Recept Jordgubbsmuffins (Apelsinkaka)
Idag bakade jag jordgubbsmuffins. Utgick från det här receptet på apelsinkaka, men ändrade som vanligt. Det är egentligen gjort för en stor 2,5 liters form (se bild 2), men jag ville hellre göra muffins.
ca 18 stycken muffins
Ingredienser
150 g smör (jag använde Carlshamns kallpressade mjölkfria margarin)
4 ägg
4 dl Socker (jag minskade till 2 dl)
4 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
juice + rivet skal av 2 apelsiner (jag ersatte det med jordgubbssaft och jordgubbssylt)
totalt 2 dl vatten/vätska
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Skrubba apelsinerna under varmt vatten och torka dem. (Detta uteslöt jag.)
Smörj och bröa formen (ca 2,5 liter).
Vispa ägg, Socker och vaniljsocker poröst.
Finriv skalet från apelsinen och pressa ur juicen. (Detta uteslöt jag.)
Blanda mjöl, bakpulver och apelsinskal. Vänd ner blandningen i äggsmeten.
Mät upp apelsinjuicen i ett decilitermått och fyll på med vatten till totalt 2 dl. (Jag använde saften som runnit av jordgubbarna när jag gjorde jordgubbssylt för ett tag sedan.)
Tillsätt smält smör och apelsinvattnet. (Jag tillsatte även ca en deciliter jordgubbssylt.) Rör om tills smeten är jämn och slät. Häll upp i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen 40–50 minuter.
Denna kan även göras som chokladkaka. Byt då ut ca 1 dl av mjölet mot kakao och smaksätt gärna med 1–2 msk riven choklad.
Det blir också gott att ersätta en del av mjölet (knappt 1 dl) med en påse Ekströms marsan snabb vaniljpulver.
Uteslut då apelsinen (om man inte vill ha apelsin–/vaniljsmak på kakan).
Prova även att byta ut apelsinen mot 1 citron.
Tips:
Vill man hellre göra muffins av smeten så blir det ca 18 stora muffins. Grädda då mitt i ugnen i 15-18 minuter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-08-01 14:58 av Carmarino
Muffinsen blev rätt ljusa och sylten blev lite ojämt fördelad i smeten. De smakade inte särskilt mycket jordgubb, men kanske det berodde på att det knappt var någon sylt i just den jag provsmakade.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ser så gott ut!😋
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tack Tarotstollan. 😊