Söker recept på körsbärspralin!
Hej allihopa.
Letar efter recept på körsbärspraliner som jag skulle vilja göra till pappa till jul. Sökte på nätet men inte hittat något.
Är det någon som har ett bra recept som vill dela med sej av det. Skulle bli jätte glad i så fall.
Vet inte om man kan köpa någon rom och koka upp med råsocker/socker och lite honung, om du menar körsbärspralinerna som man hittar i Alladin-asken? :) sen finns det frysta körsbär på Willys, borde funka ifall du låter dem tina på en bit papper så att vätskan försvinner. Hör gärna av dig om hur det har gått! / Amanda
/ Amanda
Jag har inlagda körsbär i frysen som ligger i konjak som jag funderar på att använda. Är lite hur jag ska smak sätta tryffeln som jag funderar på.. Men funderar på om man ska göra en vanlig chokladtryffel och sedan smaksätta med körsbärsvin.. Eller om man ska smaksätta med någon körsbärssprit om det finns. Får väll prova mej fram när jag får hem chokladen. :)
Det kan nog bli supergott! Variationerna är ju oändliga! På systembolaget är dom så himla trevliga också, så du kan säkert berätta för dom vad du tänker baka så har dom nog bra tips på vad som passar till dina praliner :)
/ Amanda
Får prata med dom i morgon om det. Ska ändå dit och beställa hallon likör till hallon pralinerna. :)
Äntligen hittade jag den här tråden. Efter att ha letat ett tag. ^^
Pralinerna blev super bra. Pappa älskade dom. Kom på någon dag innan jag skulle göra fyllningen till pralinerna att jag hade egen inlagda cocktailbär i frysen. Med konjaken dom dom las in i kvar i bunkarna så använde mej av den och det blev jätte bra.
Lägger in recept i fall du vill testa.
**Röda cocktailbär
**
1 liter körsbär
2 dl vatten
5 dl socker
1 dl konjak
röd karamellfärg
1 krm natriumbensoat
Gör så här:
Skölj bären noggrant. Koka Socker och vatten till en lag och låt lagen kallna. Medan lagen kallnar kärna ur bären och lägg dom i bunkar. När lagen har kallnat tillsätter du konjak, karamellfärg och natriumbensoat. Häll sedan lagen i bunkarna med körsbären i. Förvara sedan cocktailbär svalt eller i frysen.
Körsbärspraliner
250 g mörk choklad
2,5 dl vispgrädde
körsbärssprit efter egen smak
inlagda körsbär efter egen smak.
Gör så här
Smält chokladen över ett vatten bad och smaksätt med körsbärssprit. Värm upp gärden och blanda ner den i chokladen i omgångar. All grädde ska i chokladen fast den blir väldigt lös. Den blir fastare när chokladen har svalnat. Låt svalna i rumstemperatur. Gör pralinen skalen och lägg i cocktailbär i skalen och spritsa i fyllningen. Spara ca en millimeter till kanten på pralin skalen så att man kan lägga på choklad och få en botten så att inte fyllningen trillar ut. Förvara i ca 17 grader.
Kul att de blev uppskattade! Och kul att du hittade tillbaka och skrev hur det gick :) jag ÄLSKAR körsbärspraliner! Ska testa att göra dessa själv :)
/ Amanda
Jag brukar använda körsbär inlagda i rom. Sedan gör jag en vanlig chokladtryffel. Lägger ett körsbär i mitten och formar en liten boll av tryffeln runt omkring. Låter stelna något och doppar i choklad. Enkelt och gott.