Rädda marängsmet?
Det finns väl inget sätt att rädda en marängsmet som det kommit lite gula i?
Jag har redan vispat som ett tok och den tjocknar inte.
Men tänker inte göra ny smet. Då får det bli en misslyckad kaka. Rödvinbärskaka med marängtäcke.
När det kommer äggula i marängsmeten kan det vara svårt att få den att tjockna eftersom fett från äggulan stör bildandet av stabila skum. Det finns dock några tips som kan hjälpa:
Försök att avlägsna äggulan: Om du märker att det har kommit äggula i smeten, försök att avlägsna så mycket som möjligt med en sked eller pappershandduk innan du börjar vispa.
Tillsätt en syra: Att tillsätta en syra som vinäger eller citronsaft kan hjälpa till att stabilisera äggvitan och underlätta bildandet av skum. Använd ungefär 1/4 tesked per 3 äggvitor.
Använd en ren skål och visp: Om du inte redan gjort det, se till att skålen och vispen är helt rena och fria från fett.
Om dessa metoder inte fungerar och du inte vill göra en ny smet, kan du överväga att använda smeten som den är och se det som en experimentell kaka. Det kan fortfarande smaka gott även om marängen inte blir perfekt.
Källa: The Kitchn
Tyvärr tror jag det är helt kört eftersom du redan har vispat in äggulan. Skulle tro att smaken finns där, men marängtäcket kommer att bli rätt tunt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag är ju liksom helt hopplös.!
Jag vet ju hur lätt åtminstone jag har att tabba mig när jag ska dela på gula och vita. Och jag tänkte innan att jag borde knäcka äggen ett och ett i en mugg el liknande och inte direkt i bunkarna jag ska ha smeten i. Och ändå gör jag inte som jag tänkte innan nej jag gör det jag tror ska gå fortast. Och det gick bra med 4 av 5 ägg också men sen på det 5e så smög sig lite gula ner i vitan.
Och det var helt kört att få bort varenda droppe.
Så nu står hela eländet i ugnen.😫
#2: Det är lätt att vara efterklok, och vi har nog alla gjort samma tabbe där vi tänkt "jag fixar det nog, onödigt att smutsa ner en extra kopp". Men det är av misstagen vi lär oss, så nästa gång är vi förhoppningsvis lite klokare. 😊
Hoppas kakan smakar bra ändå.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ni får ursäkta en amatör i ämnet, men om äggula tillsätts till en marängsmet, kan man då säga att vi närmar oss "spettekaka"….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Spettekaka vet jag inget om. Tycker min smet ser ut som en pannkakssmet. Men det doftar gott i köket nu iallafall😍
Blir säkert bra, om än litet annorlunda…👍
Spettekaka
#4: Spettekaka görs på hela ägg, så kanske man kan jämföra det med marängsmet med äggula. 😊
#7: Ja, mina tankar gick i den riktningen…..
Kan inte tänka mig att det blir misslyckat…🙂