Bakverk iFokus

Bakverk

Etikett: tårtor
Läst 11627 ggr
LucyEwelyn
0

Jag ska göra en tårta, hjälp!

Jag får panik och blir osäker på vad jag gett mig in på.

Det var lägesedan jag bakade tårtor, över ett år sedan och minnet är ringrostigt. Då gjorde jag tårtor med sockerpasta.

Nu ska jag göra två eller en stor tårta med Marsipan till på lördag.

Vilket är enklast, köpa tårtbotten eller baka tårtbotten? Vill gärna ha en avlång tårta, då får jag baka? Recept någon?

Marsipan, köpa på Panduro eller Ica? Tänkte ett vitt lock, med färgglada dekorationer av sockerpasta/marsipan, finns en bunte färger på Panduro har jag sett.

Tårtlåda och underlägg i guld(?) Var hittar jag detta?

Hur gör jag i slutfasen, spacklar ni tårtan med grädde eller något annat? Senast jag försökte mig på detta var bara någon månad sedan, då blev marsipanlocket alldeles geggigt, hade grädde och la lock direkt på, var så stressad, vad gick fel?

Snälla tacksam för svar <3

Zadeira
0

Enklast är väl att köpa tårtbotten, men det blir sällan lika gott och framförallt är det ju mycket, mycket roligare med egengjorda! Jag har en tårtbotten som just nu står i ugnen. Sök på tårtbotten recept här på sajten så får du bra recept-tips!

Det spelar ingen roll var du köper din Marsipan. Tänk dock på att man behöver ca 500gram sugarpaste för att täcka en tårta på 24 cm.

Jag har bara hittat tårtlådor och såna underlägg på internet tyvärr, var själv i akut behov för att jag inte hinner beställa från nätet men vet ingen butik som säljer det i stan.

Spackla EJ med grädde. Marsipan får inte komma i kontakt med grädde, den blir så sunkig och svettas. Ska man ha grädde så får man fodra locket med matolja, eller så har man smörkräm mellan.

Chestnut
0

Du måste fodra (pensla med smält smör eller ha smörkräm närmast istället för grädde) marsipanen, annars blir det gegga. Ska finnas ett jättebra recept på tårtbotten någonstans här på forumet…

Med vänliga hälsningar
Chess

Tessen
0

Hej. Om du ska göra en avlång tårta så får du nog baka i långpanna, vet dock inte riktigt hur det går att få en bra där men jag kan hjälpa dig att leta upp recept på tårtbotten till långpanna om du vill.

Jag tycker alltid det är godast att baka egen tårtbotten då jag anser att dom köpta kan ha lite kemisk smak av alla tillsatser.

Vit Marsipan? På ica finns det bara vit modelleringsmarsipan med vaniljsmak eller färdiga tårtlock. Annars kan man beställa färger, Marsipan och Sugarpaste på t ex Strössel och annat eller på Kakburken båda sidorna har även tårtlådor och underlägg i silver/guld.

Jag spacklar i stort sett alltid med smörkräm för om man inte har en Sugarpaste med gelatin i så kommer den att börja svettas sen smälta,det gör även Marsipan. Så om du absolut vill spackla tårtan med grädde så måste du fodra locket med smält smör eller en neutral olja, dvs pensla den sidan som ska vara emot grädden. När man spacklar med smörkräm så får man se till att det täcker fyllningarna på sidorna för är det grädde i fyllningen och det kommer i kontakt med Marsipan eller SP så kan det lilla mycket väl få det att börja smälta.

Är det något mer du undrar så är det bara att fråga! :)

/T

Tessen
0

Här svarar vi alla på samma gång ;)

/T

LucyEwelyn
0

Verkligen jätte tacksam för alla era svar <3 Ni är så snälla!!!! :)

Jag hinner inte beställa, tårtan ska ätas på lördag redan.

Jag gör gärna en tårta på långpanna! Tar gärna emot recept på detta snälla du <3

Jag har sett att Panduro har Marsipan så jag hittar nog :)

Sockerpasta ville dom inte ha :(

Kram till er!

Tessen
0

Jag vet inte riktigt hur man gör en bra tårtbotten i långpanna. Men du skulle inte kunna göra 3, eller fler, rulltårtebottnar och göra fyllningar att ha emellan? (: Så skulle nog jag göra för det är svårt att få en hög och fin botten i långpanna eftersom man inte kan sätta krage i den (bakplåtspapper som man limmar fast med smör när man smörjer springform). Men ljusa rulltårtebottnar kan jag lägga in recept på om du inte vill göra två st 24cm-bottnar i springform. Det är ju absolut lättast att göra vanliga tårtbottnar men det är ditt val :) Kan lägga upp båda recepten annars så får du välja. :)

/T

jessica87
2

Tårtkartonger och runda guldbrickor köper jag från ett Konditori.. gå in i närmaste o fråga.. 30 kr har jag fått ge för det.

LucyEwelyn
0

Tack allihopa!

Låter som en kanonidé Tessen!! Tar tacksamt emot båda recepten! Ska klura ut imorgon hur jag ska göra :) Detta ska bli kul :)

Tessen
0

Tårtbotten till långpanna, här ska du alltså göra 3 stycken.

"1 botten
175 grader

5 ägg
2 ½ dl socker
1 ½ dl vetemjöl + 1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ihop ägg och Socker i 5 minuter och vispa sedan i resterande ingredienser. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i nedre delen av ugnen i 20 min."

Och recept påen vanlig tårtbotten till 24cm-springform.

"5 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 24 cm i diamenter blir bra till detta recept

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden.
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.

2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.

3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.

4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen."

Hoppas att något av recepten funkar bra! Det till vanlig springform använder jag själv och tycker alltid det har unkat jättebra :)

/T

Caf_Roy
0

Jag har sk bake-even strips, tjocka värmetåliga tygremsor som man blöter och sätter runt plåten (på utsidan) för att kakan ska gräddas jämnt. Försökte baka tårtbotten i långpanna utan en gång och fick skorpa i kanterna och deg i mitten…

För en fuktig och fin tårtbotten, baka den kvällen innan du ska använda den och täck in den med plastfolie ett par minuter efter att den kommit ut ur ugnen. Då hinner den suga åt sig all vätska som annars hade dunstat bort.

Smörkräm is da shit till foder, om man ställer in tårtan i kylen en stund när man fodrat den stelnar smörkrämen och man kan få skarpa kanter (eller släta rundade, vilket man nu vill ha) på tårtan. Fukta bara smörkrämen lite lätt innan du lägger på locket så det fastnar. Jag brukar smaksätta min smörkräm med 100-200gram fin choklad som jag smälter och låter svalna innan jag blandar i den.

Jag tror kavlingsmarsipan är enklast att jobba med, själv skulle jag satsa på panduro.

Vad gäller tårtkartong och bricka vet jag att de har på kakburken, men de har semesterstängt. Känner mig lite som den här killen just nu: http://xkcd.com/903/ Finns säkert att få tag på någon annan stanns, fråga på bagerier om du kan köpa av dom.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

LucyEwelyn
1

Tack fina ni för all hjälp!!! Detta ska bli så roligt!! Jag kommer naturligtvis återkomma och berätta hur det har gått och visa bilder på en förhoppningsvis lyckad tårta! Kram på er och önskar er en fortsatt trevlig vecka <3

LucyEwelyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Stort tack för eran hjälp med tårtorna :) Det blev två tårtor, olyckligtvis sjönk mina tårtbotten ihop, förstår inte varför, följde anvisningarna, kanske något knasigt med mammas ugn? Men det löste sig, skickade iväg maken till närmaste affär där han köpte tre tårtbotten (tycker inte tre lager räcker, ville ha något högre tårta).

Fyllningen bestod av vaniljmousse och ett tunt lager jordgubbssylt.

Spacklade tårtan med smörkräm smaksatt med vanilj!

Jag hade lite otur med marsipanen som var slut, började jaga sockermassa, gissa vad, slut där med (studenttider). Jag har gjort egen sockermassa tidigare så jag gjorde det denna gången med :)

Färgade en del av sockerpastan med hushållsfärg/karamellfärg, funkade alldeles utmärkt! Gjorde två lock till tårtorna och dekorerade dem med blå/vita blommor som jag limmade fast med kristyr. En vit pärla i varje blomma gjorde tårtorna perfekta!

De blev super uppskattade och min syster med familj älskade dem! Känns otroligt roligt! Till midsommar ska jag minsann baka tårta igen tänkte jag :) Kändes lite beroendeframkallande :D

Blev tyvärr bara bilder med Iphonen dagen innan servering. Framåt kvällen insjuknade jag och fick åka hem och vila hela helgen. TYVÄRR glömde min man fotografera tårtan trots jag skickade med hela min kamerautrustning :( Liten besvikelse men det är inte hela världen. Stort tack för all hjälp! Ni är toppen! Vet var jag ska vända mig nästa gång jag behöver hjälp! Kram på er!!!!! <3

Tessen
0

Tråkigt att dom sjönk. Det har jag faktiskt aldrig varit med om med det receptet. Men sen så öppnae jag själv aldrig för att ev täcka över den innan 30 - 35 min har gått. Hoppas att tårtan vart bra andå :)

/T