Hur många gör det jag gör nu?
Idag är det ju trettondagen, vilken vi aldrig riktigt fäst så stor vikt vid förrän min kompis från Schweiz berättade vad hans familj brukar göra. De bakar något de kallar dreiköningskuchen eller trettondagskaka då som den heter på svenska. Jag har i huvudsak arbetat efter Betty Bossi och tastelines recept. Nu ska den bara gräddas!

- Redigerat 2022-01-06 14:18 av [--------------------------]
Det låter intressant. Har aldrig hört talas om den kakan. Du får berätta hur den blev sedan. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Tror det är vanligare i Frankrike med omnejd. Mitt huvudrecept är schweiziskt, fast jag hade inga russin.
https://www.bettybossi.ch/de/Rezept/ShowRezept/BB_WEGE071101_0064B-80-de
-Det Schweiziska receptet, om man är bra på tyska.
Sedan har jag även använt lite av tastelines recept, för att få ordning på måtten, för dem har jag inte kunnat översätta.
https://www.tasteline.com/recept/trettondagskaka/
Hur som, det blev riktigt bra, men kakan blev ju gigantisk! :P
- Redigerat 2022-01-07 02:41 av Carmarino
#2: Har du inget foto på den färdiga kakan? 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: Den blev inte som jag ville ha den, men den duger :) 
#4: Var det första försöket? Klart godkänt i så fall. 👍
#5: Ja, oskuldskakan så att säga. Har ju bakat bröd och sånt innan men det var länge sedan :3
Ser jättegod ut!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7: Kan avslöja en sak: Det var jättegott ut också :D
Man kan ju krydda upp degen lite om man vill ha mer bullstuk på den, då kan man ju ha russin eller romrussin till och med, man kan ha muskot, eller så Kardemumma om man vill, jag hade inte krossad mandel i degen men det går an det med annars.
Kika annars på recepten om ni vill testa att göra en själva.
Såg också att jag särskrivit "huvudrecept" här uppe, det var ju förargligt, så jag lägger till en rättelse här eftersom man inte kan redigera inläggen såhär sent efteråt :)
#9: Har ändrat det åt dig. 😊
#10: Bra, är lite pinsamt med särskrivningar.