Skåprensning bland kryddorna
Har ett kryddskåp som var proppfullt, så igår bestämde jag mig för att rensa bort kryddor som blivit gamla och som jag inte använder. Det blev de här fem burkarna, som har bäst-före-datum mellan 2011 och 2016.
Tömde innehållet i burkarna i matavfallspåsen. Någon timme senare märkte jag att det luktade väldigt "kryddigt" i köket. Det luktar mest peppar så jag misstänker att det är grönpepparn och kryddpepparn som luktar. Så tydligen är det kraft kvar i kryddorna fortfarande. Använder dock inte alla av dem och av vissa kryddor har jag nyare förpackningar. Därför rensade jag bort dem för att få plats.
Det finns ett antal kryddburkar kvar i kryddskåpet, där bäst-före-datum har passerats (tror det gäller de flesta faktiskt), men eftersom jag är rätt känslig för kryddor så smakar de tillräckligt mycket fortfarande för att de ska fungera för mig. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Man behöver inte bry sig om Bäst före när det gäller torkat såvida det inte utsatts för fukt.
Jag har egenplockad svamp som är flera år gammal. Är hur fin som helst.
#1: Nej, de brukar hålla långt efter det, även om de kan tappa en del i smak. Eftersom jag inte tål de flesta kryddor så använder jag dem inte, och då är det onödigt att ha dem stående "bara-för-att". 😊
Av de kryddor jag tål, men inte använder så ofta, har jag numera mest hela (torkade) sådana, som jag mal själv. Då håller de ännu längre. En fördel är att de inte blir fullt lika kraftiga i smaken när de har stått några år. 😉
Har både svart och vit peppar som jag nog också haft 5-6 år eller mer, och de funkar fortfarande.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det är helt sant att kryddor generellt sett är säkra att använda även efter att bäst-före-datumet har passerat. Kryddor innehåller naturliga konserveringsmedel och har ofta lång hållbarhet, även om smaken och doften kan minska något över tiden.
Matbloggar: SwedEats
#3: Vill påminna om sajtregeln:
Det är inte tillåtet att:
Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
Godkänner det dock den här gången, men fråga först nästa gång.
- Redigerat 2023-07-26 17:02 av Carmarino