Hemmagjord marsipan och punchrullar?
Jag har gjort hemmagjord Marsipan nu, för jag ska överraska en kompis som älskar Marsipan med hemma gjorda punchrullar!
Men.
Detta är första gången jag gör Marsipan.. Ska den vila i kylen eller i rumstemperatur?
Och måste den vila i ett dygn, eller räcker det med 17-20 timmar..? (dum fråga, men ibland behövs kanske dedära sista 4 timmarna).
Samt, har något ett supermumsigt recept på punchrullar? :D
Ingen aning vilken grupp denna frågan tillhör så jag lägger den i övrigt.. ._. Det kan väl inte gå fel då?
Jag har fått lära mig att kavlingsmarsipan bara behöver några timmar på sig att svälla innan man använder den, medans figurmassan ska ha 24timmar på sig innan man färgar och knådar. Har dock aldrig gjort det själv, så jag vet inte hur viktigt de där sista timmarna är, men det är kanske bättre med att vara exakt än inte :-)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jag ska ju göra dammsugare, så då är det väl kavlingsmarspian va?
Kände på den imorse, och den verkar bli bra :D
Vad det är för Marsipan kan jag bara härleda till recepten jag har, där man har mandelmassa 50/50 i receptet när man gör kavelmarsipanen medans man i figurmassan har lite bittermandel och mer sötmandel ochjust vilotiden är olika. Står det att den ska vila 24 timmar antar jag ditt recept är på figurmarsipan. Men det kan väl skilja sig på vilket recept man har. Jag har bara det från Jan hedhs bok "tårtor". :-)
Med lite socker i botten.
http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.
Jasså? Min har varken mandelmassa eller bittermandel.. xD
Och det står ingen vilotid på receptet jag följde, men kollade på andra recept och hittade ett recept (av typ 7 ._.) som det stod vilotid på..!
Men kan man använda både figur och kavelmarsipan till att göra dammsugare (punchrullar)? Annars kanske jag får problem.. xD
I recepten jag sett har det stått ströbröd eller kaksmulor (du menar typ dammsugare va?). Använd i så fall smulad sockerkaka eller något sådant, ströbröd blir inte alls lika gott.
Fred och god växt!
Nej, det var ju inget svar =)
Spännande med egengjord Marsipan, aldrig tänkt tanken. Låter dock galet gott.
Fred och god växt!
Det var det!