Lätt efterrätt vid födelsedagmiddag
Om några dagar fyller jag 26 o tänkte bjuda hem lite vänner o käka lite tacos och fajitas. Ha lite bål, chips och godis mm. Istället för tårta tänkte jag baka snickerspaj för de går fort o är lätt och gott men nu kommer en kompis som är väldigt allergisk emot jordnötter så jag måste komma på något annat. Vi blir ca 8 personer och det skall gå att förbereda dagen innan helst. Förslag vad jag skall bjuda på? Utan nötter då!
Rårörda blåbär med vit chokladmousse, rekommenderas varmt, enormt gott, sött men ändå fräscht så skulle kunna passa bra efter en dylik middag.
===================================================================================================================================================================================================================================================================================================
jag tänker ju att tacos kan bli ganska mäktigt
då kanske en lätt efterrätt kan vara gott
mandelskorpor, lite blandade bär och en zabaione :)
bavaroise är också gott men det är mycket grädde i
och paj går ju alltid hem :)
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
Jag är inte så förtjust i krämer, puddingar och mousse och sånt. Vill gärna ha något mer "tuggbart" :P
då låter ju paj som en ganska bra idé
har massa olika recept :)
Paj älskar jag. Kom gärna med förslag på goda pajer!
jag vet ju inte hur det är med mandel, men om hon inte kan äta det går det säkert bra att göra utan mandel, skriver bara lite kort hur man ska göra :)
Äpplepaj med tosca och calvados
**
Deg**
3 dl mjöl
1 tsk kanel
100 gr smör
2 msk kallt vatten
blanda mjöl kanel och smör det en fin deg ha sedan i vattnet. tryck ut degen i en pajform och nagga den och in i ugnen 200 grader förgrädda 10 minuter
Fyllning
5 äpplen
2 msk smör
2 msk råsocker
1 tsk kardemuma
1 msk citron
2-3 msk calvados
skär äpplena i ganska stora bitar, stek dem med lite smör på med Socker kardemumma och citron, sist calvados inget måste jag hade inte det och det blev jättegott :)
Tosca
150 g smör
1 ¾ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 msk mjöl
1 dl grädde
150 g mandelspån
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt Socker, vaniljsocker, salt och vetemjöl. Rör därefter ner grädde och mandelspån. Ge blandningen ett uppkok. Ställ åt sidan.
sen har jag recept på vanlig äpplepaj/bärpaj, citron och marängpaj och nån paj med päron
och jag kan även rekommendera att göra hemmagjord vaniljsås till :)
Funderar på en key lime pie ( har dock inget bra recept o finns ju typ 100 olika på internt ) o en "vanlig" smulpaj med blåbär bara för de är så himla gott. Till de serverar jag glass, vaniljsås o grädde så man får ta det man vill. Tror ni det blir bra eller känns de för "tråkigt". De kan jag fixa kvällen innan vilket underlättar.
Gå in här: http://elle.se/mingelmat/
Har boken där recepten kommer ifrån och längst ner finns det några recept på minipajer. Till nyårsafton gjorde jag Key lime pie och paj med hallon & passionsfrukt(båda finns i länken) så jag rekommenderar dessa starkt eftersom de flesta gillar det. Eftersom en av mina gäster var mjölkallergiker ersatte jag mjölken med sojamjölk vilket funkar för den som inte är sojaallergiker, annars får man ta mandelmjölk istället om ingen är allergisk mot det. Smöret ersatte jag med mjölkfri. Så det går att modifera en hel del recept. Själv hade jag tre olika desserter som gästerna kunde välja på; den tredje var en otrolig god bärmousse men eftersom du ville ha något matigare så uteslöt jag det i det här inlägget :)
Panacotta brukar ofta bli en hit, iallafall här. 🙂
Oj förlåt! Missade att du ville ha något tuggbart. Panacotta brukar annars funka fint med något crispigt i botten och lite som topping. Men kanske ändå blir för "otuggigt" :p
Smulpaj må kännas lite tråkigt, men det är ju så otroligt gott, så det blir nog fint! Själv brukar jag tycka den är godast nybakad, så ett tips kanske kan vara att fixa degen och allt sånt innan och grädda lagom till efterrätten? 
Har bestämt mig nu. Blir en key lime pie och en knäckäppelpaj. En som är lite syrlig o en som är sötare :). Tack för alla förslag.
#12 Knäckäppelpaj lät spännande! Key lime pie verkar också intressant, har bara hört så mycket om den, men aldrig smakat själv. Det blir nog bra 🙂
Du får ha en fin födelsedag också, grattis i förskott! 😃