Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: recepttips
Läst 191 ggr
Lona
0

Maränger, eller annat med äggvitor?

Jag har en hel del frusna äggvitor som jag borde göra något med.
Maränger är ju en klassiker, har ni tips på något annat?

Annars blir det väldigt mycket maränger men jag tänkte att man kan smaksätta dem lite olika? Med vad?
Går de förresten att förvara på något sätt eller "måste" vi sätta i oss allihop på en gång?😀😋

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nephi
1

Är det någon födelsedag eller annan sammankomst, så finns det typ rice crispies tårta man kan göra och fylla med något gott ☺️
Den brukar göras här hemma för den är hyfsat enkel även om den tar lite tid samt att den är glutenfri 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Caeli
1

Maränger ska förvaras torrt i en burk med lock.

Du kan göra marängsviss av dem. Ett annat alternativ är att baka macarons av äggvitorna.

Sindri
1

Jag bakar gluten och jästfria småfralllor med äggvitor. Supergoda.
Är du intresserad kan jag skriva av receptet.

Carmarino
1

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

En fluffig kaka som jag tycker blev bättre än en sockerkaka men som använder mindre socker. Har du 4 äggvitor över så gör den här!
Sindri
1

Och just det, min mormor brukade gör något hon kallade för krabbkanapéer.
Det var formbröd med krabbött och lite annat (kanske majonnäs? dill?), toppat med vispad äggvita och gratinerad i ugn.

Annars blir det mest sött som Glace au four och Pavlova, men man kan göra riktigt stora när man har gäster, då går det åt 6-8 st.

https://www.koket.se/vad-du-kan-gora-med-overbliven-aggvita-forutom-maranger

Får du ofta äggvitor över? Misströsta inte! Det finns massor med godsaker att baka som budapestrulle, macarons och biskvier.
Dagnykatt
1

#4: silviakaka med brynt smör är den godaste kakan. Ibland sätter jag med äppelbitar också, vet inte om det hör till i receptet eller om jag bara råkat ha ett sådant recept. Men gott är det i alla fall!

Lona
0

Åh, vad sugen jag blev nu! 😋
Tack för era tips, kom gärna med recept också!
Är det någon som vet hur man räknar om dl äggvita till hur många ägg de motsvarar? Jag har liksom tappat räkningen…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nephi
1

#7: dem äggvita man kan köpa på flaska tror jag är 3 ägg per dl 😊

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Carmarino
0

#6: Silverkaka och silviakaka är inte riktigt samma sak. Det är hela ägg i den. Såvitt jag minns är det en "blond" variant av kärleksmums, alltså utan kakao. Men silviakakan är jättegod den också. 😋

https://www.ica.se/recept/silviakaka-724250/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Hembakad silviakaka är en favorit på fikat. För vem kan motstå en så fluffig kaka med vaniljdoftande glasyr och kokosflingor? De här ljuvliga små rutorna kommer gå åt på nolltid, så det är lika bra att baka för många. Silviakaka är den perfekta långpannekakan!
  • Redigerat 2021-10-29 17:00 av Carmarino
Carmarino
0

#8: Det stämmer bra det. 🙂

Här är lite fler tips på vad man kan göra med äggvita.

https://www.koket.se/vad-du-kan-gora-med-overbliven-aggvita-forutom-maranger

Får du ofta äggvitor över? Misströsta inte! Det finns massor med godsaker att baka som budapestrulle, macarons och biskvier.