Ostens dag den 27 maj
Idag är det ostens dag. Tycker ni om ost? Brukar ni använda ost när ni bakar? Jag äter en ostmacka nästan varje dag, ibland med tomat på, ibland med gurka och/eller krasse.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-05-27 06:51 av Carmarino
Äter nog inte så mycket ost men ibland kan det vara gott. På bröd tycker jag det är ganska så intetsägande men på gratänger och pasta är det ett måste.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är en stornjutare av dessertost- ju pösigare desto bättre.
Och gärna lite övermogen och ett gott vin till.
Vanlig hushållsost är oxå fin - en god lagrad prästost, herrgård- eller greveost är topppen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Jag kan äta ost både med och utan bröd. Ibland när jag blir sugen på något att tugga på skär jag några skivor ost, rullar ihop dem och äter dem som snacks. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Eftersom jag inte gillar starka, lagrade ostar, eller mögelost (som jag inte riktigt tål), så håller jag mig till milda ostar. Dock tycker jag att Jarlsberg-ost är gott. Och en krämig Brie tackar jag inte heller nej till. 😋 Däremot hoppar jag över vinet. Det blir jag bara sömnig av, plus att jag inte tycker det är särskilt gott. 😊
#4: Då kan jag kontra med en annan god och mild ost i detta fall en kittost som kommer från Norge, Hertig som Svensk men Ridderost som norsk.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5: Den har jag aldrig hört talas om.