Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 2590 ggr
Thea-Cazzy
1

Glutenfria kakor/tårtor SNÄLLA!!!

Min syster är kanske inte tål gluten! :(.  Vet ni om man bara kan byta ut vetemjöl mot t.ex majsmjöl elr något liknande när man bakar tårtor och kakor? Så att det ändå blir gott asså. Eller om ni har goda glutenfria recept så SNÄLLA skriv in det här ;). Att baka är något av det absolut bästa jag vet! Och nu när jag väl har upptäckt det vill jag inte sluta xD.

Emmma
0

De är bara att byta ut mjölet :) Min kusin är gluten så så gör hon.

Anne
0

och jag säger tvärtom, i de flesta recept kan man INTE byta rakt av, eftersom olika sorters mjöl har olika bakegenskaper. Men i en del går det förstås bra. Bäst är att hitta recept som är naturligt glutenfria, och t.ex. baserade på malda nötter, eller andra typer av mjöl. Tårtbottnar kan man t.ex. gärna göra med potatismjöl.

Åsa S
0

Ifall hon tål nötter kan du göra den här enkla och snabba tårtan som inte ens behöver gräddas.

Mixa 200g mandel + 100g torkade aprikoser i en matberedare, tillsätt 2-3 msk rom el annan sprit (alt. apelsinjuice), så den blir som en smulig deg.

Fodra en pajform med plastfilm och tryck ut degen i denna, strössla ca 0,5dl kokos på degplattan som man tryckt ut. Ställ formen kallt för att stelna och torka upp något.

Ta upp bottnen ur formen och lägg på ett fat. Ha på vispad grädde och bär.

Bart
0

I många recept går det att byta ut vetemjöl,mot glutenfri mix eller potaismjöl eller majzena.Jag brukar ta något mer av ersättningsmjölet än av vetemjöl.Till tårtbotten går det utmärkt med potatismjöl. En låttgjord glutenfri tårta är Pavlovatårta.Det är maräng som man fyller med grädde och bär t.ex.

Så här gör jag den: Sätt ugnen på 250grader.

Vispa 3 äggvitor,2dl Socker och 1krm ättiksprit till mycket fast skum(man ska kunna vända bunken upp och ner)

Lägg smeten på bakpappersklädd plåt,dra upp den så det bildas som en låg skål.Ställ in i varm ugn och stäng omedelbart av värmen.Låt stå tills ugnen är kall! Klart! Bara att fylla den med vispad grädde  eller ev. glass och bär eller frukt.

Thea-Cazzy
0

#4 Det har jag aldrig hört förr! Det måste jag testa! :P Haha, tänk om man vänder upp och ner på bunken och man inte har vispat tillräckligt XD Då hade inte mamma blivit glad….. XD

Feliciaa
0

Min lillasyster är glutenallergiker så vi brukar använda Jyttemjöl.