Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: övrigt
Läst 3879 ggr
skogstossan
0

Rimligt pris för en minitårta

Jag har fått en beställning på att göra en mini-tårta som två personer ska dela på. Tårtbottnarna kommer jag att göra i 10 cm-formar. Den kommer att bli ungefär 10 cm hög. En sådan skulle fyra personer kunna dela på även om dem tårtbitarna inte skulle bli speciellt stora.

Nu kommer jag dock till mitt problem, vilket är hur mycket jag ska ta betalt? Jag skulle kunna säga att jag tar 40 kr per bit, vilket jag sett att vissa tårtdekoratörer gör. Men dem här tar ofta inte beställningar under tolvbitarstårtor, vilket jag anser att dem gör med rätta. Skulle jag ta 40 kr per bit så skulle jag inte få mer än 160 kr, vilket är ett otroligt underpris för något som säkert tar 6 timmar att göra i effektiv arbetstid. För tidsmässigt tar det ju i princip lika lång tid att göra en lite tårta som att göra en stor. Lite skillnad är det kanske. Men inte mycket. Skulle kunna tänka mig att bara materialkostnader ligger någonstans där om man räknar in spillmaterialet.  

Så vad tycker ni är ett rimligt pris för en minitårta?

bakministeriet.blogspot.com

[Moa-]
4

Om du räknar att två personer skall äta av tårtan och du tar 160 kr blir det 80 kr/person. Ett klart överpris enligt mig som konsument…

Ett rimligt pris vore runt 100 kr, vilket enligt mig som möjlig konsument skulle anse var i absolut högsta laget!  (Med andra ord inget jag skulle betala om det inte vore något väldigt särskilt.)

skogstossan
0

1#. Tycker du det är rimligt att sälja något för 100 kr som tar sex tmmar att göra och kostar över 100 kr i materialkostnader? Jag gör alltså inget massproducerat utan specialdesignar något till en person och vid ett specifikt tillfälle. Skulle jag följa din prismodell så skulle jag gå back på varenda tårta. Rimligt?

[Moa-]
1

skogstossan; skall du ha "normalt" betalt för 6 timmars arbete och deklarera detta vitt är det med en "låg" lön innebär det 840 kr + materialkostnad… Rimligt för en tårta? Nej…

Allt beror på vilket synsätt och vilken marknadsmodell som tillämpas…

skogstossan
1

Enligt ditt synsätt och din marknadsmodell skulle det inte finnas någon marknad för specialdesignade tårtor för specifika tillfällen, då producenten alltid skulle gå back för att möta konsumentens önskade prisnivå. 

Du kan självfallet personligen tycka att det är helt orimligt pris men det korrelerar inte med den ekonomiska verkligheten. Att Ica Maxi kan sälja standardiserade bitar för 20/30 kr, med ett enormt produktionsled där varje enhet blir billigare ju fler som tillverkas, har inget med en specifik beställning för en enda produkt vid ett enda tillfälle - som dessutom produceras i ett vanligt kök.

Ditt tänkande inbjuder till tron att en klänning från H&M alltid ska kosta lika på Markmekko.

Nu är jag inte alls ute efter att diskutera dina omöjliga anlyser var det gäller ekonomi. Jag är ute efter att diskutera med folk som är välvilligt inställada att hjäpa mig att sätta ett pris på en skräddarsydd tjänst eller om du hellre vill kalla det " en kundinriktad lösning".

[Moa-]
1

skogstossen; hur ser din kalkyl för din verksamhet ut? I vilken form har du för avsikt att driva den i?

Vad är din prissättning på denna tårta och hur har du tänkt få verksamheten att gå runt? Skall detta vara en vinstdriven verksamhet skulle priset för en tårta för två ligga på en bit över 1000 kr, vilket kundunderlag ser du att det finns till tårtor i den prisklassen?

[WickedAlly]
2

Jag skulle betala max 200 kr för en sån tårta, inte mer i den storleken. Och då ska det nog vara ett väldigt speciellt ögonblick. Är inte riktigt säker på att det finns en marknad för minitårtor, inte väldigt bearbetade och dekorerade i alla fall. Fast det är bara min åsikt.

pirloo
5

Moa:

Av inlägget att döma, så verkar det inte som att skogtossan ska öppna en större kommersiell verksamhet. Hon vill endast veta vad som är "rimligt" att ta för en specialbeställd tårta, antar att hon vill ha svar från andra som gör tårtor och efterfrågar alltså ingen jämförelse med generellt butikpris. Smärtgränsen för din prisbild verkar ligga i samma nivå som en massproducerad produkt som säljs av en större verksamhet och är därför inte jämförelsebar.

Själv tar jag minst 400 SEK för en tårta, storleken spelar i detta fall ingen som helst roll. Jag vill helst undvika att göra mindre tårtor eftersom det blir en sån hög kostnad per bit.

[Moa-]
0

pirloo; frågan var vad som var ett rimligt pris utifrån en sådan tårta, rimligen bör både producent och konsument har talesrätt i den frågan…

Även märkligt om någon har "beställt" en produkt utan att ett pris blivit avtalat… Det beskrivs inte vad det är för tårta det är tal om, utan låter som en generell tårta för ett par eller liknande. I sådana fall ligger min prisbild enligt inläggen ovan, är det en specialdesignad tårta för det exakta paret så skulle jag möjligen kunna sträcka mig till WickedAllys prisnivå, och då skall det som sagt vara specialanpassat och mycket speciellt.

powderpuff
1

Man får ju faktiskt sälja till vänner och bekanta utan att ha någon vinstdrivande verksamhet. Jag förstår mycket väl att man vill ha in pengar för material och arbete. För hur kul är det att då lägga 6 timmar på en tårta och få typ 160 kr…

Många gånger handlar det om vad man vill lägga pengarna och hur sugen man är på ett fint hantverk Glad

Till TS: Sätt typ 350-400 kr för tårtor under en viss storlek, typ 16-18 cm som max, sedan får de ju själva välja vad de vill betala för Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[Moa-]
1

powderpuff; 58,33 kr per timma blir det för 350 kr och sex timmar arbete, detta skall sedan deklareras och skattas om det anses vara en tjänst som du säljer, till detta kommer kostnaden för materialet som sedan ytterligare sänka skall "vinsten" per timma. Jag kan inte riktigt följa den diskussionen…

[WickedAlly]
0

#7 Det var ju egentligen ganska smart, att ha ett minimumpris och sen är det upp till kunden vad hen vill spendera på en tårta. Har svårt att se att någon skulle lägga över 400 kronor på en sådan liten tårta dock men det är ju i sådana fall helt upp till kunden, vissa kanske tycker att det är alldeles rimligt för en unik tårta :)

skogstossan
1

Det verkar som att både Wicked Alley och Moa missförstår hela inlägget. Det är alltså inte jag som försöker sälja konceptet minitårtor. Utan jag jag har fått en förfrågan av en person som säger sig vara förtjust i mina tårtor och ska ge en sådan till sin partner som fyller år. Hur speciellt det tillfället är för den här personen kan jag inte bedöma och det är inte heller intressant för diskussionen. Min tolknoing av beställaren är dock att han vill köpa en mini-tårta för två personer eftersom det för honom känns romantiskt och exlusivt. 

Inte heller är det intressant vad ni två alldeles godtyckligt tycker. 

Moa: jag noterar också att du helt plötsligt dubblerat priset. Trots att du ännu inget vet om försutsättningarna och att du i första inlägget sa att du max kunde tänka dig att betala en hundralapp. Jag tycker också att det är märkligt att du uttalar dig innan du av mig fått klarhet i om vad det är för slags tårta det handlar om.

[WickedAlly]
5

"Så vad tycker ni är ett rimligt pris för en minitårta?"

Du kan ju inte ställa en sådan fråga och sedan säga att det inte är intressant vad vi tycker..? Vad vill du ha för svar egentligen?

Jag, som konsument, svarade ju på vad jag anser vara rimligt.

Caf_Roy
4

#10 Om man inte överstiger ett visst belopp (tror det ligger nånstans över 10 000) per år (tror det var det, har ingen direkt koll på siffrorna, bara att jag ligger under) och bara säljer till vänner och bekanta behöver man varken skatta eller deklarera. Det räknas då som hobbyverksamhet.

Dessutom är det inte ens tillåtet att bedriva livsmedelsverksamhet i det egna köket.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

skogstossan
1

#13. Du är inte konsument i det här fallet. Det är den person som planerar att köpa tårtan av mig. Därför skulle det vara mest givande för diskussionen om du intog olika roller och kom med förslag utifrån dessa roller. Som avslutning skulle du kunna säga "att personligen tycker jag att…" osv.

[WickedAlly]
5

#15 Ingen av oss här inne är konsument i detta fall då, vill du bara ha köparens åsikt så bör du ju ställa honom frågan istället. Förstår inte alls vad du vill ha ut av det här inlägget.

Jag skrev också att det var min personliga åsikt.

Vad hade olika roller givit dig för riktlinjer? Om jag sitter här och hittar på att snobbiga Berta gärna skulle betala 1000 kronor men att Kollektiv-Klara nog skulle ge max 150 så betyder ju inte det ett smack, jag kan ju inte utgå från annat än mina egna åsikter och det skrev jag ju också. Och eftersom du frågade vad VI anser vara rimligt så får du ju förvänta dig personliga reflektioner och svar.

[Moa-]
2

Caf_Roy; och du behöver ej deklarera för en hobbyverksamhet? ^^

"Tjänst (Hobby)
Om verksamheten inte ska beskattas i något av inkomstslagen näringsverksamhet eller kapital hör den till tjänst. Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomst av tjänst.
• Om verksamheten är knuten till en anställning behandlas den på samma sätt som andra tjänsteinkomster. I sådana fall är det arbetsgivaren som betalar socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.
• Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.

Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst av tjänst genom att:
• Resultatet av verksamheten beräknas för sig.
• Om det blir underskott behandlas det på särskilt sätt.
• Om det blir överskott ska du betala egenavgifter."

"Inkomster
I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga." Källa Skatteverket

skogstossan; om du redan vet vad som anses rimligt, varför frågar du? Antingen bör du utgå från vad som är rimligt ur konsumenten och marknadens synvinkel, eller skaffa täckning för dina kostnader och din tid. Hur tänker du och motiverar planen att lägga dig någonstans mittemellan? Du får givetvis ta vilket pris du vill, men märkligt att bli så pass upprörd över att du får svar på frågan som du ställde…

Caf_Roy
1

Jag skulle nog säga materialkostnaden x 2 plus ev lite till beroende på hur avancerade dekorationer de vill ha.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

madaska
1

Personligen kan jag tycka det är svårt att hjälpa någon sätta ett pris på något jag inte vet mer om än att det har en botten på ca 10 cm. Jag kan väl lite snabbt räkna på att det går tre ägg i denoch kör man med lika delar receptet, kostar Den inte många kronor att tillverka. Likaså om du, som gör tårtan, har en hobbyverksamhet eller inte. Tyvärr är det väl lite som så med grejen att ha hobbyverksamhter med, att man oftast tjänar in materialkostnader men inte för timmarna man lägger ner. Personligen kan jag därför tycka att enbart materialkostnad är ett rimligt pris för en sådan liten tårta även om man gärna vill tjäna på det.

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Elena-Maria
3

Jag tycker du ska kika på vad du anser att du tycker är värt jobbet och sedan ge ett prisförslag. Om de tycker det är mycket erbjud då ett pris för en större tårta och säg att det går fint att frysa.

Jag är makeupartist och fick förfrågan om att göra en balsminkning i en annan stad. En balsminkning kostar ca 350 kr och jag tyckte att en sådan "jobbresa" var ovärd om jag inte fick ut mer av det då det skulle ta minst fyra timmar med resan inkluderad. Jag gav ett prisförslag på 500 kr för sminkningen plus 200 kr för resekostnader och var även ärlig och sa att det skulle vara billigare för kunden att hitta någon annan. Kunden valde ändå att acceptera prisförslaget så jag tog uppdraget.

Fred och god växt!

skogstossan
1

Tack Elena-Maria och Caf-Roy för konkreta förslag. Jag kan meddela att det har löst sig. Beställaren är en facklig kamrat och i mitt fackförbunds inställning till gratisarbete är inte nådig. Jag får 500 kr för arbetet plus materialkostnader. Jag föreslog 400 kr först, men beställaren ville absolut avrunda upptill till 500 kr och inte mig emot. 

Det ingen hög timpenning men som jag påpekade för min kamrat är jag inte just nu ute efter att tjäna några större pengar på tårtor. Därmed är det inte sagt att jag vill arbeta gratis. Jag sysslar inte med välgörenhet. Hade kamraten velat ha en billig tårta hade han väl fått pinna iväg till City Gross och köpa en för någon hundring. Men nu var hen intresserad av en specialdesignad tårta gjord av mig.

powderpuff
1

Skrattande

[Aquelegia]
0

#21 Vad bra att du stod på dig! Är en grej när det är vänner och familj men när andra är ute efter spacialbeställda tårtor då får det allt kosta, som du säger, "annars får dom gå till city gross"
Tycker inte att det är girigt för tror inte att någon här hade tackat nej till 500kronor för en tårtaFlört

skogstossan
0

Det fina i hela kråksången är också att dem pengarna inte kommer gå till någon slags vinst. Istället kommer den femhundringen gå rätt in till min lilla hobbyverksamhet och dessutom komma min beställare till godo då jag kommer att inhandla ett specifikt tårtverktyg för att ge tårtan det där lilla EXTRA extra.

powderpuff
0

Å där gick det åt pipan med köpstoppet FlörtCool vad är de för ett specifikt verktyg? Blev ju nyfiken Skrattande

Du är värd alla pengar du kan få in på dina tårtor för de är otroligt läckra Skrattande

skogstossan
0

#25. Jag har dock lagt in en klausul i avtalet med mig själv angående köpstoppet. I paragraf 1:2 kan man läsa att köpstoppet inte gäller då jag gjort en "specialbeställd tårta till bekant och fått en viss summa utöver materialkostnader". Allt som skulle kunna tolkas som vinst går rätt in hobbyverksamheten. Eventuella tvister prövas i min hemmasnickrade skiljedomstol. Skiljenämndens dom kan inte överklagas.Flört

Jag kommer att skaffa mig lite olika trevliga dekorkanter från Strössel och Annat och ger mig utmaningen att hamna på E X A K T 500 kr, varken mer eller mindre. Jag har helt snöat in på snygga dekorkanter nämligen.

powderpuff
0

#26 De gör du sååå rätt i Skrattande Jag köper precis det jag vill ha även om jag oxå har köpstopp

MariaJa
1

Såna köpstopp gillas! *tummen upp* Finns mycket annat man kan dra in på innan det blir tal om köpstopp på tårtgrejer. Mat t.ex :D

Elena-Maria
0

Fackmänniskor gillar vi. Mer sånna behövs där ute på arbetsplatserna!!!

(Vill också köpa tårtgrejer! Men nej, det är bara kurslitteratur som gäller för tillfället.)

Fred och god växt!