Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 1318 ggr
Alenzi
0

Hjälp mig komponera min tårta? :)

Till ett ettårskalas nästa vecka tänkte jag baka en tårta med ljusa bottnar och täcka den med någon sorts rosa frosting, jag föreställer mig att jag skall ge mig på det här:

http://sockerrus.se/2011/09/30/lacker-tarta-med-superenkel-frostningsteknik/

Utmaningen är att tårtan måste vara laktosfri, och vegetarisk. Sitter någon och trycker på något bra recept till frostingen? Hallon borde väl funka, kanske?

Och vad skall jag fylla tårtan med? Vit chokladganache hade ju varit gott, men det går inte att få tag på vit choklad utan laktos, tyvärr :( Får gärna vara lite fräscht och inte översött. Vanilj? Bär? Har något ett (beprövat) vegetariskt recept på mousse?

MalinFrosch
1

Jag har ett frostingrecept jag gillar starkt. Det är med hallon, men går kanon att göra med alla bär. Superbra konsistens. Inte så himla söt som viss frosting är. Antar att det går bra att byta ut smöret mot margarin.

Finns på denna blogg:
http://heavenlycupcake.se/heavenly-pink-cupcakes/

Alenzi
0

#1 Det finns laktosfritt smör, så det är inga problem :)
Tack!

EDIT: boo, länken funkar inte för mig :(

MalinFrosch
0

#2 Den funkar för mig…
Prova att skriva in den direkt i webbläsaren?

Alenzi
0

#3 Sidan kanske bara var nere just då, det funkar problemfritt för mig nu med! Det ser ruskigt gott ut, men ligger nog snäppet över min ambitionsnivå för just den här omgången (kommer ha ont om tid) :s

MalinFrosch
0

#4 Ah ja det tar sin tid att göra första gången antar jag.
Har gjort den så många gånger att det går av bara farten numera :P

Tessen
0

Här inne hittar du en massa recept. Inga direkt laktos eller vegetariska. Men dom flesta mjölkprodukter går ju idag att byta ut mot låglaktos/laktosfritt och gelatin skulle du kunna byta mot agar agar, tyvärr ganska krångligt enligt vissa, men nu finns även vegegel i större matbutiker som på Ica Maxi och då fungerar ju alla recept. Det bör stå på paketen hur man överför måtten.
Om man inte vill använda några sådana produkter så kan man koka ihop bär med syltsocker (socker med pektin i) tills man går en ganska tjock syltiknande röra. Sen när den kallnat så vänder man ner ganska hårt vispad grädde, vill man ha den lite extra fluffig kan man även vända ner lite uppvispad äggvita(om det inte ska vara veganskt dvs.
Den enda mousse som jag gjort till barn, förutom en vanilj med reducerad sockermängd, är en bananmousse som man får tjockare med marsanpulver, den kokbara är mjölkfri, tyvärr inte snabbmarsan.

Vad gäller frostings så har du ett gäng olika här inne. Många av recepten så kan man minska mängden Socker i litegrann iaf, sen så finns det ju väldigt olika recept där det är olika mängd Socker. Alla recept med frukt/bär kan du byta ut till hallon i om du skulle vilja det såklart :)

/T

Yolle
0

Finns även mjölkfritt margarin.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Alenzi
0

Tack för tipsen, Tessen!
Tårtorna är redan fyllda och står i frysen, det blev hallongrädde (med rårörda hallon undertill) och en gegga jag blandade ihop av vispad grädde och vaniljkräm - gott :) Skall spana in frostingsen.

(Agar agar är ett elände, jag har ALDRIG fått det att fungera, det där vegegel står högt på min lista över saker som skall undersökas å det snaraste)

#7 Ja, och URK vad äckligt det är :P

Yolle
0

ingen större skillnad mot vanligt margarin om du frågar mig :)

Alenzi
0

#9 Förvisso, men jag är den typen som formligen avskyr margarin, föredrar alla gånger riktigt smör.

Tessen
0

#8 Det var så lite så :) Hallon och vanilj är gott ihop och kommer nog att uppskattas :)

Jag har faktiskt också tänkt testa vegegel då jag har lite svårt för innehållet i gelatin.
sen så är det ju bra att testa saker så att man vet om man ska rekommendera vidare det :)

Men frostings hittar du många recept på där inne! :)

Detta är mer av ett smörkrämsrecept, men det är riktigt gott, jag har även bytt till hallonsylt i och man skulle koka ihop hallon med syltsocker själv att ha i om man inte vill ha en massa tillsatser, men den blir jättegod med bara hallonsylt i också :) Jag blir själv sugen på att göra cupcakes bara för att kunna göra denna frostingen att ha på! Jag älskar att experimentera med kombinationer på smaker och smaksätta cupcakesmeten med olika essenser och sen a olika frostings på. Det är ju bara att dela upp smeten i önskat antal skålar och smaksätta, även färgsätta dom med pastafärg för att göra dom lite roligare, som till barnkalas. :)

115 g smör
4 dl florsocker
ev 3 tsk mjölk
Lemoncurd efter smak

Gör så här:

Vispa smöret fluffigt och vitt under 15 - 30 min, gärna i hushållsassistent.
Tillsätt sedan florsockret lite i taget.
Vispa så länge du bara orkar så att det blir riktigt fluffigt och härligt.
Tillsätt lemon curd tills du tycker att det är lagom smak.
Avsluta med att hälla i mjölken om du tycker att frostingen är för fast.
Färgsätt med pastafärg eller några droppar hushållsfärg om du vill.

/T

Alenzi
0

#11 Hur långt skulle du tro att det där räcker? Klarar det en tårta?

Tessen
0

#12 Det receptet är för att spackla en tårta/spritsa 12 cupcakes. Så om du ska spritsa tårtan så skulle jag dubbla receptet, ev 2,5xreceptet eftersom man gärna ska spackla ett tunt lager under när man spritsar dekoren för att det inte ska lysa igenom någonstans. :)

/T

Alenzi
0

#13 Tack! Jag tror jag kör på det receptet, lät lagom enkelt och gott tycker jag :)

Tessen
0

#14 Det var så lite så!
Det är mitt favoritrecept just för att det är så otroligt enkelt, använder man bara osaltat smör och vispar man det tills det är sådär vitt och fluffigt och inte har för bråttom med att vispa ner florsockret sen utan låter det ta sin lilla tid, då försvinner faktiskt i stort sett all smörsmak och det blir en fluffig och god frosting istället med smak av den sylt man väljer att smaksätta den med :)

Om man skulle tycka att den blir för lös så har man bara i lite mer florsocker, är den för  tjock så kan man ha i lite mer mjölk.
Just frostingen är ju inte det man äter mest av på tårtan utan det är mest en dekor, men det är ju trevligt om den smakar gott också :)

/T

Yolle
0

#10 Jo, jag oxå. Men finns inget mjölkfritt som är likt i smaken. Smör är rätt unikt.
Bara så att vara säker, många blandar ihop laktosintolerans med mjölkprotein, kan bli rätt förödande om en mjölkproteinallergiker får i sig laktosfritt. Säger itne att du itne kan skillnaden, men många gör itne det, även folk som jobar på restaurang

Alenzi
0

#16 Jag har ingenstans skrivit att det skall vara mjölkfritt :)
Tycker de flesta mejerisubstituten är vidriga, folk kan gott lära sig att det mesta finns som laktosfria alternativ. Har ofta råkat på restaurangpersonal som ställer sig som frågetecken; SÅ jämrans svårt är det verkligen inte, och jobbar man med att utfodra folk borde det vara en självklarhet att man är åtminstone grundläggande insatt i vanliga födoämnesallergier och -intoleranser.

[Aquelegia]
1

#17 Jag jobbar på restaurang- Amen säger jag till det du säger. Har babblat mig gul och blå, gjort allergilistor men hua vad folk är nonchalanta med att lära sig i alla fall de vanligaste allergierna/intoleranserna! Visst får man vara beredd på att förklara för alla kan inte ha koll på allt men snälla. Lite kunskap om gluten, laktos/mjölkprotein, vegetarian/vegan MÅSTE folk besitta som jobbar med det!