Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: kakor
Läst 9413 ggr
[Aquelegia]
1

Petite choux- vad gick fel?

Har äntligen gett mig på konststycket att grädda eclairs igår.

Degen såg toppen ut TILLS dess jag tillsatte de sista 2 äggen. Suck vad rinnigt det blev. Hade i mer mjöl och satte tillbaka på plattan och rörde tills det blev tjockt igen. Det gick med andra ord att rädda MEn den blev inte alls så frasigt som den ska och dessutom vill jag ju såklart veta vad som kan ha gått snett i början.

Mjöl/smör/mjölk degen i början blev super men det var när de sista äggen tillsattes som allt blev pannkaka.

Kan det bero på stora ägg? Jag hade normalstora!

Annars kan jag meddela att de blev för goda alltså ojoj!
De reste sig även jättefina i ugnen men något gick ju snett i början för man ska absolut inte behöva veva degen på plattan igen.

Vi gjorde med fyllningarna: Mocka/mörk choklad, hallon/vit choklad och vaniljkräm/ljus choklad. Herremin vad de slank ner😞

[Aquelegia]
7

Kan meddela att felet jag gjorde var att inte torka ut degen i några minuter så jag rörde helt sonika ihop allt och rörde ner äggen.

Har gjort både eclairer och petit chouxer ett antal ggr nu och är frälst. Äntligen kan jag äta min barndoms favoritbakelse så som den SKA smaka!

Tessen
0

Kul att du hittade vad som var felet och hur du skulle göra för att få det att bli bra :)

Lägg gärna upp ett recept så att andra också kan njuta av dom  ifall dom blir så goda! :) Själv har jag varken gjort eller ätit Petit Choux! Det vore kul att testa något nytt.

/T

[Aquelegia]
0

#2 Skall göra efter ett annat recept. Detta recept blir SÅ olika varje gång att jag återgår till mitt gamla som en väninna har i sin ägo. Krämen blev inte alls bra hua. Hade inte allt hemma: Notis till mig själv "gör INTE saker du inte har allt hemma till" då får man modifiera lite och det blir INTE som det ska *suck* att jag aldrig lär mig!

Annars så är det barnsligt lätt. Bara man kan knepen…och har rätt ingredienser😃

Tessen
0

#3 Jag skulle mest vilja ha ett bra recept på dom söta, små bakelserna, ett som lyfter fint i ugnen så dom blir luftiga och lite frasiga för att sedan kunna experimentera med olika fyllningar i olika konsistenser och smaker. :)

Rätt ingredienser till smeten är ju inte överdrivet avancerat ;) Men några bra knep till att göra dom vore ju bra att få tips på. Även ett recept med bra balans på ingredienserna så det varken blir rinnigt eller klumpigt. :)

/T

[Aquelegia]
0

#4 Då kan jag berätta att: Det som gör att de blir luftiga och lyfter bra är faktiskt samma princip som i smördeg. Istället för jäst är det dock ägg som ger "pösigheten" smöret är till för att hålla pösigheten inne och ge spröda bakverk. Med andra ord måste man jobba in i Pate choux degen äggen väl. Det jag gjorde fel sist och det gjorde att det pyste åt alla håll och kanter, jag vispade för kort tid för min elvisp är inte sitt forna jag ^^
Sedan är det många som missar uttorkningsfasen. När de är färdigräddade öppnar man luckan lite på glänt och kör någon minut till för att få ut fuktigheten. Då blir de alldeles torra inuti och sjunker inte ihop när man tar ut de.

Men som sagt så blev receptet jag har hemma för ojämnt i tjockleken. Det förra gav jämnare resultat i koncistens.

Något jag lärt mig med är att det, rätt vad det är behövs mindre ägg. Även om det står ett visst antal ägg så behövs ibland färre/mer. Har varit med om båda på det receptet jag har. Det vanligaste är att man behöver mindre. Så därför jag anser att detta receptet inte duger.