Vad har ni hemma i era bakskåp?
Är nu väldans trött på att jag knappt ha något att modellera med så fantasin och lusten att pyssla med detta är nästintill obefintligt. Istället för att då fråga om vad jag skall köpa på mig för något att jobba med tänkte jag att era bakskåp nog säger allt
Skriv gärna olika formar, pastes, essencer, choklad, mjölsorter med mera ni har hemma. Har alltid samma sak här hemma så lita generationsbyte är nog på tiden bland bakgrejjerna ^^
Jag har så mycket grejer nu att jag i veckan varit tvungen att göra om i köket. På senaste tiden har alla bakgrejer varit i en enda röra pga av allt inte får plats. Nu har jag dock köpt ett litet vackert gammalt skrivbord som jag kommer använda som tårtbord. Himla fint blev det! Men jag måste också lösa det här med att kunna förvara alla mina bakformar så att det blir lätt att få tag i dem snabbt när jag är baksugen. Funderar på att köpa ett par sådana här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90218924/ i turkost givetvis. Där skulle jag kunna ha bakgrejer och lätt få tag på dem då jag behöver. Dem är ju så söta så dem får gärna stå framme i köket.:)
Annars har jag nog det mesta i bakväg. Så det skulle bli en stor B-uppsats om jag skulle skriva ner allt här. Favoritgrejerna just nu är dock min Sugar Veil-matta, mina vaxpapper (utmärkt att använda som överföringsark för att få grafiska mönster på tårtan) samt detta set: http://www.pandurohobby.se/Katalog/70-Verktyg/7040-Sy-Sticka/704015-Verktyg/1/512674-Sats-m-patchworkverktyg som jag använder för att skära ut linjer och mönster till dem grafiska bakverken.
bakministeriet.blogspot.com
Jag ser det så här:
Är man student eller på annat sätt har begränsad inkomst (hur många är miljonärer liksom!?!) ska man inte springa ut och köpa en massa svindyra bakgrejer. Tårtgörandet är trots allt en ganska kostsam om än rolig sysselsättning (om man nu inte är lyckligt lottad och får betalt för sitt skapande).
Jag har slutat köpa SP för jag tycker den är dyr och dessutom har jag ännu inte hittat någon sort som jag inte tycker smakar vidrigt. Jag har istället börjat köpa Dr. Oetkers sockermassa på ica. Visst, den kräver mer tålamod vid utkavling men det är det värt tycker jag. Dessutom är den faktiskt god. Går även utmärkt att färga med hushållsfärgen du hittar på samma hylla.
Känner man att man absolut vill ha något verktyg tycker i alla fall jag att det kan vara värt att köpa utstickare. Någon blomma, blad och dylikt. Det underlättar väldigt mycket. Jag äger inga modelleringsverktyg utan när jag formar mina blommor använder jag baksidan av en pensel. Fäster detaljer genom att pensla på vatten med en pensel köpt på In-Ex i Göteborg för 15 kr. De går fint att tvätta med diskmedel. (Funkar även som sminkpenslar om man nu skulle ha behov av sånna. Lite off topic.)
Springform i åtminstone två olika storlekar kan kanske vara bra att ha. Jag hoppas hitta en 20 centimetersform till ett överkomligt pris nån gång.
Jag brukar dessutom tillverka egna engångstårtfat om jag ska ta med tårtan någonstans (så man slipper jaga uppläggningsfat till höger och vänster). Då tar jag en bit kartong, om jag har tur att ha någon liggande, klipper en cirkel lite större än tårtan och klär sedan in den i aluminiumfolie. Skarven på undersidan (!), och försöker skarva så slätt som möjligt. För att gardera mej mot att folien går sönder när man skär upp tårtan brukar jag lägga på ett tårtpapper (för det finns det massor liggande här hemma).
Sen är det ju inte sagt att man inte kan få drömma om vaxpapper, bakmaskiner, teflonkavlar, tårtbrickor och allt som finns och lite till.
Jag har nog inte så mycket spännande hemma i skafferiet är jag rädd… Vanligt mjöl och sådant bara. Har inhandlat potatismjöl för typ andra gången i mitt liv (till tårtbottnar). Florsocker är annars rätt bra att ha hemma också.
Jag slutar svamla nu så får de mer utrustade dela med sej av sina fiffiga lyxprylar. Mitt inlägg kan ju ses som en budgetvariant ;)
Fred och god växt!
#2 Oj vad många fina tips, lite tröttsamt faktiskt att allt är så dyrt! Stressen i att försöka göra fina tårtor har tagit över fokusen på smakerna lite för min del. Har slutat med sockerpasta på tårtor också för det är för dyrt och jag kan inte med florsockerskoncistensen. Jag halverar alltid florsocker i smörkrämer och dylikt så jag slipper knastrandet ^^
Har aldrig tänkt på det där med att göra egna tårtfat så har blivit av med många stora tallrikar under mitt tårtbakande.
I mitt bakskåp finns alltid 5 olika mjölsorter utöver potatis/majsmjöl, kakao, olika sorters Socker, sirap, honung, vaniljsocker och äkta vaniljpulver.
Essencer i form av caramell (rekomenderas ej) hasselnöt (rekommenderas ej) peach, almond, smultron och peanut.
Har standarfärgerna till sockerpasta (gul, röd, grön, blå) även svart och pastelim.
Ätbara tuschpennor: röd, blå, grön, brun och svart.
Nutella, alltid någon creme fraiche, färskost elelr liknande hemma. Ägg är också alltid att finnas för bak och dylikt.
Jag kan nästan påstå att jag ALLTID kan baka NÅGOT men det blir lite väl dyrt i längden ^^
Springformar har jag en 18cm och en 22lr 24 (minns ej vilket) och en avlång som jag skall testa att baka med härnäst som tårta ^^ Har ustickare som murgröna. Kavel till sockerpasta/marsipan, ett mobilt bakbord och alla tänkbara verktyg för blommor/figur tillverkning (aldrig använda i princip, vet ej vad man gör med dom)
Sockerpasta har jag precis slängt då dom blev för gammla men marsipan: blå, röd, brun och någon mer färg finns som skall användas till sambon, min brors, min och jultårta. Till figurer och blommor kommer jag nog använda vanlig marsipan/sockermassa i framtiden för det är billigare och går att köpa i små förpackningar ^^
Jag har också en himla massa saker till tårtdekorationer så jag orkar inte skriva upp allt här men just nu är mina favoriter mina Suger Veil mattan (mina andra matta kommer nog i morgon).
Just den här biten med att det är dyrt, man får prioritera som med allting annat. Man väljer ju själv vad man lägger sina pengar på. Vissa rökar och vissa snusar eller något annat. iställer för de så lägger jag mina pengar på tårtorna istället och får riktigt grejer istället för att köpa "skitsaker" som bara går isönder.
Vill man köpa till vettiga priser så kolla Tradera och Ebay.
Det är ju bara ett extra pluss om man kan baka en tårta och sälja
#4 Fast jag säljer inte mina tårtor, är väl olagligt om man inte skattar för det osv?
Snusar eller röker inte men tycker det är väldans trist att lägga ut mer pengar på en hemmagjord tårta än jag gör för mat
Skall önska mig en hel del saker såsom pulverfärger i julklapp! Även engångsspritspåsar jag är för lat att köpa med mera 
Du får lov att sälja till vänner och bekanta men ska du öka på och sälja till andra också så måste du ha ett livsmedelsgodkänt kök.
Bakgrejorna är ju en (oftast) engångs kostnad för har du köpt det en gång sedan har du ju det och förhoppningsvis inte behöva köpa felr av den saken.
Önsak sig i julklapp och födelsedags presenter är ju också jätte bra.
#6 Jaha, synd då att jag vant dom vid att jag bakar gratis
Det är bara att berätta vad en tårta kosttar att göra så måste de betala till dig. Jag tycker gott du kan ta vad materialkostnaden blir i alla fall + en del för arbetet. Som du skriver så är det ju inte billigt.
Att hobbyprylar kostar en jävla massa pengar har varit känt sedan antiken. Jag är inte miljonär och jag har inte ett välbetalt arbete. Jag är undersköterksa (inriktning äldreomsorgen), vilket är ett av det sämst betalda jobben i hela samhället. Löneutveckligen är dessutom ett stort skämt. Speciellt sedan otyget Kommunals fackförbund godkände den sk "individuella lönesättningen" som endast gynnar arbetsköparen samt ett antal av befolkningen som gillar att slicka upp och sparka ner. Eftersom min arbetsituation sett ut som den gjort var det gäller anställningsform och lönevillkor så fick jag sjukt mycket pengar tillbaks på skatten det här året. Jag gjorde därmed ett alldeles rationellt val (rationellt val läses ironiskt) och köpte dekorationsprylar för i princip hela skattepengen.
Nu har jag det mesta som en prylgalen tårthobbyist tycker att hon kan behöva. Men om jag känner mig själv rätt kommer det säkerligen att kompeltteras lite då och då när andan faller på. Jag väntar i skrivande stund exempelvis på paket från The Cake Decorating Company. I det paketet finns grejer som säkerligen skulle kallas "lyxprylar" av någon. Men jag tycker nog att min hobby får lov att kosta lite.
Ja, usch dessa "löneutvecklingar" som inte gynnar någon förutom arbetsgivarna, de snåljåparna. Har jobbat inom hotell & restaurang och de betalar minsann inga stora timlöner de heller. Har återgått till studerandet. Inte för att man tjänar mer som student då ;)
Ja, lägga pengar på sin hobby är ju normalt. Nåt att "leka" med när man är ledig vill man ju ha. Det är alltid kul att ha något att spara till också, som en liten morot. Det tråkiga med tårtbakningen är ju att det är mycket av själva ingredienserna/dekoreringen som kostar och det är ju något man inte har kvar eller som är en engångskostnad. Sådant håller jag gärna igen lite på om det går. Sedan beror det ju på vem tårtan är till. En dyr tårta till mamma svider ju inte lika hårt som till någon bekant (om man nu ska baka gratis).
Jag fick mina blomutstickare, min patchwork tool och min pärlbandsform av min sambo i överraskningspresen. Väldigt gulligt.
Till min födelsedag förra året önskade jag mej en tjugolapp för att handla pyssel för. Det slutade dock med att jag satt med 700 kr i presentkort på panduro. Gick loss på scrapbookavdelningen och köpte sådant jag annars aldrig skulle köpt (för jag tyckte det var lite för dyrt). Men som sagt, det man gärna ägnar sej åt vill man ju ha en massa grejer till. Hade gärna beställt hur mycket som helst. Brukar drömshoppa på tårtsidorna. (Drömshoppa = plocka ihop en gigantisk kundkorg som du sedan inte beställer eftersom det är på tok för dyrt.)
Kan ju upplysa om att 250g SP kostar 39 kr på Panduro. 250g sockermassa (från Dr. Oetker) kostar 20 kr på Ica. Och är man i Ullared får man Dr. Oetkers 250grammare för nätta 4 kr förpackningen.
Fred och god växt!
Åh, jag fick ytterliga en leverans idag ifrån Kakburken, Kakbutiken och en butik ifrån england.
har fått förfrågan om jag ville göra en barbietårta så nu harjag köpt mig en sådan form och ett par barbiekroppar
Ska bli riktigt kul att få göra en sådan tårta.
TS: Folk är inte lite lagom fräcka alltså, som tror att dem ska få gratistårtor? Jag har tom bekanta som vill att jag ska hålla gratiskurser i tårtdekoration hemma hos mig. Dem verkar tro att det tar en timma att tillreda en tårta och att jag är extremt sugen på att lära dem allt jag lärt mig på ett halvår. Nej, jag ger inte ut gratiskurser på tu man hand och jag tar inte gratisbeställningar. Jag ska ha betalt för material och för dem timmarna jag lagt ner arbete.
Däremot bjuder jag gärna vänner och familj på tårta. Kankse får någon tårta i födelsedagspresent osv.
Olagligt att sälja tårtor? Ja, det är möjligt att det är olagligt om man inte har F-skattesedel och då livsmedelsverket inte har någon insyn över verksamheten. Det är även olagligt med fildelning och fortkörning OSV. Men det gör folk ändå. Ska jag hårddra hela resonemanget så skulle jag ju också kunna säga att ta gratisbeställningar rubbar marknadsbalansen. Du kanske helt plötsligt konkurrerar ut konditorn på din gatab som alltid levererat tårtor till hela byggden. Varför ska man handla hos honom/henne då du gör gratistårtor? Snart kanske det går inflation i vackra tårtor så att en sjukt snygg och god tårta inte längre värt någonting?
#12 Det är inte olagligt så länge du endast säljer till familj och vänner som det tidigare nämnts i tråden.
Om man börjar sälja i större skala än det så är det emot skattelagar samt livsmedelsverkets lagar. Så det skulle jag aldrig uppmuntra någon till att göra.
Men att vänner som vill ha tårtor till barns/föräldrars/sambos osv födelsedagar och liknande får stå för materialkostnad och ev något extra för arbetet säger jag absolut inte att det är fel. Det är som sagt en väldigt dyr hobby och något ska man ju ha för om man bakar åt andra.
/T
#12 Nämen så är det, folk vill inte betala för nåt. Är det en bekant kan denna dessutom gärna hinta om att man är snål om man inte gör det gratis. Jag är utbildad makeupartist och det är många gånger man fått frågan att sminka, och ingen tänker på att det inte är något förfestmys för min del. Det går minsann inte att måla en stadig eyeliner om man hällt i sej x antal drinkar. Utöver det blir det ett jädra släpande på en sminkväska som minsann inte är liten, kostnad för sminket och sedan efterarbete att tvätta och desinficera penslar. Kan även tilläggas att jag betalade dyra pengar för utbildningen, så några gratiskurser tänker jag minsann inte hålla heller. Privatkurs kan jag visst göra, men då får man snällt betala för den/de 1½-2 timmar det tar. Till slut fick jag nog och klargjorde för vänner och bekanta att några fler gratismejker kommer det inte bli tal om, och att jag gärna sminkar men då vill jag ha betalt för jobbet. Sedan dess har ingen frågat vilket tyder på att man inte anser det något att lägga pengar på vilket i sin tur visar för mej hur ouppskattat och taget för givet mitt gratisjobb varit.
Det kan vara värt att tänka på även när det gäller tårtskapandet. Det är många duktiga hobbybakare där ute som skapar vackra konstverk. Var försiktiga så ni inte blir halvt ruinerade för att andra vill bjuda på gratistårta. Man får stå på sej och säga att det faktiskt kostar mej som bakar ganska mycket tid och pengar att göra en tårta. Man ber ju inte en bekant som är frisör att klippa en gratis eller en snickare till granne att bygga en veranda åt en.
Fred och god växt!