Bakverk iFokus

Bakverk

Etiketter: cupcakesmuffins
Läst 1421 ggr
Verticalvein
0

Hjälp! Färskost? Mascarpone????

Jag ska baka en cheescake med blåbär och vit choklad imorgon men jag blir lite fundersam när jag läser receptet.

Dels ska det vara mascarpone i och det har jag lyckats lista ut hur det ser ut men finns det något speciellt märke som är extra bra enligt er?

Sen var det färskost i. Mer än så stod det inte så nu vet jag inte vilken sort. Går det bra med philadelphia ost? eller ska det vara någon annan sort?

Tack för mig :)

jessica87
0

Det går nog bra med vilket märke som helst. och Philadelphia funkar utmärk, även de billigare sorterna tycker jag är lika bra.

Verticalvein
0

Tack så mycket då får vi se hur den blir imorgon :)

jessica87
2

Lycka till!

Verticalvein
0

Cheescaken blev super god och jag blev faktiskt riktigt nöjd ^^

Tyvärr så glömde jag att fota den :(

madaska
0

du kanske skulle kunna dela med dig av receptet? lät jättegott!

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

jessica87
1

kul att den blev lyckad =)

Verticalvein
0

#5 Jag gjorde från ett receptr från en ny tidning som jag köpte i förrgår som heter "Hembakat"

Här är iaf receptet :)

Blueberry and white chocolate cheescake 6-8 bitar

200g digestivekex (13-14 st)
100g smör
400g vit choklad, i bitar
250g färskost
2,5dl vispgrädde
250g mascarponeost
250g blåbär

Gör så här

1. Lägg digestivekexen i en tättslutande plastpåse och krossa dom med en brödkavel eller något annat trubbigt föremål, tills du har en påse fina smulor i stället.

2. Smält smöret i en stor kastrull, häll i kexsmulorna och blanda ordentligt. Häll blandningen i en rund form med löstagbar botten, ca 20 cm i diametern, jämna ut och platta till med baksidan av en sked.
Täck över den och ställ in i kylen medan du förbereder resten av ingredienserna.

3. Lägg chokladen i en skål och placera skålen över en liten kastrull med knappt skjudande vatten. Var noga med att botten av skålen inte når vattnet. Låt chokladen smälta långsamt under omrörning.

4. Vispa ihop färskost, grädde och mascarpone med en träslev i en stor bunke. vänd slutligen ner blåbären. Fördela blandningen i ett jämnt lager på kakbottnen, täck över och låt stelna i minst 2-3 timmar. Ta ur cheescaken ur formen och servera!

Dom glömmer att nämna var chokladen ska i men den hade i alla fall jag i efter att jag hade rört ihop färskosten, grädden och mascarponeosten och innen jag hade i blåbären :)

madaska
0

tack så jättemycket. :)

Med lite socker i botten.

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.