Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 2922 ggr
ker1
0

Bröllopstårta i fyra våningar, hur ska den hålla?

Jag ska göra en bröllopstårta i fyra våningar.

Vet att man ska ha kartong och stagpinnar mellan varje tårta, men hur många?

Den nedersta botten är stor 35 cm i diameter, de övriga 30 25 20

Tacksam för svar

Tessen
2

Sätt någon i mitten och ca 5 st runt om i den nedersta, sen en i mitten och 4 st i den andra, sen 3 eller 4st, behövs ingen i mitten på den tredje då det är en mindre och lättare tårta längst upp :)
Hoppas att svaret inte kom allt för sent.

/T

ker1
0

Tack, då ska jag göra det , bröllopet är i september    / Kerstin

Tessen
4

Lättast för att få dom på rätt plats är att ta en tårtbricka i samma storlek som den du har nästa lager tårta på och centrera den och har du täckt den så ta ett modelleringsverktyg och tryck mjukt runt om cirkeln så du vet vart den ska vara, då kan du sätta stödpinnarna rätt och du får nästa lager i mitten på ett enkelt sätt! Det går att "limma" ihop lagren lite genom att göra kristyr, eller ta smörkräm, och lägga några klickar i cirkeln då att tårtbrickan på nästa tårta kladdar fast så blir den inte alls så ostabil. :)

En del använder ju sugrör som stöd men det är absolut inget jag rekommenderar till n 4våningstårta.
Det finns ju stödpinnar att köpa i tårtbutiker och på nästan alla nätbutiker. Jag rekommenderar att inte köpa dom i trä! Även om man är noggrann så kan det finnas lite små träflisor kvar där man haft av dom. Jag tycker att dom i plast är absolut bäst! Lite krångligare men värt tiden!

Stick först ner en i mitten och markera någon mm ovanför tårtan antingen med penna med ätbart bläck eller ett litet jack med en kniv, men då får man vara superförsiktig så man inte slinter i tårtan och skär i den.
Sen tar du bara ur den, ha gärna en kniv som är sådär pyttesmått sågtandad, ingen brödkniv alltså utan mkt mindre taggar. Sen gör du en skåra runt plaststaven, sen om mn gjort den hela vägen, rakt runt om så är det bara att bryta av den, det blir enklast att få det rakt om man bryter och det går av i rätt höjd.
Sen så markerar du samma höjd på resterande till den tårtan genom att mäta med den första, sen skårar du alla och bryter av.
Sätt självklart i dom med den sidan nedåt som inte är avbruten.

Lättast att höra detta är innan du monterar ihop tårtan för dom kommer vara lite olika höga och man riskerar att trycka ned dom under om man gör det när man lagt på den utan fixa alla tre med stödpinnarna redan innan du monterar och se till att måttet på pinnarna är rätt för just den tårtan du ska sätta dom i. :)

Sen så är det självklart nödvändigt att ha en tårtbricka i samma storlek som tårtan för att annars gör ju inte stöden någon nytta alls. Men det går såklart bra att ha ganska tunna papp-brickor typ liknande såna här som finns i diameter på 14, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 och 34 och den är vändbar med en guld och en silversida. Ganska så tunna men lagom stabila enligt mig iaf! Du hittar dom här.

Jag skulle även rekommendera dessa som stöd i tårtan. :) Dom kostar några kronor extra men det är det värt enligt mig för att tårtan ska vara stabil och inte riskera att sjunka ihop och tårtbrickorna finns ju i massa storlekar, dom är riktigt billiga och är tunna men stabila och lätta att dölja genom att spritsa eller lägga små kulor runt om ifall lite skulle sticka ut. Det går ju alltid klippa tårtbrickan så att den är någon mm mindre i diameter och sen se till att smeka ner SP'n så man får en fin kant, man kan ju även binda fina organza eller sidenband runt om eller spritsa smörkräm i ett fint mönster, eller varför inte små kulor i SP eller Marsipan. Det är bara fantasin som sätter gränserna! :)

Har du bestämt dig för smaker? Om du ska ha samma i alla lager eller ha några olika? Och har du bestämt något tema på hur den ska se ut?
Behöver du tips om teman eller smakkombinationer är det ju bara att fråga, det är bara roligt att kunna vara till hjälp :)

/T

ker1
0

Jag har tänkt ha hallon och blåbärsmosse som fyllning, formarna jag har är 7,5 cm höga så måste nog kanske ha tre fyllningar på varje tårta. Vad tror du Terese ?

Har fixat tårtbrickorna men det fanns bara träpinnar, får väl leta vidare efter plaststöd. Vit sockerpasta på tårtorna.

Tårtan ska ha rosa rosor som dekoration, det ska min dotter Therese ha i buketten. Har även inhandlat lite silverkulor, kanske kan vara snyggt ?

Något annat förslag till rosor och blad ?

Tack för hjälpen / Kerstin

Tessen
2

Ja om du får bottnarna att bli så höga så kan du nog dela dom i fyra stycken strax under två cm tjocka.
Ihop med blåbär och hallon vore det gott med en söt brytning och ha vit chokladganache i tycker iaf jag. Syrligt och sött i tårtor är det bästa jag vet!

Okej vad bra att du har brickor.
Om du vill ha platstöd istället så finns det ju där jag länkade och även här inne och dom dyrare ihåliga där är onödiga utan köper man 20cm så fårman ut två av varje ungefär. eller så kan man ta 30cm och se till och nedre kanten är riktigt fri från lös plast bara!

Vit SP är ju alltid fint på bröllopstårtor och likaså rosor. Ska du göra rosorna i flowerpaste eller spritsa i kristyr eller i smörkräm?
Till flowerpaste så finns det ju bra utstickare till rosbladen i olika storlekar om man vill ha dom riktigt fina och kan betala lite mer för det då finns det trepack med olika storlekar t ex detta och detta med lite större blad..
Jag har själv köpt nästan alla mina utstickare från Storbritannien genom ebay för det är mycket billigare och frakten tar runt en vecka. Här kan du se likadana blad här på ebay. Dock står inte frakten utskriven och den kan löjligt nog variera mellan 50 kronor och 10 kronor för en sådan sak. Men det är ju gratis att fråga!
Jag tror dock inte att det var några vener på dom utstickarna så det får man göra lite själv om man vill ha med ett modelleringsverktyg eller försiktigt med en tandpetare eller nedre delen av en tunn pensel.

Om du spritsar blommorna så kan du köpa en bladtyll och spritsa ut bladen med vilket är jätteenkelt om du bara färgar kristyren/smörkrämen grön och spritsar ut så många som du vill ha.
Bladtyllar hittar du ett gäng olika här och du ser vad dom ger för sorts blad som du går in på sidorna till dom.

Små blommor vore ju sött i någon gul eller babyblå färg kanske sen så pensla lite vatten i mitten och limma fast en silverkula. Jag tycker det är sött och enkelt. Dom jag anser är bäst utstickare till det är såna här som ger en liten 5bladig blomma med en perfekt inåtbuktning i mitten för att limma kast en pärla! Men även dessa finns mycket billigare på eBay. Jag har dom från det märket som är här och dom funkar precis lika bra! Men priset är nästan en 4edel.
Jag har sparat massvis med pengar genom att handla på ebay ;) Alla mina gelfärger och pulverfärger är köpta där i 10pack för allra högst 20kr per färg.
Är du nyfiken på vad som finns mer så sök bara på Cake Decorating och sök bara i Storbritannien för det är ingen tull där ifrån. Men det kommer upp massor med olika saker man inte ens vissa fanns ;)

Letar du efter något annat eller vill ha er inspiration så är det bara att skriva igen :)

/T

ker1
1

Jag har idag gjort en prov tårta, det gick jättebra tack vare alla tips jag fått här.

vit chokladganache passade perfekt till blåbär och hallon mosse.

Testade även att göra rosor och blad.

Har nu bara en fråga kvar.

Om jag lägger på sockerpastan och dekorerar tårtan en dag i förväg, ska den förvaras i kylen med eller utan ex. gladpack?

/ Kerstin

Tessen
1

Vad kul att det gick bra och att du tyckte att ganachen gick bra ihop med smakerna!
Jag tycker ju själv det är godast att blanda syrligt och sött! :)

Hur gick det att göra rosorna?

Om du vill lägga på SP'n kvällen innan så måste det ju såklart vara smörkräm som spackling absolut inget med grädde i för då börjar det ju svettas och smälta.
Sen så ska dom antingen stå i tårtkartonger eller helt utan något över! Helst inte i matkupor av plast eller liknande heller för fukten hålls inne då, papperskartongerna till tårtor släpper ju ut fukten.
Om du har dom instängda så blir det kondens och minsta droppe kommer lämna fula märken.

Så jag tycker att du antingen bara ställer in dom som dom är på fat, eller ännu bättre, köper tårtkartonger!
Om man inte orkar beställa så brukar man kunna få köpa inne på en del konditorier, visst lite dyrare, men enligt mig värt det då det är säkraste sättet att förvara och även frakta tårtor då det inte stänger in fukt och inte heller blir stött på tårtan så lätt i. :)

/T

ker1
0

Att göra rosor gick bra, så nu känner jag mig redo för den riktiga tårtan.

Tänker göra bottnarna med innehåll på torsdagen, sen på fredagskväll, dagen före bröllopet spacklar jag tårtan och gör den helt färdig.

Och håller tummarna att allt går bra.

Tack vare dig Terese kommer det nog att gå bra.

/ Kerstin