Knäckebrödets dag den 19 februari
Har bakat för några år sedan och det blev väldigt gott. Problemet var att det tog slut på två dagar. 😃 Nu blir det bara fröknäcke ibland. Äter annars inte mycket knäckebröd.
Det är knäckebrödets dag idag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Gott med knäckebröd, har du nåt bra recept åt mig? Tack !😀
HH 🙂
#3 Ingen aning om vilket recept jag hade, det var många år sedan. Minns bara att jag eftertorkade dom så dom blev riktigt spröda. Och det var rätt mycket jobb och så tog dom slut på någon dag. 🙂
Idag är det knäckebrödets dag.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Japp varje dag. Leksands ekoknäcke i rund storpack 2:a sortering. Vi äter det nästan som godis.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Knäckebröd är något jag aldrig har fastnat för. Kan äta det om jag blir bjuden, men köper aldrig hem det själv.
Jag äter det lite då och då men inte varje vecka. Mest har jag det till mat, då jag vill ha något lite hårt att knapra på till.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Själv äter jag det nästan aldrig. Kommer inte ens ihåg när jag åt det senast.
Brukar köpa en förpackning då och då, men återfinner dem ständigt efter någon månad utan att ha ätit mer än någon enstaka skiva. 😏
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#14: Misstänker att om jag hade köpt en förpackning hade jag återfunnit den längst in i mitt "bottenlösa" skafferi (åtminstone känns det som det är bottenlöst) efter några år. 😁
Mitt skafferi är väldigt djupt, och det är svårt att hitta något av det som ligger längst in. Sedan "stambytet" (ja, det här är deras version av stambyte) har det dessutom gått ett rör rakt igenom skafferierna på alla tre våningarna, så det har varit en öppning på 1-2 cm runt röret.
För något/några år sedan gjordes en renovering i våningen över, vilket hade till följd att det rasade ner betongbitar och -damm i mitt skafferi, så allting i det täcktes av ett lager damm. Kontaktade hyresvärden och sa att jag INTE tänkte städa det själv, så de fick skicka hit någon för att städa, vilket de också gjorde.
När hon hade tömt och rengjort allting, och jag sedan skulle ställa tillbaka sakerna igen, så hittade en påse med hela kanelstänger som jag hade letat efter många gånger utan att hitta den. Så inget ont som inte har något gott med sig. 😄
Sedan dess har de tack och lov täppt till hålen så att det inte trillar ner något längre.
- Redigerat 2025-02-19 13:30 av Carmarino
Här är det några som äter knäckebröd varje dag. Mina tänder kräver något hårt att tugga på minst 2 ggr varje dag. Dessutom finns det så mycket gott knäckebröd att välja mellan
Jag äter knäckebröd då och då, inte varje dag.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Minns inte när jag åt knäckebröd senast, men det är väldigt länge sedan. Tror det var någon gång förra seklet. 😊
#19 Varför?
#20: För att jag inte tycker det är särskilt gott.
#21 Tänk så olika vi är.
Jag är uppvuxen med hård smörgås oftast bara med smör på. Jag tycker att den mesta maten smakar bättre med en liten hård smörgås till.
Mjuk smörgås fick vi bara till varm choklad på vintern och då gärna med ost på
- Redigerat 2026-02-23 17:07 av Torparmor
#22: Ja, jag hör nog till det fåtal i Sverige som inte tycker om knäckebröd. De flesta här äter det ju ofta.
Vi fick knäckebröd i matbespisningen i skolan, men jag åt det inte då heller. Möjligen en sort med vallmofrön på, som var lite mjukare än vanligt knäckebröd, men oftast hoppade jag över det. Visst kan jag äta det om jag blir bjuden, men jag avstår gärna. Föredrar fullkornsbröd med ost. 😊