Recept utan mjölkprodukter
Hejsan alla!
Jag är ny här på bakverk.ifokus och tänkte fråga om Ni har några bra recept som inte innehåller mjölkprodukter?
Jag älskar att baka och bjuder gärna, men har en vän som är allergisk mot ovannämnda. Cupcakes tycker jag är riktigt roligt att både göra och att bjuda på, om man lyckas få dem vackra. Dock har jag inte kunnat bjuda min vän på dessa cupcakes eller något annat bakverk heller för den delen, då jag enbart hittat "vanliga" recept.
Vad kan man tex. använda till att göra frosting?
och vad kan man göra själva muffinssmeten av?
Övriga recept mottages med öppna armar! :)
Hjärtligt tack på förhand!

jag gjorde helt mjölkfria snoddas / kärleksmums, bytte bara alla mjölkprodukter mot mjölkfritt tex alphro soj eller vad det heter. dom smakade helt vanligt o var väldigt goda :)
sen när jag bakar tårta så är det bottenreceptet jag använder helt utan mjölkprodukter.
5 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
1,5 dl potatis mjöl
2,5-3 tsk bakpulver
sen har jag i antingen lite vanilj eller kakao för att får lite smak på botten, sen är det bara att fylla med nått gott o mjölkfritt :) gjorde en mousse o bytte ut grädden mot alpro soy visp grädde.

Tack snälla :) Har du (eller någon annan) tips på hur man kan göra frosting till cupcakes?
Hej. Min syster har varit vegan från och till och då har vi letat alternativ till mjölkprodukter.. Ett tips är cream cheese frosting fast med vegansk cream cheese (http://www.veganbaking.net/product-reviews/447-vegan-cream-cheese-taste-test#.UcistPlHL34) och sen vegetabiliskt fett istället för smör ifall hon inte tål smör heller.
Du kan också testa att göra denna frosting: http://call-me-cupcake.blogspot.se/2011/07/buttercream-roses.html eller liknande med vegetabiliskt fett :)
Jag brukar använda Carlshamns vegetabiliska "smör", en blå/vit randig förpackning. Jag har nog inte testat dessa med det smöret.. men jag vet att Småkakor och andra bakverk blir goda med det :)
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Tack så hjärtligt :)

jag gjorde smörkräm med ett mjölkfritt marg. det vart faktiskt ganska gott. hade en med lemon curd i. vispa smöret ordentligt bara :)