Rulltårtans dag den 9 augusti
Idag är det rulltårtans dag.
Tycker ni om rulltårta? Jag tycker det är alldeles för sött, så jag bakar det nästan aldrig. Däremot händer det att jag bakar en rulltårtebotten för att använda till andra bakverk. Den är perfekt till små minitårtor/bakelser till exempel.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-08-09 04:46 av Carmarino
Jag tycker rulltårta är väldigt gott. "För sött" finns i princip inte för mig, haha. Har aldrig testat att baka det själv men min mamma har bakat några fantastiskt goda, sen tycker jag dom man kan köpa färdiga är rätt goda också. Har dock inte ätit någon rulltårta sen jag fick diabetes.
//Jessie
Älskar rulltårta! Får väl ta det lugnt med rulltårta i framtiden också p g av diabetes men någon bit då och då kommer jag att ta om jag blir bjuden.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
I går la ka upp denna tråd med recept på rulltårta med smörkräm.
Smörkrämen kan ersättas med grädde och frysas in och serveras halvtinad.
Tyskland har inte så mycket Socker i sina bakverk eller bröd.
Brukar göra en tårta baserat på rulltårta dessutom.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Du glömde nog att lägga in länken till receptet. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag äter sällan rulltårta, tycker också att de är för söta. Men ibland är det gott med en drömrulltårta eller en rulltårtsbakelse
#5: Ja, drömrulltårta tycker jag är godare än vanlig rulltårta, fast som bakelse blir den ganska god. Särskilt om man serverar den med t.ex. grädde uppblandad med färskost så det blir lite syrligare i kontrast till den söta rulltårtan.
#4: Här kommer den:
https://tyskland.ifokus.se/discussion/1508947/gut-und-gunstig-:-konditorivaror
Visserligen ett recept på tyska men iallafall.
#7: Av ingredienserna att döma verkar det vara anpassat för konditoribruk. Mina tyskakunskaper är rätt ringrostiga men såvitt jag kan se blir det 18 rulltårtor av receptet, och varje rulltårta ska sedan delas i 8 bitar (= 144 bitar). Fast det är ju praktiskt om man ska ha ett stort kalas. 👍😊
Ingredienslista:
700 gram äggula (35 stycken)
500 gram socker
1 kilo äggvita
300 gram socker
800 gram vetemjöl med låg glutenhalt
1 kilo mjukt smör
500 gram hela ägg (pastöriserade)
500 gram fint socker
120 gram citronsaft (4 stycken)
20 gram citronskal (4 stycken)
50 gram florsocker
- Redigerat 2021-08-09 14:36 av Carmarino
#8: Många blir det - tyskar är stora i maten. Tack för översättningen! 🤗
Nu har jag gjort ett försök att översätta hela receptet. Så här tolkar jag det. (Misstänker att man kan halvera det om man skulle vilja.)
Citronrulltårta
Produktionstid för 48 stycken ca 60 minuter.
Ingredienser:
700 gram äggula (35 stycken)
500 gram socker
1 kilo äggvita
300 gram socker
800 gram vetemjöl med låg glutenhalt
1 kilo mjukt smör
500 gram hela ägg (pastöriserade)
500 gram fint socker
120 gram citronsaft (4 stycken)
20 gram citronskal (4 stycken)
50 gram florsocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 250°C.
Steg 1
Tårtbottnar: (ger 3 bottnar på 60 x 40 cm) Vispa äggulor och Socker till skum.
Steg 2
Vispa äggvitor och Socker.
Steg 3
Vänd försiktigt ner den vispade äggvitemassan i äggulemassan.
Steg 4
Vänd ner siktat vetemjöl.
Steg 5
Bred ut massan med en vinkelpalett eller slickepott på tre 60 x 40 cm plåtar täckta med bakplåtspapper.
Steg 6
Baka direkt i ca 250°C ugnstemperatur.
Steg 7
Fransk citronsmörkräm:
Rör smöret tills det är krämigt.
Steg 8
Vispa pastöriserade hela ägg med sockret varmt och kallt = vispa först över vattenbad (ca 40 °C) för att stabilisera massan och vispa sedan över kallt vatten (ca 25 °C).
Steg 9
Rör sedan ner det krämiga smöret i den vispade äggmassan.
Steg 10
Rör ner den pressade citronsaften och rivet citronskal i den färdiga smörkrämen.
Steg 11
Citronrullar:
Dela de tre rulltårtebottnarna i 6 bitar 40 x 30 cm stora.
Steg 12
Vänd upp bottnarna på smörpapper och dra av bakplåtspapperet.
Steg 13
Bred på citronsmörkrämen på bottnarna och rulla ihop till 40 cm långa rulltårtor. Använd smörpappret för att rulla till fasta rullar. Se till att kanten ligger underst. Låt svalna väl (ca 5 timmar).
Steg 14
Skär sedan i 5 cm breda bitar och sikta över tunt med florsocker.
- Redigerat 2021-08-09 15:28 av Carmarino
#11: Såvitt jag minns är drömrulltårtan glutenfri. Den görs på enbart potatismjöl. Tror den går att göra sockerfri också.
Om jag skall äta rulltårta så skall det vara sylt i den, ingen smörkräm och ingen mjukost.
#13: Du kan ju alltid testa att göra en sockerfri drömrulltårta med mosade bär som fyllning, eventuellt med lite sötningsmedel i. Det bör ju påverka blodsockret minimalt.
#14. I detta fallet är det inte sockret som är boven utan för mig är smör-kräm och färskost oätligt.
#15: Då får du göra en traditionell rulltårta och använda lättsockrad sylt. 👍
Det är rulltårtans dag idag.
Ja, , jag baka en rulltårta 8/8 -
😊🌻😍
HH 🙂
Längesedan jag åt rulltårta och nu blev jag sugen. Får köpa en och ha i frysen, så kan jag ta en bit när jag blir sugen.
Just nu kanske den kan hjälpa mig att få upp det låga sockret.
#19: 👍😊
#20: Skiva upp den och lägg bakplåtspapper eller plastfolie mellan skivorna, så kan du ta fram några i taget. Tror det kan bli lite väl sött att äta en hel rulltårta på en gång. 😁
Det är rulltårtans dag idag.
Så gott men har ingen hemma och orkar inte gå ut och köpa.
Älskar rulltårta. Blir till att köpa en idag. Men gissar på att varken livsmedelsbutikerna eller bagerierna har någon extrapris på dom idag. Bakar inte själv rulltårta. För mycket pyssel med bakningen!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#25: Har inte heller någon hemma, så det blir ingen rulltårta för mig idag.
#26: Annars anses rulltårta vara bland det enklaste man kan baka. Fast jag håller med dig. De få gångerna jag har försökt har jag aldrig fått den så där perfekt rund och utan sprickor som den ser ut på alla bilder. 😊