tar smak av.

Hjersman
0

Precis! Stänger man in tårtan i en box, är risken överhängande att den 'svettas', då kondens kan bildas inuti. Gör som April4, ställ in den som den är på ett fat eller liknande.

Solaika
0

Man kan stoppa dem i tårtkartonger oxå, det går bra. Men absolut inte i plastkupor :)

Does it become a walk?

/Ida

saltflingan
0

Jag misstänkte att det var så och tog bort kupan, men svettningen fortsatte. Men om man inte har något skydd alls tycker ni inte att ytterkanten blir äcklig då? Torr och att fyllningen smakar konstigt?

april4
0

# Nåt sånt har aldrig hänt mig i alla fall. Ingen fara att ha den i kylskåpet utan kupa.

Solaika
0

#12 Hur menar du?

Does it become a walk?

/Ida